Ernstige zorgen over bezuinigingen brandweer Urk

Auteur Topic: Ernstige zorgen over bezuinigingen brandweer Urk  (gelezen 20838 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2014, 01:33:52
Citaat van: Defender link=msg=1237953 date=1390091557
Benieuwd ook wat de burger zou kiezen voor z'n geld...:)

Geen eieren in ieder geval..

ONTOPIC: denk dat de burger amper door heeft dat dit soort dingen aan de hand zijn..

redder

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2014, 01:51:10
Beste Defender,

als ik het zo bekijk ben je zowel een brandweerman en centralist je heb er dagelijks mee te maken, wanneer gaat dit een keer fout ik weet het niet, niemand weet het, alle wagens zijn betaald en kunnen in gezet worden, ter bescherming van de burger. nu ben ik een leek op het gebied van brandweer  98uiye, de burger heeft er geen bezef van wat er gebeurd, er is zoveel geld uit gegeven aan opleidingen en kennis, training enz. totdat het een keer gigantisch fout gaat en wie krijgt de schuld niet de mensen achter het bureau, maar de mensen op de werkvloer, neem nu het voorbeeld Urk, een goed korps met 2 tassen, 1 hv2, 1 duikvoertuig, 1 OGS, 1 MSA en een Poederblus aanhanger, wat blijft er over, 1 tas regio, 1 tas gemeente (of hoe je het noemt), 1 duikvoertuig ( die zal in de toekomst ook nog wel weg gaan) en een boodschappen auto. de msa staat op de veiling en de poederblus zal ook wel weg zijn of gaat weg. de motivatie en de kennis gaan verloren onder de vrijwilligers en wat kost het om een vrijwilliger op te leiden ???. Ja waar gaat het geld naar toe. misschien de top. ik zou het wel weten als burger veiligheid dus hulpverlening in de breedste zin.

redder

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2014, 01:59:17
dan deze: http://www.autoweek.nl/nieuws/7991/bella-voor-brandweer

Brandweer Flevoland heeft vanaf het begin van het nieuwe jaar een nieuwe organisatie. De regio van de Noordoostpolder tot Almere valt onder het zelfde korps. Dan heb je een brandweerauto nodig die lekker is voor de lange afstand.

Brandweer Flevoland heeft een nieuwe structuur en om de goede afloop daarvan te vieren, heeft het korps zich getrakteerd op een nieuwe commandowagen. Het is een Alfa Romeo 159 met de 2,4-liter vijfcilinder dieselmotor met 200 pk. De auto is bedoeld voor de commandant die bij grote klussen de hoogst leidinggevende is. Vandaar dat hij van alle toeters en bellen is voorzien.

De brandweer koos voor Alfa Romeo omdat de nooddiensten al zo vaak in Volvo’s en Volkswagens rijden. “We willen ook andere merken een kans geven zich te profileren. We komen graag ter plaatse in een stoere brandweerauto om uiteindelijk doelmatig ons werk te doen.” Want brandweer of niet, het blijven natuurlijk ook een beetje kwajongens.

is een bericht van 2008 : waar blijft het geld  >:(

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2014, 02:10:35
Belachelijk.. Pure geldverkwisting..

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2014, 02:34:44
Citaat van: redder link=msg=1237957 date=1390092670
Beste Defender,

als ik het zo bekijk ben je zowel een brandweerman en centralist je heb er dagelijks mee te maken, wanneer gaat dit een keer fout ik weet het niet, niemand weet het, alle wagens zijn betaald en kunnen in gezet worden, ter bescherming van de burger. nu ben ik een leek op het gebied van brandweer  98uiye, de burger heeft er geen bezef van wat er gebeurd, er is zoveel geld uit gegeven aan opleidingen en kennis, training enz. totdat het een keer gigantisch fout gaat en wie krijgt de schuld niet de mensen achter het bureau, maar de mensen op de werkvloer, neem nu het voorbeeld Urk, een goed korps met 2 tassen, 1 hv2, 1 duikvoertuig, 1 OGS, 1 MSA en een Poederblus aanhanger, wat blijft er over, 1 tas regio, 1 tas gemeente (of hoe je het noemt), 1 duikvoertuig ( die zal in de toekomst ook nog wel weg gaan) en een boodschappen auto. de msa staat op de veiling en de poederblus zal ook wel weg zijn of gaat weg. de motivatie en de kennis gaan verloren onder de vrijwilligers en wat kost het om een vrijwilliger op te leiden ???. Ja waar gaat het geld naar toe. misschien de top. ik zou het wel weten als burger veiligheid dus hulpverlening in de breedste zin.

Dat heb je heel goed gezien!:)
Ik vind het prima dat er naar de nut en noodzaak van sommige voertuigen gekeken wordt. Je hoeft niet op elke kazerne een HV voertuig te hebben staan. Ook de tijd van zogenaamde "motivatiewagens" is wel voorbij. Helaas is men nu op sommige plaatsen aan het tornen aan de basis brandweer zorg. Voertuigen worden weg gehaald waardoor er veel slagkracht verloren gaat. Ook worden vrijwilligers steeds minder vaak betrokken bij dingen en worden spullen van "hun" af gepakt. Zo voelt het omdat deze spullen voor de regionalisering vaak met veel zorg en enthousiasme zijn aangeschaft en onderhouden. De vrijwilligers worden steeds minder betrokken bij dingen. Het wordt voor sommige een steeds grotere last en het enthousiasme wordt minder. Mede doordat dingen zomaar besloten worden vanachter een bureau. Je ziet dat sommieg collega's daardoor stoppen terwijl er steeds minder mensen bij komen. De inzet van de vrijwilligers is de basis van de brandweer in Nederland denk ik. Deze mensen heb je absoluut nodig wil je betaalbare brandweerzorg in Nederland leveren. Je moeten deze mensen dus niet wegjagen! Je hebt juist heel veel aan hun enthousiasme en kennis. Van kok tot advocaat.. Van alle beroepsgroepen heb je er wel wat tussen zitten en daar moet je gebruik van maken denk ik. O0

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2014, 08:54:41
Citaat van: redder link=msg=1237950 date=1390091025
Brwcommandant @brandweerflevo beloofd #msa #urk terug te geven na ontevreden brw mensen maar msa is blijkbaar al weg

bron: https://twitter.com/William112bnv/status/424621544732897280/photo/1

@TAS_716 @brandweerflevo ze beloven de msa welke bijna geen onderhoud kost terug te geven en vervolgens staat ie bij de #bca autoveiling haha

bron: https://twitter.com/William112bnv/status/424626571711086592

naast de HV 2 is de OGS ook al weg.

blijft weinig over zo van het korps Urk wat is de volgende de poederblus aanhanger, als die ook al niet weg is kijk maar wat er achter de MSA staat. ?
En wat is het probleem als een korps, in dit geval Urk hun MSA en misschien wel hun poederblusaanhanger kwijt raken? Een MSA is al een ding die niet meer in de eerste lijns brandweeruitrukken wordt gebruikt, die dingen zijn vroeger een keer aangeschaft omdat ze handig zouden zijn. Wordt er nu opgeschaald worden die dingen echt niet ingezet.
Poederblusaanhangers worden sowieso weinig of nooit gebruikt, kosten wel geld, want ook die moeten worden onderhouden net zoals een MSA.

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2014, 09:48:53
Citaat van: Peter71 link=msg=1237975 date=1390118081
En wat is het probleem als een korps, in dit geval Urk hun MSA en misschien wel hun poederblusaanhanger kwijt raken? Een MSA is al een ding die niet meer in de eerste lijns brandweeruitrukken wordt gebruikt, die dingen zijn vroeger een keer aangeschaft omdat ze handig zouden zijn. Wordt er nu opgeschaald worden die dingen echt niet ingezet.
Poederblusaanhangers worden sowieso weinig of nooit gebruikt, kosten wel geld, want ook die moeten worden onderhouden net zoals een MSA.

Misschien in de rest van Nederland niet, maar zo te lezen op Urk nog wel. Trouwens, bij mij in de regio, rondom Bolsward, wordt de MSA ook nog altijd meegenomen naar een brandincident en redelijk vaak ingezet als (extra) watervoorziening.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2014, 10:04:33
Citaat van: HJ94 link=msg=1237982 date=1390121333
Misschien in de rest van Nederland niet, maar zo te lezen op Urk nog wel. Trouwens, bij mij in de regio, rondom Bolsward, wordt de MSA ook nog altijd meegenomen naar een brandincident en redelijk vaak ingezet als (extra) watervoorziening.
Maar heb je nog een MSA nodig als je wel 2 TSen op de post heb staan?
http://www.brandweer-urk.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=133

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2014, 10:15:43
Citaat van: Peter71 link=msg=1237983 date=1390122273
http://www.brandweer-urk.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=133

Met twee TS'sen op een post wordt een MSA inderdaad minder belangrijk.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2014, 10:17:03
Citaat van: Peter71 link=msg=1237983 date=1390122273

Soms is met een MSA wel in te zetten waar een TS niet mogelijk is, omdat de waterkant te zacht is, de TS te groot is of .....