Waar komen kosten te liggen als de niet bij eigenaar en/of veroorzaker kunnen worden verhaald? Dat is dus de overheid.
Het is een klein beetje een zinloze discussie want linksom of rechtsom moet die brand wel gewoon uit. Private partijen komen zonder geld echt niet opdraven, dus ligt de bal bij de overheid. De aansprakelijkheid voor kosten is irrelevant in deze. Als ze verhaald en betaald kunnen worden dan is dat mooi, maar als dat niet kan dan komen ze inderdaad bij de belastingbetaler te liggen.
Gelukkig maar, want door dit soort rampenbestrijding collectief te financieren is iedereen die een keer hulp nodig heeft gewoon veel goedkoper uit. Nu is het wellicht onrechtvaardig t.o.v. de situatie die de eigenaar heeft laten ontstaan, al die andere keren dat we wel heel blij zijn dat de overheid met man en macht te hulp komt wegen daar wat mij betreft meer dan tegenop.
Mijn argument was ten opzichte van de opmerking van Diamondback, die insinueert dat de overheid medeverantwoordelijk zou zijn voor de hoge kosten van het bestrijden van dit incident door gebrekkig (?) toezicht op de situatie ter plaatse. Daar ben ik het ab-so-luut niet mee eens, het is aan de eigenaar om zijn zaakjes op orde te hebben. Het is al van de zotte dat we dat uberhaupt moeten controleren, laat staan dat we collectief ook nog medeverantwoordelijk zouden zijn!