Beter laat dan nooit.....
Ik vind de laatste versie het mooist en denk ik ook wel functioneel. Past goed bij het Operationeel Politie Uniform!
Ik dacht iemand deze versie al had voorgelegd aan de toenmalige Korpschef Bouman.
Ik heb er nooit meer iets van gehoord.
Ik heb, in overleg met de aanvankelijke initiatoren, enkele plaatjes naar de korpsleiding gestuurd. Dat is ook gebeurd door een collega van Rotterdam. Wij zijn op een gegeven moment uitgenodigd om uitleg te geven over onze wensen. Bleek dat men al voorwerk had gedaan en een presentatie had gemaakt met de diverse ontwerpen naast elkaar.
Het gewenste ontwerp was niet goed uitgewerkt. Vanuit de communicatiehoek stond men niet achter het idee omdat verandering de herkenbaarheid zou aantasten. Gewezen werd o.a. op NS en KLM die al jaren hetzelfde uiterlijk aan hun treinen en vliegtuigen toepassen en daardoor een enorme merkbekendheid hebben.
Valt iets voor te zeggen, maar een goede publieksvoorlichting zou kunnen helpen om de bekendheid snel terug te krijgen.
Studio Dumbar kreeg vervolgens de opdracht het aangepaste ontwerp mee te nemen in de presentatie. Daarbij is ook een auto beplakt en door TNO bekeken.Bleek dat het geel zonadig fel op licht dat er geen voertuig meer in te herkennen is. En dat zou gevaar op kunnen leveren omdat naderend verkeer twijfelt over wat ernou op de weg staat. Uit contacten in Engeland weet ik dat men daar ook die ervaring heeft en nadenkt over vervanging van de zgn Battenburgbeplakking.
Omdat de politie niet de enige gebruikers is van de zgn BZK striping is het ontwerp ook besproken met de andere gebruikers. De KMar en Azn waren tegen aanpassing omdat we dan teveel kleur van hen zouden voeren.
Vanuit de politietop vond men wel dat de striping ietwat robuuster zou mogen. Dunbar heeft daarop een aangepast ontwerp gemaakt met strepen die 150% breder zijn, terwijl het beplakte oppervlak het zelfde blijft.
Ontwerp is voorgeleid aan toenmalig minister Blok,waarnemend min van V&J. Deze ging direct akkoord en wilde dat e.e.a. binnen een jaar doorgevoerd zouden worden.
Dit is opnieuw besproken in het overleg van de diverse gebruikers en daar was men minder positief, voornamelijk omdat aanpassing hoge kosten zouden veroorzaken.
Stand van zaken is me op het moment niet bekend