Aanhoudingsvuur en Noodweervuur

Auteur Topic: Aanhoudingsvuur en Noodweervuur  (gelezen 14350 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2014, 14:39:47
Ook wij kregen oefening in double-tap.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2014, 19:34:08
En ook wij kregen dubbletap. Zowel op de academie als in het regulier ibt. Tevens het redden van gewonde collega's onder dekkings vuur.

Het lijkt wel of dat het enge van het vuwa er een beetje vanaf gaat en dat de organisatie steeds meer realiseerd dat het een gereedschap is en geen sierstuk.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2014, 21:02:59
Hoop dat we niet te veel naar de Amerikaanse politie toegaan....
Zoals de situatie in Heerenveen die eerder gedeeld is, zie ik het het liefst.
Schoten in de minder belangrijke delen van het lichaam (uiteraard volkomen afhankelijk van de zich voordoende situatie.), en niet zoals bekend bij de Amerikanen het doorzeven van kogels door het torso heen.

Mag de politie in dergelijke situaties ook op beide benen schieten? Eenmaal links, eenmaal rechts?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2014, 23:05:11
He is belangrijk om te beseffen dat aanhoudingsvuur enkel proportioneel hoeft te zijn. Er is niet vastgelegd waar dit moet zijn. Het mogen dus de benen, de billen, de armen en zelfs een schouderschot kan proportioneel zijn. Een kogel dwars door de schedel doet het minder goed voor de rechter maar een ongewild dodelijk schot hoeft niet strafbaar te zijn zoals we gezien hebben in de zaak van Hollands Spoor.

Het maakt dus niet uit of je in het linkerbeen, rechterbeen of in allebei schiet of meerdere keren in beide. Als je eht maar kan uitleggen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2014, 00:02:21
Citaat van: DiNozzo link=msg=1237732 date=1389996311
Het maakt dus niet uit of je in het linkerbeen, rechterbeen of in allebei schiet of meerdere keren in beide. Als je het maar kan uitleggen.
Duidelijk verhaal! Ik zou persoonlijk zelf zoveel mogelijk van onderen de verdachte proberen uit te schakelen. Hoe hoger hoe meer risico....
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2014, 09:41:08
Citaat van: Frank. link=msg=1237605 date=1389963550
Noodweer staat nou net niét beschreven in de ambtsinstructie.

Klopt, vandaar ook de 'én' want naast het noodweer is ie conform de AI (aanhoudingsvuur).

Maar ik blijf het bijzonder vinden dat sommigen het wel krijgen. In Haaglanden tijdens reguliere IBT (dus niet academie) werd er wel eens 'speels' mee geoefend, maar er werd altijd heel duidelijk bij gezegd dat je het niet moet inslijten. Risico is namelijk dat als je volgende keer een aanhoudingsschot plaatst, je het zo gewend bent en ook 2x afdrukt en dat is niet wenselijk.

Nu moet ik toegeven dat de academie ook niet altijd heel serieus is, wij hebben een keer antilliaans geschoten. Dat moet je ook niet in de praktijk doen 0098
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


R

  • Groene BOA
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #26 Gepost op: 20 januari 2014, 22:03:14
Net nog noodweervuur geoefend met steeds een reeks van twee schoten achter elkaar...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #27 Gepost op: 20 januari 2014, 22:08:17
Citaat van: silque link=msg=1237585 date=1389954986
Ja kan Lange, , althans niet op de academie en 2 regio's waar ik heb gewerkt. Op de één of andere manier worden wij steeds meer het braafste jongetje van de klas.
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1237576 date=1389952524
Toen ik in 2007 overstapte van de KMar naar de politie, kreeg ik als eerste een omscholing van een echte vwpn naar de P5. Die werd gedaan door een externe vwpninstructeur uit Hollands-Midden. Guess what, ook deze leerde ons Double tap, sterker nog, deze leerde ons om zoveel mogelijk richting het hoofd te schieten met noodweer. Met de restrictie dat we dat niet moesten doen tijdens het parcour, anders zouden we zakken.
Extern dus geen Amsterdamse of PA vwpninstructeur, maar van, nu toemalig Hollands-Midden.


AVLS142

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #28 Gepost op: 20 januari 2014, 23:36:09


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2014, 23:48:07
Citaat van: AVLS142 link=msg=1238412 date=1390257369
http://www.liveleak.com/view?i=0a3_1390237830

nog een bodycam.

Ook weer heftige beelden, ik kon het niet zien, maar blijkbaar trok de vd een wapen. Ik heb geprobeerd het aantal schoten te tellen, ongeveer 16. Ik heb geen ervaring met wapens, maar is je clip dan niet een keer leeg?
Overigens is de plaatsing van de bodycam ook niet echt optimaal, want zodra je dus je wapen trekt, ben je het grooste deel van je zicht kwijt. Iets op je schouder of bril zou mooi zijn, maar of het praktischer is?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV