Is dat niet altijd in Nederland? In zoveel landen gebruikt men wigwag in plaats van alternerend grootlicht om spoedvoertuigen op grotere afstand zichtbaar te laten zijn. In Nederland mag dat niet van TNO en moeten we simultaan knipperen wat minder opvalt. In het buitenland zie je hulpdiensten met enorme kerstbomen aan licht op het dak rondrijden maar in Nederland zien we liever alleen wat in de hoeken knipperen.
Klopt helemaal.Ik duf te stellen dat aan de wieg heb gestaan van het alternerende groot licht Ben zelf relais aan elkaar aan het knopen geweest geheel afzonderlijk geschakeld zodat je het ook kon gebruiken als attentiesignaal bij het geven van een stopteken.
Nadat ik de auto's van mijn bureau had voorzien kwam ookde bemanning van de plaatselijke ambu bij me. Die heb ik ook "verbouwd", met gevolg dat ze me steeds vaker kwamen vragen ik heb toen geadviseerd de bouwers van ambu's in te schakelen.
Het heeft me 20 jaar, hele pakken papier aan correspondentie en wat videobanden gekost om de autoriteiten/wetgever te overtuigen van het nut eer e.e.a. het in het voertuigreglement was opgenomen. Helaas vonden de adviseurs van TNO dat wisselend groot licht links en rechts te veel onrust zou veroorzaken.
De huidige situatie is niet optimaal, maar in ieder geval hebben we wel het grote licht knipperend als aanvulling op het blauwe licht.