De gesuggereerde relatie met Fend Off positie is onwaar voor het huidige striping patroon van BiZa. Verkeersdeelnemers zijn geneigd een schuin patroon aan de "lage" kant voorbij te gaan. Ter illustratie: een patroon \\\\\ wil men rechts voorbij, een patroon ///// wil men links voorbij. Geleidebakens (de rood/witte schilden bij wegwerkzaamheden) staan daarom ook altijd met de "lage" kant aan de verkeerszijde (auto // werkvak). Een tweezijdig te passeren obstakel wordt daarom ook voorzien van omhoog wijzende pijlen (auto //\\ auto). Een politieauto in Fend Off suggereert dus in feite ook dat je 'm juist aan de verkeerde kant moet passeren (POL/// auto). Dit in tegenstelling tot de Rijkswaterstaat auto's, waarbij de striping wél naar voren "wijst" (RWS\\\ auto) (en de achterzijde is voorzien van omhoog wijzende pijlen, zoals de Engelse politievoertuigen).
Ik heb me overigens eens laten vertellen dat een politieauto de huidige striping heeft omdat hij op deze manier twee rijstroken kan afzetten door de neus tegen het verkeer in te zetten en beide deuren geheel open te zetten. Hoewel dit in combinatie met de striping op de motorkap inderdaad leidt tot "omhoog wijzende pijlen" (dus links en rechts passeren), wordt dit bij mijn weten nooit toegepast en ik weet dus niet of het waar is.
(...)
Mij lijkt een combinatie van beide stripings juist een nog duidelijker patroon te creëren, door de bovenste strepen op de politieauto te spiegelen zou je een >>> of <<< patroon op de zijkant krijgen, wat voor de weggebruiker een veel duidelijker beeld geeft waar ze veilig langs kunnen.