Sticker op achterruit zou veranderen in werpster bij aanrijding

Auteur Topic: Sticker op achterruit zou veranderen in werpster bij aanrijding  (gelezen 12727 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2014, 23:53:24
Citaat van: FF4266 link=msg=1237900 date=1390079693
Hapklare onzin.. Heb je wel eens gezien hoe die verbrijzelde stukjes eruit zien? Geen platte scherpe randen, het zijn net kleine blokjes..

En dan nog, al zou je een ronde sticker hebben die glas bij elkaar houdt.. dat kun je dan buigen, is zo flexibel als een koksmatje.. Het heeft geen stevigheid, je kunt het dan zelfs oprollen.. Ik geloof hier niets van..

Er zijn genoeg voorwerpen die buigbaar zijn maar die ik liever niet met een noodvaart tegen m'n hoofd wil hebben......

Citaat van: FF4266 link=msg=1237903 date=1390080309
Ik vraag me overigens af of jij dit echt hebt meegemaakt in de praktijk. Met alle respect, eerlijk gezegd geloof ik er niks van.

Dat stukje ging er over dat in de praktijk goed te zien is dat de sticker het glas bij elkaar houdt en dus een brok wordt. Ik geef verderop ook aan dat ik niet weet of dit brok door een stoel o.i.d. heen gaat, maar me wel voor kan stellen dat het schade aanricht. Het wordt wat verwarrend als je me woorden in de mond probeert te leggen ;)

Citaat van: Rhonus link=msg=1237921 date=1390085472

Het gaat om de definitie van "werpster". Kan het een rondvliegend object worden van samengeplakt glas? Ja. Is dit te vergelijken met een werpster? Nee.

Ook dit even; we moeten de discussie of stickers een (gevaarlijk) brok maken van het glas of ervoor zorgen dat het een werpster wordt gescheiden houden. Dat laatste heb ik nergens beweerd.

Edit: na teruglezen snap ik dat het opgevat kan zijn alsof het glas een werpster wordt. Ik heb de vraag meer opgevat alsof het een 'samenhangend' stuk wordt dat schade aan kan richten ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

guest8310

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2014, 00:04:10
Citaat van: Danny722 link=msg=1237922 date=1390085604
Ook dit even; we moeten de discussie of stickers een (gevaarlijk) brok maken van het glas of ervoor zorgen dat het een werpster wordt gescheiden houden. Dat laatste heb ik nergens beweerd.
Nogmaals, het is niet dat ik het samenvoeg, het is de vraag van de topicstarter.
Citaat
Wis u ook dat deze sticker samen met uw achterruit bij een aanrijding een heel erg mooie werpster word
Letterlijk uit de vraagstelling van de TS. Niet de vraag of het een sticker/glasstukjes-object wordt dat misschien wel iemand zou kunnen . Hij wil weten of DAT verhaal waar is en daadwerkelijk onderdeel vormt van de opleiding...
Begin dat ook niet met "JA dat is waar, het kan een risicovol vliegend object worden" en vervolgens anderen aanvallen dat men je woorden in de leggen. Dat doe je zelf.
Zeg dan: "NEE, dat verhaal is niet waar. Wel kan het een losvliegend object worden en die kunnen altijd enig letsel toebrengen." Dan breng je zelf een scheiding aan...

guest8310

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2014, 00:17:21
Om terug te komen op de vraag van TS over de opleiding: Nee, ik heb tijdens mijn opleiding (NHN) dit niet behandeld. Ik herken het ook niet als onderwerp in de (landelijke) lesboeken. Ik zie het meer als anekdotisch verhaal "van horen zeggen" van een instructeur. Het is dus zeker niet een hoog op de agenda staand lesonderwerp in het landelijke opleidingsplan van nieuw brandweerpersoneel...

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2014, 00:55:39
Citaat van: Rhonus link=msg=1237928 date=1390086250
Zeg dan: "NEE, dat verhaal is niet waar. Wel kan het een losvliegend object worden en die kunnen altijd enig letsel toebrengen." Dan breng je zelf een scheiding aan...

Je had inmiddels mijn toevoeging gelezen, verwoordig was niet helemaal waterdicht van mijn kant 98uiye ;)

Citaat van: Rhonus link=msg=1237931 date=1390087041
Om terug te komen op de vraag van TS over de opleiding: Nee, ik heb tijdens mijn opleiding (NHN) dit niet behandeld. Ik herken het ook niet als onderwerp in de (landelijke) lesboeken. Ik zie het meer als anekdotisch verhaal "van horen zeggen" van een instructeur. Het is dus zeker niet een hoog op de agenda staand lesonderwerp in het landelijke opleidingsplan van nieuw brandweerpersoneel...

Het is bij ons wel aangegeven, maar ik kan voor de rest op internet ook (nog) geen testen of iets dergelijks vinden waarin bekeken wordt hoeveel schade zo'n ding aan kan richten. Zou wel een leuke zijn om eens te onderzoeken voor veiligheidsinstanties. Voor brandweerlieden is het wat minder van belang omdat de ruiten óf er uit liggen óf we een plaat ter afscherming gebruiken....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

guest8310

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2014, 01:22:13
Citaat van: Danny722 link=msg=1237939 date=1390089339
Je had inmiddels mijn toevoeging gelezen, verwoordig was niet helemaal waterdicht van mijn kant 98uiye ;)

Het is bij ons wel aangegeven, maar ik kan voor de rest op internet ook (nog) geen testen of iets dergelijks vinden waarin bekeken wordt hoeveel schade zo'n ding aan kan richten. Zou wel een leuke zijn om eens te onderzoeken voor veiligheidsinstanties. Voor brandweerlieden is het wat minder van belang omdat de ruiten óf er uit liggen óf we een plaat ter afscherming gebruiken....

Nu pas gelezen moet ik bekennen, maar dan zitten we nu dus op één lijn...

Qua opleiding vindt ik dan wel weer interessant wat er dan precies verteld is? Hey wild-west-werpster-verhaal of gewoon het "eerlijke" verhaal?

Verder ben ik het volledig met je eens, voor ons als brandweer is het, afgezien van een voorlichtende, preventieve taak, totaal irrelevant... Tegen de tijd dat we aankomen is het eventuele kwaad al geschied en kunnen we hoogstens handelen n.a.v. aangetroffen letsel. Het vormt in ieder geval in de repressieve taak geen risico meer.

guest8310

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2014, 01:27:40
Overigens, ik had er nog nooit over gehoord en dus ook niet bij stilgestaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er nu ook nog niet druk om maak en dan ook nog geen aanstalte ga maken om dat ene (SCM-alarm) stickertje binnenkort te gaan verwijderen...

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2014, 01:29:49
Citaat van: Rhonus link=msg=1237951 date=1390091260
Overigens, ik had er nog nooit over gehoord en dus ook niet bij stilgestaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er nu ook nog niet druk om maak en dan ook nog geen aanstalte ga maken om dat ene (SCM-alarm) stickertje binnenkort te gaan verwijderen...

Zou ik maar wel doen, dat is een driehoekig stickertje, die zijn nog gevaarlijker ;)

guest8310

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2014, 01:32:44
 Maar ze zijn ook klein, dus minder massa. En ik heb een dikke nek... ;D

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2014, 08:05:51
Mischien deze mythe naar de mythbusters opsturen?

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2014, 08:50:05
Vraagje aan de brandweermensen op het forum:

Hoe vaak vliegt een achterraam eruit bij een aanrijding?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.