Ernstige zorgen over bezuinigingen brandweer Urk

Auteur Topic: Ernstige zorgen over bezuinigingen brandweer Urk  (gelezen 20837 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 20 januari 2014, 16:27:05
Citaat van: redder link=msg=1238252 date=1390215695
Gijs, het gaat niet om het vertroetelen, het gaat om een stuk gereedschap wat gewoon nodig is voor de veiligheid van de burger, dat brok ijzer op wielen is afgeschreven en betaaldt, staat niemand in de weg, en doet gewoon dienst voor de samenleving.
Ik stel je nog 1 keer de vraag. Waarom is de veiligheid van de burger in gevaar als ditzelfde korps 2 TSen op de post hebben staan, met allebei minimaal 1500 tot 2000ltr water aan boord. Waarbij je prachtig een eerste slag kunt maken. Waarom is de veiligheid van de burger in gevaar, bij afwezig zijn van de MSA. Want dat zou betekenen dat in heel nederland de veiligheid van burgers in gevaar is vanwege het ontbreken van een MSA. En dat bootje leegpompen geloof ik onderhand wel. Die brand aan boord van een schip, daar ben je sowieso te laat voor, dat wordt nablussen.

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 20 januari 2014, 16:46:06
Citaat van: Peter71 link=msg=1238302 date=1390231625
Ik stel je nog 1 keer de vraag. Waarom is de veiligheid van de burger in gevaar als ditzelfde korps 2 TSen op de post hebben staan, met allebei minimaal 1500 tot 2000ltr water aan boord. Waarbij je prachtig een eerste slag kunt maken. Waarom is de veiligheid van de burger in gevaar, bij afwezig zijn van de MSA. Want dat zou betekenen dat in heel nederland de veiligheid van burgers in gevaar is vanwege het ontbreken van een MSA. En dat bootje leegpompen geloof ik onderhand wel. Die brand aan boord van een schip, daar ben je sowieso te laat voor, dat wordt nablussen.

Ik denk dat het meer om het gebaar gaat dat de veiligheidsregio maakt.

Overigens een zelfde soort gebaar waardoor een gedeelte van de voormalige vrijwilligers in Almere zijn opgestapt.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #52 Gepost op: 20 januari 2014, 17:00:50
Een poosje geleden had ik dit filmpje (instructiefilmpje) al eens gezien
http://www.youtube.com/watch?v=FLNnXPjr9jk#t=574

Hier wordt gebruik gemaakt van de pomp op de reddingsboot van de KNRM, en lopen ze met blusbommen die ze eventueel in de machinekamer kunnen dumpen. Ik zie geen MSA. ;)

Citaat van: Wouter link=msg=1238314 date=1390232766
Ik denk dat het meer om het gebaar gaat dat de veiligheidsregio maakt.

Overigens een zelfde soort gebaar waardoor een gedeelte van de voormalige vrijwilligers in Almere zijn opgestapt.
Ben ik met je eens. Dat is ook veels te kort door de bocht geweest. Hier had gewoon goed overleg horen te zijn waarin de vrijwilligers van de brw Urk hadden kunnen vertellen dat zij graag die MSA willen houden. Dat ding staat/stond inderdaad niemand in de weg. Lekker laten staan op die post. Vrijwilligers blij, iedereen blij. Zeker als dat ding door de vrijwilligers zelf werd onderhouden had de regio er niets mee te schaften, en had het de regio geen ene cent gekost. Laat ik dus duidelijk zijn dat de regio hierin toch wel stevig fout is geweest.
Waar het mij wel omgaat, en wat ik gisteren en vandaag weer duidelijk probeer te maken is dat ik allerlei argumenten voorbij zie komen die eigenlijk geen hout snijden. Simpel vanwege die 2 TSen. Daarmee kunnen ze die slagkracht leveren.

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 20 januari 2014, 17:22:32
Precies het gaat hier om het principe, en regionaliseren en meteen inleveren.... Kijk zakelijk gezien is het allemaal logisch maar zoals aangegeven heb je ook te maken met mensen welke nu eenmaal erg trots zijn op hun korps en op hun spullen.Dat virus hebben we nu eenmaal, er zijn weinig vrijwilligers die niet trots zijn op hun materiaal. De brandweermanagers die zo goed op de hoogte zijn van alle ins en outs zouden eens wat vaker moeten kijken wat er op de werkvloer speelt en dan niet bij de beroeps maar eens bij die andere 80% van alle brandweermannen/vrouwen in Nederland. Dan begrijpen ze misschien eens dat de impact iets dieper ligt en kun je inderdaad zeggen ach wat kost die msa nu laat hem lekker staan totdat deze afgeschreven is

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 20 januari 2014, 18:20:51
Ik stel je nog 1 keer de vraag. Waarom is de veiligheid van de burger in gevaar als ditzelfde korps 2 TSen op de post hebben staan, met allebei minimaal 1500 tot 2000ltr water aan boord. Waarbij je prachtig een eerste slag kunt maken. Waarom is de veiligheid van de burger in gevaar, bij afwezig zijn van de MSA. Want dat zou betekenen dat in heel nederland de veiligheid van burgers in gevaar is vanwege  het ontbreken van een MSA. En dat bootje leegpompen geloof ik onderhand wel. Die brand aan boord van een schip, daar ben je sowieso te laat voor, dat wordt nablussen.

Sorry Peter, maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Een stuk gereedschap (zoals een MSA) kan op de ene plek onmisbaar zijn voor de veiligheid, terwijl op veel andere plaatsen de brandweer makkelijk zonder kan. Hier in mijn eigen woonplaats is bv in verband met gebrekkige bluswatervoorziening in de oude binnenstad en op een deel van het industrieterrein door het gemeentelijke korps een slangenwagen met groot-vermogen MSA aangeschaft als WTS500. En geloof mij, zonder die MSA is de veiligheid van een deel van de gemeente zeker in het geding! Als ik naar veel materieelzaken rondom regionalisatie kijk, zie ik dat er te vaak en te makkelijk gedacht wordt over standaardisatie van materiaal. Vaak, maar lang niet overal is die TS het ideale middel!
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 20 januari 2014, 18:55:46
Citaat van: Bozo link=msg=1238344 date=1390238451
Sorry Peter, maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Een stuk gereedschap (zoals een MSA) kan op de ene plek onmisbaar zijn voor de veiligheid, terwijl op veel andere plaatsen de brandweer makkelijk zonder kan. Hier in mijn eigen woonplaats is bv in verband met gebrekkige bluswatervoorziening in de oude binnenstad en op een deel van het industrieterrein door het gemeentelijke korps een slangenwagen met groot-vermogen MSA aangeschaft als WTS500. En geloof mij, zonder die MSA is de veiligheid van een deel van de gemeente zeker in het geding! Als ik naar veel materieelzaken rondom regionalisatie kijk, zie ik dat er te vaak en te makkelijk gedacht wordt over standaardisatie van materiaal. Vaak, maar lang niet overal is die TS het ideale middel!
Lees nu eens nog eens je bericht door. ::)
Een groot vermogen MSA met de daarbij behorende slangenwagen ten behoeve van WTS500. Ik neem aan dat dit spul wel door de regio wordt ondersteunt, met name vanwege het doel waarvoor het aangeschaft is. Simpel omdat je dan met het normale WTS ook niet uit de voeten kunt. En dan nog hebben we het over de waterwinning, dat ding wordt dus ingezet als WTS. Niet als eerste ingezette eenheid. WTS heeft nog steeds niets met de veiligheid van de burger te maken, WTS is voor de momenten dat je watertank en de brandkraan niet toereikend meer zijn.

Frankieboy001

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 20 januari 2014, 19:02:12
Citaat van: Peter71 link=msg=1238345 date=1390240546
Een groot vermogen MSA met de daarbij behorende slangenwagen ten behoeve van WTS500. Ik neem aan dat dit spul wel door de regio wordt ondersteunt, met name vanwege het doel waarvoor het aangeschaft is. Simpel omdat je dan met het normale WTS ook niet uit de voeten kunt. En dan nog hebben we het over de waterwinning, dat ding wordt dus ingezet als WTS. Niet als eerste ingezette eenheid. WTS heeft nog steeds niets met de veiligheid van de burger te maken, WTS is voor de momenten dat je watertank en de brandkraan niet toereikend meer zijn.

Ik weet niet of je wel eens op Urk geweest bent, maar de straatjes in het oude dorp zijn vaak te nauw voor de brandweerstandaard TS'sen. Kijk maar eens in de straten Wijk 1 t/m Wijk 7. Veel geparkeerde auto's, de TS is daar gewoon nauwelijks wendbaar.

Ik snap je punt wel, maar de brandweer (denk ook bijvoorbeeld aan IJsselland en Twente) gaat daar in plaats van TW's voor WTS 500, omdat de brandkraan niet toereikend is, en dus wel degelijk een aanslag is op de veiligheid van de burger, omdat de brand bij gebrek aan water (en opbouw van WTS 1000 is gewoon 30 minuten + aanrijdtijd van 15 minuten, aangezien ook de HVH eraf moet en de DPH er weer op) overslaat naar de huizen die er aan vast zitten, met onder andere houten wanden. Urk is echt wel een situatie apart met een veel kleine huisjes, veel auto's en veel openbare gebouwen als kerken, winkels en café's op het oude eiland met veel kelders, bovenverdiepingen etc..

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 20 januari 2014, 19:05:55
Volgens mij hadden we het hier over een MSA die om de een of andere wijze door de regio weg is gehaald. Heel vervelend, joh regio geef Urk die MSA terug of een andere MSA. Ben wel klaar met deze discussie.

redder

• Forum gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 20 januari 2014, 19:18:50

Beste Peter71,

dan geef ik je hierbij nog 1 maal een antwoord, en sorry  98uiye dat ik een aantal keren heb genoemd dat ze de MSA gebruikte voor op het water of voor een schip wat water maakt.
Als je mijn reactie 22 nogmaals wil lezen, en de reactie van Frankieboy 001.
In combinatie met een 2 tal tankautospuiten die ze rijk zijn en in combinatie van de MSA, kan een brand in het oude dorp hopelijk onder controle worden gebracht.
Wachtend op eventuele hulp van omliggende korpsen.

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 20 januari 2014, 20:34:42
Citaat van: Peter71 link=msg=1238345 date=1390240546

Geen idee wat de plannen van de regio met de WTS500 is. En aangezien je op boten en in nauwe straatjes op Urk ook niet met een HA-WTS uit de voeten kunt, is zo'n MSA op bepaalde plekken van toegevoegde waarde. Als je star van mening bent dat de veiligheid alleen maar te maken heeft met je eerste eenheid zijn we inderdaad uitgepraat. Maar voor de veiligheid van je eerste eenheid kan waterwinning soms van levensbelang zijn. En als die niet via de (steeds minder) aanwezige brandkraan of 2e TS kan, bestaat de mogelijkheid dat zo'n MSA een stuk sneller voor veiligheid kan zorgen dan een 2e TS van de buurpost. (Die er rustig een half uur over mag doen....normering geldt immers alleen voor de eerste eenheid)
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!