Sticker op achterruit zou veranderen in werpster bij aanrijding

Auteur Topic: Sticker op achterruit zou veranderen in werpster bij aanrijding  (gelezen 12729 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2014, 10:27:27
Iets interessanter wordt het verhaal bij oldtimers die nog gewoon glas hebben ipv veiligheidsglas.

Bij een ongeval op de A28/A32 is wel degelijk een bestuurder zwaar gewond geraakt door glas bijeen gehouden door een sticker.   O0 normaal gezien had het glas gebroken bij impact op de stoel, nu niet.  :-X
Dit was omstreeks 1992/3.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2014, 10:46:04
Citaat van: skippy02 link=msg=1237974 date=1390117805
Vraagje aan de brandweermensen op het forum:

Hoe vaak vliegt een achterraam eruit bij een aanrijding?

Ben weliswaar geen brandweervrouw, maar vorige week was ik stom toevallig getuige bij een verkeersongeval. Eenzijdig ongeval, auto raakte in de berm, tolde en rolde vervolgens op de zijkant in de sloot. Toen lagen wel alle ramen er uit.

Wat ik (als leek op dit gebied) best zou willen weten: is de voorruit dan van ander materiaal? Daar zit nog wel eens een sticker op namelijk (bijv. buitenlands milieusticker of vignet).


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2014, 11:11:44
Citaat van: beantsje link=msg=1237994 date=1390124764
Ben weliswaar geen brandweervrouw, maar vorige week was ik stom toevallig getuige bij een verkeersongeval. Eenzijdig ongeval, auto raakte in de berm, tolde en rolde vervolgens op de zijkant in de sloot. Toen lagen wel alle ramen er uit.

Wat ik (als leek op dit gebied) best zou willen weten: is de voorruit dan van ander materiaal? Daar zit nog wel eens een sticker op namelijk (bijv. buitenlands milieusticker of vignet).

Het voorruit is niet van ander materiaal alleen is dat gelaagd glas dus meerdere lagen glas met ertussen een kunststof laagje.
dat zorgd ervoor dat je niet zoals de zij ramen is brokjes glas veranderd (kijk bv bij een ingeslagen zijruit) en je totaal niks meer ziet.
Bij een voorruit krijg je alleen een putje, ster of barst.
Je kan het trouwens zien op de ramen zelf zit in de een bande hoeken een soort stempel daar zie je een rondje met een E en een cijfer dacht voorruit E6 zijruiten en achterruit E2 hoe hoger het cijfer hoe sterker het glas
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2014, 11:22:09
Citaat van: Danny722 link=msg=1237897 date=1390077689
Maar goed, bij een flinke aanrijding kunnen objecten met een behoorlijke snelheid door de auto vliegen en veel schade aanrichten.

Heb ooit eens een docu gezien waar ze testen deden met een 15inch beeldscherm deze bleek bij een aanrijding het gewicht van een jonge olifant te krijgen hij lag los in de achterbak.
Tevens lieten ze zien wat er met de achterbank gebeurd de nu veel gebruikte ongelijke delen neerklapbare braken gewoon open en het beeldscherm lag tegen de voorstoelen aan en een rugleuning uit 1 stuk verboog wel maar het beeldscherm bleef wel in de achterbak
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2014, 12:00:59
Citaat van: amstaf3 link=msg=1238005 date=1390126304
Het voorruit is niet van ander materiaal alleen is dat gelaagd glas dus meerdere lagen glas met ertussen een kunststof laagje.
dat zorgd ervoor dat je niet zoals de zij ramen is brokjes glas veranderd (kijk bv bij een ingeslagen zijruit) en je totaal niks meer ziet.
Bij een voorruit krijg je alleen een putje, ster of barst.
Je kan het trouwens zien op de ramen zelf zit in de een bande hoeken een soort stempel daar zie je een rondje met een E en een cijfer dacht voorruit E6 zijruiten en achterruit E2 hoe hoger het cijfer hoe sterker het glas

Hier ga je een beetje voorbij aan de oude voertuigen. Ook de KLF heeft nog een gewone voorruit van veiligheidsglas dat verbrijzeld als het breekt. Er zijn zelfs oldtimers waar de ruiten van normaal standaard glas zijn en dus breken in scherven. Bij de huidige generaties auto's zul je alleen nog gelaagde voorruiten aantreffen en maken ze tegenwoordig deel uit van de (zelf)dragende constructie maar, er zijn dus meer dan genoeg voertuigen met andere glassoorten in de voorruit.

Ik heb als TS de vraag uitgezet omdat ik ook weinig waarde hechte aan de mededeling omdat in het topic op een later moment werd aangegeven dat het bij brw. Terschelling werd mee gegeven in de opleiding ben ik gaan twijfelen en heb de vraag hier uitgezet. Ik kan me best wel voorstellen (na alle reacties) dat het een vervelend projectiel zal worden maar, dat het niet direct door de leuning van je stoel zal vliegen en de persoon op de stoel dan ook nog eens ernstig kan verwonden. Wel kan ik me voorstellen dat je niet blij wordt van een dergelijk voorwerp als het je rechtstreeks zou raken want het blijft glas, en ook veiligheidsglas heeft na dat het gebroken is nog steeds scherpe randjes.

mijns inziens is dus zeker iets om even bij stil te staan als je een sticker op je achterruit plakt zeker in combinatie met de vorm van de sticker en daarmee dus het eventuele projectiel
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2014, 12:58:39
Citaat van: amstaf3 link=msg=1238005 date=1390126304
Je kan het trouwens zien op de ramen zelf zit in de een bande hoeken een soort stempel daar zie je een rondje met een E en een cijfer dacht voorruit E6 zijruiten en achterruit E2 hoe hoger het cijfer hoe sterker het glas
Dat is niet correct. Het nummer na de E staat voor het land waar de keuring heeft plaatsgevonden. Die keuring is wel in heel Europa geldig.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2014, 16:03:06
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1238018 date=1390129259
mijns inziens is dus zeker iets om even bij stil te staan als je een sticker op je achterruit plakt zeker in combinatie met de vorm van de sticker en daarmee dus het eventuele projectiel

Nou, ik zou me eerder zorgen maken om alle andere auto onderdelen die afscheuren en om je oren vliegen, alsmede scherpe delen die ineens naar binnen steken, zij het plaatwerk, zij het boomtakken..

Die sticker is echt wel het laatste waar je je zorgen om moet maken, ervaren hulpverleners die bij ongevallen met beknellingen zijn geweest kunnen beamen dat er tientalle andere gevaren zijn bij zo'n aanrijding...


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2014, 16:10:25
Citaat van: FF4266 link=msg=1238069 date=1390143786
Nou, ik zou me eerder zorgen maken om alle andere auto onderdelen die afscheuren en om je oren vliegen, alsmede scherpe delen die ineens naar binnen steken, zij het plaatwerk, zij het boomtakken..

Die sticker is echt wel het laatste waar je je zorgen om moet maken, ervaren hulpverleners die bij ongevallen met beknellingen zijn geweest kunnen beamen dat er tientalle andere gevaren zijn bij zo'n aanrijding...

Heb zelf geen last van de stickers de KLF heeft dichte deuren  998765 In mijn geval beter om zorg te dragen dat de ademluchttoestellen en verdeelstukken e.d. goed vast liggen, die bevinden zich op hoofd hoogte .... :-\
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2014, 16:18:39
Misschien heb ik het verkeerd, maar... Is de meeste energie al niet verloren gegaan op het moment dat de ruit barst, waardoor de kracht waarmee een eventuele "werpster" iets raakt eigenlijk minimaal is?


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #29 Gepost op: 19 januari 2014, 18:07:02
Citaat van: JJ75 link=msg=1237971 date=1390115151
Mischien deze mythe naar de mythbusters opsturen?
Die zijn wel in voor dat soort testjes O0 098uo
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV