Drones van de pers bemoeilijken het bluswerk van de helikopters.
Bij de meeste grote branden waar ik als muskiet aanwezig ben, hebben we een redelijk kort lijntje met de OVD.
Ik kan me zo voorstellen dat je daar in de beginfase nog wel gebruik van kan maken ook, als OVD. Ik bedoel: waar hier in NL een heli van de pliesies erboven komt hangen, kan het daar (in Noorwegen) nog wel eens een bron van informatie voor de OVD zijn; het beeld uit die drones.
En zodra je dan besluit om over te schakelen op blusheli's geef je dat door; en dan zal elke muskiet zijn drone aan de grond zetten - net zoals we hier vaak vantevoren te horen krijgen 'we gaan het zo en zo aanpakken'. Kan me niet voorstellen dat het daar heel anders gaat. Zo'n blusheli bestel je; en die is er dan niet binnen 5 minuten. Tijd zat om het spullenboeltje aan de grond te zetten.
Vraag me daarom af of het geen drones van burgers zijn ?
En ik vraag me ook af wat de relatie is tussen de downwash van een behoorlijke dikke blusheli die zwaar geladen (en dus met motoren op vol vermogen) aan komt vliegen, en een drone (grotendeels plastic) van zo'n 500 gram. M.i. wordt die drone gewoon weggeblazen. In de lucht boven zo'n grote brand kan ook allerhande rommel op de hitte wegdrijven; zooi die afkomstig is uit de brand zelf bedoel ik.
Ik zeg; gewoon blussen, als zo'n drone ten onder gaat in een stort van water en in de brandhaard terechtkomt, zeker nadat er gewaarschuwd is, dan is dat voor eigen risico van de journalist... Niet te moeilijk om doen.
Nee, zolang de blusheli maar niet in gevaar komt. Verder is het vliegen van een drone sowieso voor eigen risico. Hij kan ook simpelweg een motorstoring krijgen boven de brand en dan is het ook einde. Als je onder die blusheli manoeuvreert en je daardoor je drone verspeelt, is het ook jammer dan.
De mogelijke aanwezigheid van een drone lijkt me in ieder geval niets iets waar de brandweer rekening mee hoeft te houden. Er gaan wel meer spullen kapot 'in het heetst van de strijd' op straat.