https://www.politie.nl/nieuws/2019/april/16/00-vernieuwde-striping-voertuigen-hulpverleningsdiensten.html
Scroll dit bericht eens goed door en bekijk alle foto's even...
Dat heb ik, maar het geeft geen antwoord op mijn vraag.
Wat ik bedoel is dat het fluorescerende aspect overdag verdwijnt, ik heb het niet over wat er 's nachts gebeurt. Ik geef graag toe dat de retroreflectie bij de gebruikte rode folie beter is dan bij de oude fluo-rood of oranje-rode (die geen retroreflectie bezit).
Mijn stelling is dat dat overdag bij politie en KMar voor minder zichtbaarheid en dus minder veiligheid zorgt vergeleken met de oude situatie.
Een opmerkelijke keuze. In Duitsland is de algehele trend, ook bij de politie, om juist meer fluorescentie toe te passen, en dat in het geel. Bij ambulances op zeer effectieve wijze in combinatie met fluo-rood. Deze trend ziet men ook in Frankrijk, VK, Scandinavische landen, nu ook Letland, enz.
Voor retroreflectie 's nachts: Materiaaltechnisch is het goed mogelijk om in één folie de eigenschappen van retroreflectie en fluorescentie te combineren. Een gedeelte van de fluo-gele strepen up Duitse politiewagens en de fluo-gele vlakken op Britse politiewagens, ambulances en brandweerauto's zijn ook reflecterend. Dit is in principe ook mogelijk bij oranje-rood, zij het iets duurder - zulke folie bevindt zich naar eigen observatie op Australische politiewagens (New South Wales en ik dacht ook Queensland, dunnere oranjerode strepen boven en en onder de blauw-witte blokband).
Waarom dan tenminste voor politie en KMar niet dit laatste type folie toepassen?
Of voor politie in het fluo-geel - ik dacht tenminste dat er daarover een Europese afspraak was.