Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen

Auteur Topic: Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen  (gelezen 209774 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #300 Gepost op: 31 juli 2015, 12:09:28


Ik weet zeker dat mensen gewoon langs een auto die in de fend-off positie staat afrijden en hun weg gewoon vervolgen (net zoals ze dat nu doen), wat er ook voor bestickering op het voertuig zit, in welke vorm dan ook.

Zal wel aan mij liggen, maar ik vind de gedachtegang achter die striping echt grote onzin. Is nooit echt gebleken dat het daaraan ligt dat bestuurders vanwege de striping de juiste kant op rijden.
Bestuurders denken gewoon "Oh daar staat een politieauto waar ik niet verder kan rijden op die rijstrook, ik zal er omheen/voorbij moeten".

Nou geloof wat je geloven wilt hoor. Om het direct als onzin te bestempelen is overigens wat voorbarig... de meeste bestuurders kijken maar 2 meter over hun motorkap en denken helaas niet heel veel na.

Feit is dat alle collega's die ik gesproken heb voor de oude striping variant gaat in het nieuwe getoonde jasje. (Wij hebben beide op kantoor hangen)
Kennelijk valt die veel beter in de smaak en is er met het oude concept niet zo heel veel mis. Het blijft toch een beetje wat het was en dat zorgt voor grotere herkenbaarheid. Juist ook bij de burgerij. :-*


BartB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • DTP'er / Signmaker
Reactie #301 Gepost op: 31 juli 2015, 13:20:08
Citaat van: Daniel! link=msg=1364654 date=1438337235
Als je het mij vraagt heeft het meer te maken met de kant waar de poltieauto naartoe 'wijst'.

Stel je ziet de politieauto op deze manier staan: http://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordpress/wp-content/uploads/2015/06/aanrijding-a15.jpg

Dan ben je eerder geneigd om er links langs te rijden dan om er rechts langs te rijden, omdat de politieauto je naar links 'dwingt'.

En mensen hebben tegenwoordig al zó vaak een politieauto gezien dat ze bij een ongeval niet meer naar de striping kijken. Ze zien de politieauto als één geheel, zo van: 'oh er staat politie'. En niet van: 'oh her staat politie, de striping wijst naar naar links/voren dus ik moet het voertuig links passeren.'

Sterker nog, ik denk dat als je de Nederlandse bevolking vraagt wat (BZK) striping is, dat lang niet iedereen het weet.

Je formuleert precies wat ik bedoelde, dank je! O0
* DTP'er/Signmaker *   Er berust auteursrecht/© copyright op alle foto's die ik upload met mijn watermerk. Vraag a.u.b. toestemming aan mij vragen om


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #302 Gepost op: 31 juli 2015, 13:51:22
Als je mensen vraagt hoe de strepen zouden moeten wijzen, zal niemand dat kunnen aangeven. Feit is echter dat in het onderbewuste van de mens, hij geneigd is aan de "lage kant" van de schuine strepen langs te rijden. In 2011 schreef ik er dit over:

De gesuggereerde relatie met Fend Off positie is onwaar voor het huidige striping patroon van BiZa. Verkeersdeelnemers zijn geneigd een schuin patroon aan de "lage" kant voorbij te gaan. Ter illustratie: een patroon \\\\\ wil men rechts voorbij, een patroon ///// wil men links voorbij. Geleidebakens (de rood/witte schilden bij wegwerkzaamheden) staan daarom ook altijd met de "lage" kant aan de verkeerszijde (auto // werkvak). Een tweezijdig te passeren obstakel wordt daarom ook voorzien van omhoog wijzende pijlen (auto //\\ auto). Een politieauto in Fend Off suggereert dus in feite ook dat je 'm juist aan de verkeerde kant moet passeren (POL/// auto). Dit in tegenstelling tot de Rijkswaterstaat auto's, waarbij de striping wél naar voren "wijst" (RWS\\\ auto) (en de achterzijde is voorzien van omhoog wijzende pijlen, zoals de Engelse politievoertuigen).
Ik heb me overigens eens laten vertellen dat een politieauto de huidige striping heeft omdat hij op deze manier twee rijstroken kan afzetten door de neus tegen het verkeer in te zetten en beide deuren geheel open te zetten. Hoewel dit in combinatie met de striping op de motorkap inderdaad leidt tot "omhoog wijzende pijlen" (dus links en rechts passeren), wordt dit bij mijn weten nooit toegepast en ik weet dus niet of het waar is.

Het Engelse Battenburg patroon is in het kader van verkeersgeleiding dan ook niet handig; wel is het bewezen dat het vierkantjespatroon het meeste opvalt.

(...)
Verder is het zo dat de mens de onderbewuste neiging heeft om voor andere voertuigen een inschatting te maken hoe ze rijden, waarheen ze rijden, of ze stilstaan, etc. Daarnaast is het zo dat de mens de onderbewuste neiging heeft om een geparkeerde auto aan de voorkant te passeren. Fend-off is dus om 2 redenen bedacht: door de HV-auto schuin te parkeren kan een mens heel snel een onderbewuste inschatting maken dat de HV-auto stilstaat, én dat hij de HV-auto aan de kant van de neus voorbij kan rijden.

Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1364626 date=1438324763
In een diep filosofische bui heb ik daar ook wek eens over nagedacht: waarom werkt het (klaarblijkelijk*) goed? (* Ik ken geen voorbeelden waar HV-wagens met striping in fend-off zijn aangereden juist met als reden dat de bestuurder door die striping in de war raakte, u wel?)
"In de war" is een bewust denkproces. Je moet je dan bewust zijn van de richting van de strepen, je moet je bewust zijn van de voorkant van de auto, je moet je bewust zijn van het doel van fend-off, en je moet vervolgens bewust de keuze maken om niet te doen wat alle andere schapen doen. Verreweg de meeste mensen komen helemaal niet op het idee dat fend-off een doel heeft of dat striping een doel heeft. Het onderbewuste van de mens maakt de keuze voor je: je schuift een strookje op. Als er al een buffervoertuig wordt aangereden, dan is dat omdat mensen in het geheel niet met rijden bezig zijn. Dan hebben onbewuste signalen zoals fend-off en striping (of grote knipperende pijlen) ook geen zin meer.

Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1364626 date=1438324763
(...)
Ik heb zo'n vermoeden dat de impliciete pijlvorm van de (ogenschijnlijk verkeerd wijzende) striping er mee te maken zou kunnen hebben, in verbinding met de conventie van eveneens schuin (rechts of links) naar boven wijzende pijlen op de richtings- en UIT-borden voor/bij afritten. Ook deze zijn indicatief voor een richtingsverandering en deze conventie is ook redelijk internationaal.
Men zou haast als hypothese kunnen voorstellen (door gedegen onderzoek te bevestigen) dat de zijwaartse component van de pijl/streep belangrijker is dan de verticale, en dat deze laatste component in de bepaling van de beslissing aan welke kant voorbij gereden wordt geen rol speelt, zolang er maar genoeg andere indicaties zijn die de beslissing ondersteunen (bij HV-voertuigen in fend-off neusrichting van de wagen, herkenning van (de symmetrie van de strepen op) de achterzijde; bij bebakening van wegwerkzaamheden een aaneensluitende rij bakens, en vaak de symmetrie doordat ze aan weerszijden staan).
Een juist vermoeden. De mens verwerkt dat beeld in het onderbewuste. Ik heb een mooie opdracht voor iedereen die op de weg zit. Bij de volgende keer dat je langs wegwerkzaamheden rijdt, let er dan eens op hoe de bakens staan. Je zult merken dat een afzetting die slordig is opgebouwd (met het ene baakje naar links wijzend en het andere baakje naar rechts wijzend) veel minder comfortabel is dan een goed gebouwde afzetting. Je onderbewuste vindt dat niet fijn.

Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1364626 date=1438324763
Overigens is er in A en D sinds een jaar of 5 10 bebakening waar alleen de bovenste helft zo is uitgevoerd dat de lage kant van de streep aanwijst waar je geacht wordt erlangs te rijden. De onderste helft is andersom, met als effect een pijlvorm haaks in de gewenste richting. Dit wordt vaak (als benadrukking) gebruikt bij richtingsveranderingen binnen werkzaamheden, terwijl de normale bebakening in zulke gevallen bij recht wegverloop gebruikt wordt.
Die "pijl"-bakens hebben we in Nederland ook getest. Ook zijn in Nederland de geel-rode i.p.v. wit-rode bakens getest, en zijn zelfs bakens getest waarbij een /\ vorm op hetzelfde baakje is weergegeven. Ik weet er helaas niet precies het fijne van, maar er staat me iets van bij dat de geel-rode zijn afgekeurd omdat de figuur onder bepaalde lichtomstandigheden/reflectie-omstandigheden niet meer goed te onderscheiden was (ofwel: je ziet alleen een lichtbolletje en niet meer de figuur). Voor de pijlbakens weet ik niet precies waarom deze niet worden gebruikt; in de nieuwste richtlijnen komen deze nergens voor en worden ook niet gespecificeerd.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #303 Gepost op: 31 juli 2015, 14:01:33
En dan zie ik ineens een politieauto op de onjuiste manier in fendoff staan. (Met de neus naar de middenberm op rijstrook 1)
Dan denk ik, doe dat nou niet... moeten mensen weer nadenken. ::)


BartB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • DTP'er / Signmaker
Reactie #304 Gepost op: 31 juli 2015, 14:11:34
Citaat van: CopVR3 link=msg=1364670 date=1438344093
En dan zie ik ineens een politieauto op de onjuiste manier in fendoff staan. (Met de neus naar de middenberm op rijstrook 1)
Dan denk ik, doe dat nou niet... moeten mensen weer nadenken. ::)

Haha dat zie ik ook vaak. Dit onderwerp (striping/fend-off/juiste ontwerp voor bestickering) blijft een oneindige discussie denk ik. Iedereen heeft zo zijn eigen gedachtegang erover.
* DTP'er/Signmaker *   Er berust auteursrecht/© copyright op alle foto's die ik upload met mijn watermerk. Vraag a.u.b. toestemming aan mij vragen om


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #305 Gepost op: 31 juli 2015, 14:41:32
Let wel: fend-off is niet zomaar een gedachtegang; er is over dit onderwerp internationaal behoorlijk wat onderzoek beschikbaar, met name uit de VS. Onze "eerste veiligheidsmaatregelen" zijn daarop mede gebaseerd. Alleen de BZK-striping rijmt daar niet mee, in alle opzichten, maar volgens mij was die dan ook al ingevoerd voordat IM en de bijbehorende veiligheidsmaatregelen werden opgezet. De VZA had overigens wél een striping die aansluit op "passeren aan de lage kant".
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #306 Gepost op: 31 juli 2015, 21:56:24
Citaat van: BartB link=msg=1364674 date=1438344694
Haha dat zie ik ook vaak. Dit onderwerp (striping/fend-off/juiste ontwerp voor bestickering) blijft een oneindige discussie denk ik. Iedereen heeft zo zijn eigen gedachtegang erover.
Misschien wel en misschien ook niet. Als ik een voertuig in fend off zie staan, si mijn eerste indruk altijd dat deze verkeerd om staat. Ik kijk dan nog eens en zie dan dat deze wel goed staat maar de striping de verkeerde kant op wijst.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #307 Gepost op: 31 juli 2015, 22:06:55
Ach, kan persoonlijk niet stellen dat het me bewust stoort. Alleen als ik erover nadenk bemerk ik een discrepantie. Mogelijk is dit bij andere verkeersdeelnemers anders.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #308 Gepost op: 31 juli 2015, 22:08:22
Citaat van: Bert65 link=msg=1364745 date=1438372584
Misschien wel en misschien ook niet. Als ik een voertuig in fend off zie staan, si mijn eerste indruk altijd dat deze verkeerd om staat. Ik kijk dan nog eens en zie dan dat deze wel goed staat maar de striping de verkeerde kant op wijst.
Mijn gedachte precies.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #309 Gepost op: 31 juli 2015, 23:26:11
Citaat van: Thor link=msg=1364633 date=1438329592
Is er onder de "botsers" ooit uitvoerig geanalyseerd waarom en onder welke omstandigheden(overige verkeer, weersomstandigheden, andere oorzaken etc.) zij ergens tegenaan zijn gereden.
Zouden simulatieproeven/experimenten etc. hier mogelijk ok wat meer duidelijkheid in kunnen scheppen.
ehm, nee. Simpele reden, zij rijden niet vaak ergens tegen aan  ;D 0098

Maar er is wel onderzoek gedaan ooit wanneer een bots het vaakst wordt aangereden en diezelfde resultaten waren bijna 100% te noemen voor een actiewagen.
Tussen 02:00 en 05:00 vanwege slaaprijders.
Tussen 07:30 en 09:00 en tussen 16:00 en 18:30 vanwege de "ik wil naar huis" mensen.
En bij de verrichtingen waarbij een botsabsorber het verkeer weer in moet omdat de afzetting is opgebouwd vanwege de "ik zie een vrachtauto en daar wil ik voor rijden" mensen.

Botsabsorbers zijn op twee momenten heel erg kwetsbaar, en eigenlijk zijn dat juist de tijden dat je het minste zou verwachtten. Namelijk wanneer er bijna geen verkeer is of juist veel verkeer.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.