Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen

Auteur Topic: Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen  (gelezen 208254 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #140 Gepost op: 14 juli 2014, 10:10:51
Hoewel ik de kleuringen zo mooi vindt zou ik toch liever niet zien dat deze wordt ingevoerd.

De opvallendheid van deze auto's is een stuk minder dan die nu wordt gebruikt simpel weg door het weglaten van de kleur WIT. De opvallendheid van deze voertuigen zit hem vooral weer in het feit dat het afwijkend is van het "gewone".

Een simpele vergelijking is al te maken wanneer je een KMar of een Politie voertuig in het silhouet ziet, het witte springt er gewoon uit. En zeker bij het voeren van OGS zal de kleur van het OGS deels wegvallen doordat kleurschakelingen niet meer door het oog worden waargenomen.
Een tweede vergelijking is eigenlijk al te maken als je kijkt naar de defensie ambulance's, de "groene" jongens vallen niet op tussen andere voertuigen ook vaak niet al hebben ze OGS aan terwijl de "gelen" door hun afwijkende kleur juist wel opvallen.

Kijk zelf maar eens als je OGS hoort naar welke kleuren je gelijk kijkt en welke er eigenlijk beter opvallen. Er is niet voor niets gekozen voor harde kleuren, daarmee bedoel ik Rood, Geel en Wit in samenwerking met de kleur Blauw voor het OGS.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

FlyingDutchman

• HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #141 Gepost op: 14 juli 2014, 10:38:44
@HIT, daarom denk ik dat een donkere kleur niet moet overheersen, en heb ik (tenminste bij de voertuigen) de contourmarkering en bumpers in fluogeel meegenomen. Het zou natuurlijk kunnen dat dit niet voldoende is. Ik ga er vanuit dat dit uitvoerig getest en eventueel aangepast zou worden voordat er over een eventuele invoering beslist wordt (ook de levensduur - fluorescerende materialen verliezen die eigenschap na een - gelukkig toenemende - tijdsduur, dit effect kan je ook aan oudere fluorode stickers zien).

Van de combinatie wit met fluogeel (zie nieuwe striping politie Denemarken en analoog Noorwegen, met maar weinig contrast door donkerblauw) ben ik niet erg onder de indruk, wat zichtbaarheid en herkenbaarheid betreft. En het schijnt duidelijker te worden dat (fluo-)geel de attentiekleur (niet de basiskleur) van de politie moet gaan worden. Misschien ligt de gouden middenweg in een combinatie uit wit en blauw als basiskleur, met fluogele accenten, maar dan moet je hetzij meer dan de helft van het voertuig wrappen, hetzij tweekleurig laten spuiten.

Overigens, zoals ik al eens geschreven heb: bij ambulances zou ik ook de voorkeur geven aan het gebruik van (reflecterend!) fluorood i.p.v. rood. En bij de brandweer fluogeel i.p.v. wit. Dit vloekt een beetje en valt daardoor juist goed op.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")

FlyingDutchman

• Senior gebruiker
Reactie #142 Gepost op: 16 juli 2014, 21:46:43
Citaat van: Maarten link=msg=1280768 date=1404048969
Mooi combi, dat donkerblauw met deze striping! Scheelt ook dat de ME dan gewoon in het blauw kan blijven rijden O0

Ik zou die bumper alleen lekker matzwart laten. Daar komt relatief vaak schade aan, dus kost klauwen met geld om dat netjes geel te houden. Daarbij moet je ook nog wel een beetje onopvallend over straat kunnen, dit straalt je van kilometers ver tegemoet ;) Gele bumpers zou ik beperken tot de verkeersdienst.

Misschien dat de broeders van de KMar wel mee willen in het concept, maar dan met daglichtrood ipv geel en wit ipv blauw? Zomaar een ideetje :) Ik houd me aanbevolen voor een plaatje van FD ;)

Met enige vertraging, en met de signalering als bij de T5 van de politie (waarvor excuus) hier een KMar-versie. Ben benieuwd wat de Marechaussees in dit forum ervan vinden. Ik zie dat de contourmarkering een beetje gelig is gebleven, dit moet eigenlijk wit zijn.

sylvester1986

• Gast
Reactie #143 Gepost op: 16 juli 2014, 22:06:54
Ik vind deze kleurencombinatie best lelijk. Alleen het Blauw is ok.

FlyingDutchman

• Senior gebruiker
Reactie #144 Gepost op: 17 juli 2014, 07:03:19
Tja... de kleuren zijn eigenlijk zo'n beetje als de huidige, alleen de verdeling is anders. De herkenning zal vermoedelijk wel lukken. Maar inderdaad is de veelvuldige overgang tussen donkerblauw en fluorood even wennen, evenals het ontbreken van de witte basiskleur voorop- om het gebrek aan zichtbaarheid te compenseren zijn de bumpers ook fluorood (alternatief is wit een mogelijkheid). Ach ja, en natuurlijk geen blauwe contourmarkering, wat ik echter persoonlijk niet mis (deze is in de huidige striping bij daglicht sowieso vrijwel onzichtbaar en in het wit doet de contourmarkering overdag nog een beetje mee). Nog reacties van eventuele afnemers? 😈

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #145 Gepost op: 17 juli 2014, 11:14:02
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1283506 date=1405327124
Van de combinatie wit met fluogeel (zie nieuwe striping politie Denemarken en analoog Noorwegen, met maar weinig contrast door donkerblauw) ben ik niet erg onder de indruk, wat zichtbaarheid en herkenbaarheid betreft.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat deze voertuigen uitermate opvallen 's nachts, mede doordat er niet is bezuinigd op reflectie. Ondanks dat de tekeningen zeggen dat het klasse 2 moet zijn rijden de meesten met klasse 3 diamondgrade.
Maar ook de signalering overdag valt zeer goed op, ik ben niet zo'n filmer maar ik kan je vertellen dat onze blauwe tak hier stront jaloers op zal zijn.  e050
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

FlyingDutchman

• Senior gebruiker
Reactie #146 Gepost op: 17 juli 2014, 12:11:34
OK, 's nachts misschien wel, kan ik niet uit eigen ervaring bevestigen maar zit kennelijk wel goed dan. Maar in Nederland is kennelijk ooit besloten dat (zelfs zonder signalering *) een politiewagen overdag érg moet opvallen, en daarmee vergeleken lijken me de politiewagens in DK en N niet vreselijk opvallend.
*) Wat de nieuwe LED signalering in DK betreft geef ik je gelijk, daar kan de NL politie nog een puntje aan zuigen.

KarstLovers

• Fotograaf Leerdam/Groesbeek
  • Forum gebruiker
Reactie #147 Gepost op: 17 juli 2014, 17:33:35
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1283884 date=1405540003
Met enige vertraging, en met de signalering als bij de T5 van de politie (waarvor excuus) hier een KMar-versie. Ben benieuwd wat de Marechaussees in dit forum ervan vinden. Ik zie dat de contourmarkering een beetje gelig is gebleven, dit moet eigenlijk wit zijn.

Hou het voor de KMAR maar zoals het nu is. Deze combi niet doen!

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #148 Gepost op: 18 juli 2014, 01:42:32
Citaat van: Sylvester link=msg=1283888 date=1405541214
Ik vind deze kleurencombinatie best lelijk. Alleen het Blauw is ok.

Is het je wel eens opgevallen dat de KMar deze kleurstelling feitelijk al heeft (achterzijde)? ;) Maar goed, over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

Citaat van: MarcoV link=msg=1038318 date=1337551493

Ik vind het wel aardig staan zo naast elkaar, eerlijk gezegd. Ik heb er wel even een eigen draai aan gegeven door de bumper grijs te houden, zoals ook in m'n voorstel stond. Het smoelt gelijk heel anders. Het momenteren van de grijze bumper is niet zo fraai als wanneer FD het zou doen, maar het zij zo ;) De KMar houdt zo z'n identiteit, maar kan wel mee in de bedachte politiestriping. Daarnaast scheelt het geld, omdat je niet een halve auto donkerblauw hoeft te spuiten / wrappen.

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

sylvester1986

• Gast
Reactie #149 Gepost op: 18 juli 2014, 02:04:38
Citaat van: Maarten link=msg=1284283 date=1405640552
Is het je wel eens opgevallen dat de KMar deze kleurstelling feitelijk al heeft (achterzijde)?
Dat is mij zeker wel opgevallen.