Puma in de veluwe?

Auteur Topic: Puma in de veluwe?  (gelezen 10017 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Gepost op: 14 juni 2005, 23:12:15
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/8634

Zal het echt zijn? En zijn er al meer berichten?




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2005, 23:16:46
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=588799/sc=5d6f79

Poema los op Veluwe
Gepubliceerd op dinsdag 14 juni 2005
EDE (ANP) - De politie zoekt op de Veluwe samen met de Koninklijke Marechaussee en jachtopzichters naar een loslopende poema. De Marechaussee zette dinsdagmiddag zestig personen in, van wie vijftig leden van de ME. Dat liet een woordvoerder van de Marechaussee weten.

De politie gaat ervan uit dat het dier bij een particulier hoort. ,,Hij is in ieder geval niet ontsnapt uit een dierentuin'', aldus een voorlichtster van de politie. Deskundigen van dierenpark Burger's Zoo adviseren om tijdens schemer en in het donker niet het bosgebied in te gaan.

De politie kreeg vanaf eind vorige week verscheidene meldingen binnen van mensen die een katachtige door het bos zagen struinen. De eerste melding kwam uit Harskamp. In het weekeinde werd het dier gesignaleerd in Wekerom. De poema is het laatst gezien in de buurt van de Simon Stevinkazerne in Ede.

De Marechaussee kamt de gebieden waar het dier zich kan ophouden, voornamelijk millitaire gebieden, sinds dinsdagmiddag zorgvuldig uit. De politie en het KLPD voeren luchtpatrouilles uit. De politie benadrukt dat de poema zal worden neergeschoten zodra hij is getraceerd.

   


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2005, 23:22:37
Algemene info over dit 'poesje':

http://users.skynet.be/zoekheteensop/poema.htm

Voor de wandelaars morgen.... als je deze sporen ziet moet je op passen  ;D ;D ;D ;D:
http://www.bear-tracker.com/cougar.html


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2005, 23:33:38
ik heb nog niks gezien/gehoord bij mijn huis van een puma :P


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2005, 02:01:40
ik ben vanavond in Arnhem geweest,was op de heenweg wel erg veel politie op en bij de A12.Wist ik veel dat er een kat rondloopt die een paar zakken teveel aan kattebrokjes op heeft  :-X ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2005, 08:47:28
vind het wel zielig dat ze em afschieten als ze em zien, ken je toch net zo goed verdoven en met een warmte beeld camera in de gaten houden tot ie neervalt :-\

ze lopen wel te zeuren als je perongeluk een eend doodrijd maar dit is in mijn ogen pure moord terwijl een eend een ongeluk is
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2005, 10:04:01
Vanmorgen waren ze vooral in de omgeving van de Edeseweg/ bovenbuurtweg in Ede aan het zoeken, ook weer erg veel marechaussee.

(Bron www.degelderlander.nl)

EDE - Ongeveer 65 centimeter hoog, lichtbruin van kleur en een lange staart. Zo luidt het signalement van een poema die zich in de buurt van Ede zou loslopen. Gisteravond werd een grote klopjacht gehouden.

      ME’ers en jachtopziener speuren op de Ginkelse Hei naar de poema. - Foto: Cord Otting

Een jeep van de koninklijke marechaussee rijdt in een grote stofwolk hard over de Ginkelse Hei bij Ede. Met zestig man zijn mobiele eenheid, jagers en marechaussee dinsdagavond op zoek naar een ontsnapte poema. De opdracht is duidelijk: "Afschieten als je het dier ziet!"

Al een week lang komen bij de politie meldingen binnen van een grote katachtige die in de bossen is gezien. Het dier is bij het dorpje Otterlo, bij het infanterieschietkamp in Harskamp en bij een Edese kazerne gespot. De politie neemt de zaak serieus. "We willen geen risico's nemen", zegt woordvoerster Carla Verhaaf. Geen van de Nederlandse dierentuinen mist een poema, dus het dier moet bij een particulier zijn ontsnapt. Volgens Joep Wensing, bioloog bij Burgers' Zoo in Arnhem, is de poema niet direct gevaarlijk. "Als het een wild dier is, laat hij zich niet zien. Als hij aan mensen is gewend, zou het gevaar kunnen opleveren. Bijvoorbeeld voor joggers. Zo'n sukkeldraf ziet er voor een poema onbeholpen uit en hij zal achter je aankomen. Word je aangevallen, ga dan niet rennen, pak een dikke stok, blijf zwaaien en roepen."

Een poema kan volgens Wensing prima op de Veluwe overleven. "Er zijn konijnen en zwijnen in overvloed. Een poema kan zó vijftig kilometer afleggen, dus zoeken wordt moeilijk. Pas als je een spoor hebt, kun je hem pakken."

De portier van de Edese Simon Stevinkazerne één van de plekken waar het dier is gezien is niet onder de indruk. "Bruingrijs, lange staart, stappen van een meter", leest hij het bericht van de marechaussee op. "Ik zou zo'n melding niet serieus nemen." De politiewoordvoerster: "Laten we hopen dat het geen grap is. Als zo is, dan is het geen leuke."

De klopjacht levert niets op, hoewel de poema wél zou zijn gezien en er bovendien een karkas van een aangevreten ree is aangetroffen. De politie raadt aan de bossen tussen Wageningen en Harskamp in het donker te mijden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2005, 10:06:47
ik hoop dat ze em niet vinden 8) of dat het een grap was ;D

als het een grap was is die wel gelukt 8)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2005, 10:16:16
ik hoop dat ze em niet vinden 8) of dat het een grap was ;D

als het een grap was is die wel gelukt 8)

Zijn geen leuke grapjes denk, laten ze de kosten dan alleen maar van jou belastingcentjes afhalen dan vin ik het ook nog wel een leuk grappie


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2005, 11:18:19
ik zeg ook niet dat ik het een goede grap vind, maar als het wel een grap was is die wel gelukt
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !