Hallo allemaal,
Op tv kijk ik (als nieuwsgierige leek) regelmatig programma's waarbij de politie inbrekers/auto('s) achtervolgt na een inbraak, en waarbij de politieheli wordt ingezet. Het gaat meestal om politie en helikopter inzet in het buitenland overigens. Programma's zijn tegenwoordig vaak 's avonds op RTL7. Ik begrijp wel dat we de spectaculairste gevallen te zien krijgen, anders is het geen spannende tv, maar toch zijn er véél voorbeelden waarbij ze een heli inzetten.
Nu volg ik onze wijkagent(en) en politie in de stad waar ik woon. Het is winter, er is financiële crisis, er gaat (bijna?) geen dag voorbij zonder inbraak. Via twitter blijf je goed op de hoogte van de hoeveelheid eenheden die rijden en regelmatig ook foto's van waar ze zijn of wat ze doen. Ik zit dat soms op het puntje van mijn stoel dat te volgen en denk dan wel eens "Waarom zetten jullie geen heli in?"
Dit leidt bij mij (dus) tot de vraag: Wanneer wordt de politieheli in Nederland (bij een inbraak?) ingezet? Wat zijn de regels hiervoor? Kan ik daar ergens (eenvoudige) informatie over vinden?
Inzet van een heli is volgens mij nogal kostbaar dus daar zal een goede reden voor moeten zijn en hangt (gok ik) ook een procedure aan, waardoor het ook wel even duurt voor zo'n ding in de lucht is. Overigens ben ik ook wel benieuwd, (nu ik toch bezig ben), waar die Heli's vandaan komen. Bij de ambulance (trauma-heli) zijn er (dacht ik) drie ofzo en die zijn verdeeld over het land, Amsterdam dacht ik en dan nog twee. Hoe is dat met politie heli's? Waar staan die? Waar komen die vandaan? Hoeveel hebben we er in NL? Nog nooit zo'n ding op het dak van een politiebureau zien staan ofzo.
Vriendelijke groeten,
Wortel