Grote brand (flatwoning) Savelsbos - Zoetermeer 25-01-2014

Auteur Topic: Grote brand (flatwoning) Savelsbos - Zoetermeer 25-01-2014  (gelezen 17559 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2014, 14:39:59
Mooi voor de discussie, hoge druk of lage druk  ::)

Ze staan trouwens naast de stijgleiding!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2014, 14:44:39
Hoe lang moet zo'n vuurtje al aan het opwarmen zijn om dit stadium te bereiken? (ongeveer, ik snap dat het afhangt van vuurbelastend materiaal in de woning).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


guest12562

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2014, 14:48:10
Ik vind het tijdstip en de intensiteit (in combi helemaal) opvallend.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2014, 14:51:50
Citaat van: Breathe link=msg=1239436 date=1390657199
Mooi voor de discussie, hoge druk of lage druk  ::)

Ze staan trouwens naast de stijgleiding!

Brand is al over z'n hoogtepunt heen als de brandweer komt, dus volgens mij is HD een prima keuze. Ik vraag me op mijn beurt af of het geen optie is om de brand onder controle te houden en eerst de omliggende woningen te evacueren (voor zover dat niet al gebeurd was). Als je dan af gaat blussen zijn er geen mensen meer die last kunnen krijgen van de stoom- en rookvorming die daarbij vrijkomt. Omdat de brand zich in een compartiment bevindt en het flashoverstadium al is geweest zal het niet warmer worden; het is alleen de vraag hoe lang de constructie het houdt ;)

Citaat van: Maarten link=msg=1239437 date=1390657479
Hoe lang moet zo'n vuurtje al aan het opwarmen zijn om dit stadium te bereiken? (ongeveer, ik snap dat het afhangt van vuurbelastend materiaal in de woning).

Volgens meneer Helsloot 3 minuten, volgens de theorie geloof ik zo'n 15 minuten. Het is inderdaad afhankelijk van de materialen in de woning en de omstandigheden. Als hier in een vroeg stadium de ruiten zijn gebroken heb je een perfecte aanvoer van zuurstof en zal de brand zich razendsnel ontwikkelen...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #24 Gepost op: 25 januari 2014, 15:09:44




Veel meer foto's staan op www.fotobpr.nl
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #25 Gepost op: 25 januari 2014, 15:10:12
Grappig toch dat we nog moeten discussiëren over wat we toch als een standaard-scenario zouden moeten kunnen zien!
In dit scenario brandt er gewoon een kokertje van alle in beton gemaakte kokertjes (leuke woordspeling overigens...) schoon leeg. Er is alleen risico op doorslag via de leidingschacht (opdracht: zoek de meterkast) en overslag via de galerijen/balkons. Het constructiebeton houdt het wel een 45 tot 60 minuten uit, zeker bij deze geventileerde situatie.
Inzet is maximaal twee HD om met de wind richting mee de brand uit het kokertje te 'jagen' wellicht een straal via een HW of AL paraat om aan de uitslaande (benedenwindse) zijde de overslagkans te mitigeren. Een droge stijgleiding is dus in dit geval een overbodige en tijdrovende voorziening. Maximaal waterverbruik zal rond de 4000 liter liggen, als het al niet minder is.
Het echte probleem wordt gevormd door (boven-)buren die in paniek op de loop gaan over de galerijen en die je dan 'kwijt' bent, waardoor je omliggende woningen (die je wel moet controleren) stuk voor stuk moet controleren. Mijn werktip daarbij: gebruik het beltableau als administratie. Dus als een huisnummer is gecontroleerd of de bewoners hebben zich gemeld, dan kruis je die op het beltableau even af met een stift of krijtje. Scheelt onnodig openbreken en zoeken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2014, 15:13:35
Citaat van: JanWillemHam link=msg=1239406 date=1390652099
De Lifeliner2 ingezet bij een uitslaande flatbrand aan het Savelsbos in Zoetermeer. Bij de brand zijn mogelijk meerdere gewonden gevallen. Er zijn naast de brandweer meerdere ambulances opgeroepen. De brandweer heeft inmiddels opgeschaald naar het sein ''Grote Brand''. Vele hulpdiensten zijn terplaatse. De brand woedt op de 3e verdieping.... http://liveairtrafficcontrol.blogspot.nl/2014/01/liveblog-lifeliner2-ingezet-bij-grote.html

Als er mogelijk meerdere slachtoffers zijn gevallen en de ruiten er in een vroegtijdig stadium uit lagen was het dan puur brand of mogelijk explosie gevolgd door brand.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #27 Gepost op: 25 januari 2014, 15:35:56
Citaat van: Maarten link=msg=1239437 date=1390657479
Hoe lang moet zo'n vuurtje al aan het opwarmen zijn om dit stadium te bereiken? (ongeveer, ik snap dat het afhangt van vuurbelastend materiaal in de woning).

Het heeft zich volgens mij bijzonder snel ontwikkeld. Je ziet op mijn foto dat ik er vrij zicht op heb, op het moment van de eerste melding zag ik nog niets. Circa een minuut later zag ik enige rookontwikkeling en vervolgens ging het allemaal heel erg snel. Het lijkt me dus niet (zeker niet in deze omgeving, aan de achterzijde bevindt zich een winkelcentrum en andere flats die erop uit kijken) dat de brand pas laat is ontdekt, hetgeen je eerder 's nachts zou verwachten.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2014, 15:39:43
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1239450 date=1390659012
Het echte probleem wordt gevormd door (boven-)buren die in paniek op de loop gaan over de galerijen en die je dan 'kwijt' bent, waardoor je omliggende woningen (die je wel moet controleren) stuk voor stuk moet controleren. Mijn werktip daarbij: gebruik het beltableau als administratie. Dus als een huisnummer is gecontroleerd of de bewoners hebben zich gemeld, dan kruis je die op het beltableau even af met een stift of krijtje. Scheelt onnodig openbreken en zoeken.

Shit, daar zeg je me wat. Als ik daar vooraf bij stil had gestaan... Ik heb namelijk ooit een mooi digitaal plattegrondje gemaakt van onze flat met daarop de huisnummers zodat je in 1 oogopslag kunt zien waar een nummer zich bevindt, of in dit geval, welke nummers zich eromheen bevinden. Onze flat en het Savelsbos zijn exacte kopieën van elkaar, dus daar hadden ze wel zo'n plattegrondje kunnen gebruiken denk ik :(


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2014, 16:52:19
Citaat van: Hunter link=msg=1239458 date=1390660556
Het lijkt me dus niet (zeker niet in deze omgeving, aan de achterzijde bevindt zich een winkelcentrum en andere flats die erop uit kijken) dat de brand pas laat is ontdekt, hetgeen je eerder 's nachts zou verwachten.

Dat zou inderdaad mijn vervolgvraag geweest zijn O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s