Sticker op achterruit zou veranderen in werpster bij aanrijding

Auteur Topic: Sticker op achterruit zou veranderen in werpster bij aanrijding  (gelezen 12728 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik weet niet of het hier in het juiste board staat maar op de facebook van oldtimerliefhebbers gaat het onderstaande verhaal rond.

Citaat
Beste mensen

Even het volgende. Heeft u een sticker op uw achterruit zitten?
De meeste oldtimers hebben er wel een.
Wis u ook dat deze sticker samen met uw achterruit bij een aanrijding een heel erg mooie werpster word, die dwars door uw stoel heen vliegt?

een autoruit is ontworpen om in allemaal kleine stukjes te breken, maar de sticker houd deze netjes bijeen.

Doe hier je voordeel mee en haal hem er af

Volgens de persoon die het verhaal geplaatst heeft komt dit vanaf de brandweer Terschelling die het zouden mee krijgen tijdens de opleiding...
Nu kan ik er aardig naast zitten maar de achterruit is van veiligheidsglas en hoewel de sticker de stukjes bij elkaar zal houden lijkt het mij vreemd dat mede door de sticker de deeltjes van de ruit zich tot werpster ontwikkelen bij een aanrijding.
- moet een flinke aanrijding zijn met de voorzijde van een voertuig (anders kan er niks naar voren vliegen)
- bij een aanrijding aan de voorzijde zal de achterruit niet zomaar breken lijkt mij.
- veiligheidsglas is juist ontwikkeld om te verbrijzelen en de kleine stukjes zijn m.i. onvoldoende scherp om door een stoel heen te boren zelfs als ze bijeen gehouden worden door een sticker

Wie vanuit de rodekolom is bekent met dit verhaal en weet hoeveel waarde het verhaal werkelijk heeft, is het werkelijk een stukje opleiding......

bedank voor de reacties

Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2014, 21:41:29
Het is waar en in de praktijk is het ook regelmatig goed te zien. Inderdaad is de achterruit vrijwel altijd, net zoals zijruiten, gemaakt van veiligheidsglas dat 'korrelt' bij het breken. Een sticker of ander 'plakmiddel' zorgt er dus voor dat stukken ruit door de auto kunnen vliegen. Daarbij: een ruit hoeft niet te breken door iets wat er tegenaan komt, als er op een bepaalde manier druk op de kofferbak komt te staan kan de ruit er ook uit klappen.

Ik heb overigens geen idee in hoeverre het spul ook door een stoel heen zal snijden. Maar goed, bij een flinke aanrijding kunnen objecten met een behoorlijke snelheid door de auto vliegen en veel schade aanrichten.

Overigens wordt bij de brandweer ook regelmatig plakband gebruikt om ruiten bij elkaar te houden, zodat een slachtoffer niet met glas in aanraking komt. Je kan dan (doordat je een klein gaatje open houdt voor de centerpons) het glas laten 'korrelen' terwijl het in het plakband blijft hangen en zodoende de hele zij- of achterruit weghalen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2014, 21:58:51
Citaat van: Danny722 link=msg=1237897 date=1390077689
Het is waar ...... auto vliegen en veel schade aanrichten.

Overigens wordt bij de brandweer ook regelmatig plakband gebruikt om ruiten bij elkaar te houden, zodat een slachtoffer niet met glas in aanraking komt. Je kan dan (doordat je een klein gaatje open houdt voor de centerpons) het glas laten 'korrelen' terwijl het in het plakband blijft hangen en zodoende de hele zij- of achterruit weghalen.

Danny bedankt voor het rode hoofd waarmee ik nu naar de facebook van de oldtimer liefhebbers kan gaan  e050 e050
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2014, 22:14:53
Hapklare onzin.. Heb je wel eens gezien hoe die verbrijzelde stukjes eruit zien? Geen platte scherpe randen, het zijn net kleine blokjes..

En dan nog, al zou je een ronde sticker hebben die glas bij elkaar houdt.. dat kun je dan buigen, is zo flexibel als een koksmatje.. Het heeft geen stevigheid, je kunt het dan zelfs oprollen.. Ik geloof hier niets van..

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2014, 22:22:01
Ik ken wel foto's van een paraplu die door de voorruit geprikt zit na een aanrijdijng en verhalen van mensen die kock-out geslagen zijn door een boek wat op de hoedenplank lag, maar het werpsteer-verhaal lijkt me wat overdreven.
CN NRK

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2014, 22:25:09
Citaat van: Danny722 link=msg=1237897 date=1390077689
Het is waar en in de praktijk is het ook regelmatig goed te zien.

Ik vraag me overigens af of jij dit echt hebt meegemaakt in de praktijk. Met alle respect, eerlijk gezegd geloof ik er niks van.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2014, 23:13:42
Citaat van: FF4266 link=msg=1237903 date=1390080309
Ik vraag me overigens af of jij dit echt hebt meegemaakt in de praktijk. Met alle respect, eerlijk gezegd geloof ik er niks van.
Toch klopt dit weldegelijk, en ik heb inmiddels wat voorbeelden gezien die veilig zijn gesteld.
Inderdaad is veiligheidsglas niet iets waar je direct aan kunt snijden, maar de combinatie van de sticker en de snelheid waar die dingen mee de auto worden ingeslingerd maken het toch wel risicovolle objecten. Dit is al een hele poos bekend, een aantal jaren geleden is dit zelfs tijdens instructie verteld.

guest8310

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2014, 23:31:55
Citaat van: Peter71 link=msg=1237910 date=1390083222
Toch klopt dit weldegelijk, en ik heb inmiddels wat voorbeelden gezien die veilig zijn gesteld.
Inderdaad is veiligheidsglas niet iets waar je direct aan kunt snijden, maar de combinatie van de sticker en de snelheid waar die dingen mee de auto worden ingeslingerd maken het toch wel risicovolle objecten. Dit is al een hele poos bekend, een aantal jaren geleden is dit zelfs tijdens instructie verteld.
Alles leuk en aardig, maar er wordt wel meer onzin tijdens "instructie" verkocht. Daar begint het topic ook mee...

De vraag is, of het in de praktijk ook daadwerkelijk zo is... Ik geloof er niet zo in.
JA, een sticker houdt de losse "veiligheidsglaskorrels" bij elkaar.
JA, alles met enige massa vliegt alle kanten op tijdens een goede aanrijding.
Die sticker kan dus ook best een eigen leven door de auto gaan leven en daar vervolgens "veiliggesteld" worden, maar om nou te beweren dat het een werpster wordt die door je stoel heen vliegt? Nee, dáár geloof ik echt niet in..

Veel interessanter dan de "ervaringen" van de rode tak, lijkt mij dan ook de eventuele ervaringen van de witte tak... Is er op dit hele forum een ambu-vpk te vinden die daadwerkelijk een keer letsel is tegengekomen die terug te leiden is op zo'n "werpster"?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2014, 23:37:26
Citaat van: Rhonus link=msg=1237915 date=1390084315
Alles leuk en aardig, maar er wordt wel meer onzin tijdens "instructie" verkocht. Daar begint het topic ook mee...

De vraag is, of het in de praktijk ook daadwerkelijk zo is... Ik geloof er niet zo in.
JA, een sticker houdt de losse "veiligheidsglaskorrels" bij elkaar.
JA, alles met enige massa vliegt alle kanten op tijdens een goede aanrijding.
Die sticker kan dus ook best een eigen leven door de auto gaan leven en daar vervolgens "veiliggesteld" worden, maar om nou te beweren dat het een werpster wordt die door je stoel heen vliegt? Nee, dáár geloof ik echt niet in..

Veel interessanter dan de "ervaringen" van de rode tak, lijkt mij dan ook de eventuele ervaringen van de witte tak... Is er op dit hele forum een ambu-vpk te vinden die daadwerkelijk een keer letsel is tegengekomen die terug te leiden is op zo'n "werpster"?
Ik heb nergens beweert dat die dingen wel door een stoel heen vliegen, lezen is een vak. Ik heb die dingen gezien, en je hoeft niet al teveel fantasie te hebben om te weten dat die dingen  weldegelijk iemand kunnen verwonden

guest8310

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2014, 23:51:12
Dat is nou eenmaal de vraag van het topic. Vervolgens komt iemand die zegt dat het de waar is en in de praktijk te zien, dat wordt betwist met de vraag of men het in de praktijk daadwerkelijk gezien heeft en daar antwoord jij op dat het "weldegelijk klopt"... Dus zo slecht lees ik volgens mij niet...

Het gaat om de definitie van "werpster". Kan het een rondvliegend object worden van samengeplakt glas? Ja. Is dit te vergelijken met een werpster? Nee.
Tuurlijk levert het een risico op letsel op. Aan een blaadje papier kan je je ook lelijk snijden. IS het zo gevaarlijk dat we massaal die dingen moeten afkrabben en een raamstickerverbod moeten instellen? Ik denk het niet. Veel meer dan een (oppervlakkig) snijwondje verwacht ik persoonlijk niet als je die pech hebt, daar weet de zuster op de zaal (waar je met je traumaletsel komt te liggen) wel raad mee...