Lees nu eens nog eens je bericht door.
Een groot vermogen MSA met de daarbij behorende slangenwagen ten behoeve van WTS500. Ik neem aan dat dit spul wel door de regio wordt ondersteunt, met name vanwege het doel waarvoor het aangeschaft is. Simpel omdat je dan met het normale WTS ook niet uit de voeten kunt. En dan nog hebben we het over de waterwinning, dat ding wordt dus ingezet als WTS. Niet als eerste ingezette eenheid. WTS heeft nog steeds niets met de veiligheid van de burger te maken, WTS is voor de momenten dat je watertank en de brandkraan niet toereikend meer zijn.
Ik weet niet of je wel eens op Urk geweest bent, maar de straatjes in het oude dorp zijn vaak te nauw voor de brandweerstandaard TS'sen. Kijk maar eens in de straten Wijk 1 t/m Wijk 7. Veel geparkeerde auto's, de TS is daar gewoon nauwelijks wendbaar.
Ik snap je punt wel, maar de brandweer (denk ook bijvoorbeeld aan IJsselland en Twente) gaat daar in plaats van TW's voor WTS 500, omdat de brandkraan niet toereikend is, en dus wel degelijk een aanslag is op de veiligheid van de burger, omdat de brand bij gebrek aan water (en opbouw van WTS 1000 is gewoon 30 minuten + aanrijdtijd van 15 minuten, aangezien ook de HVH eraf moet en de DPH er weer op) overslaat naar de huizen die er aan vast zitten, met onder andere houten wanden. Urk is echt wel een situatie apart met een veel kleine huisjes, veel auto's en veel openbare gebouwen als kerken, winkels en café's op het oude eiland met veel kelders, bovenverdiepingen etc..