Frank, ik ga er morgen even goed voor zitten om mijn vraag goed en duidelijk te stellen, inmiddels valt er hier het een en ander wat dicht.... en morgen gaat om 5 uur de rammelkast weer maar, ik kom er op terug.
Bedankt alvast
Check
Als ik zo vrij mag zijn ga ik je vraag alvast raden, je hebt immers de vraag al een keer gesteld en die zal ik zo begrijpelijk mogelijk beantwoorden:
Als ik het dus goed begrijp zet je mij bij een algemene controle langs de kant en heb ik maar toe te staan dat je de hele KLF leeg haalt in de hoop iets te vinden....
Nee. Allereerst wil in inhaken op je zinsnede
'in de hoop iets te vinden' waarmee je de plank volledig misslaat. Het staat los van de discussie, maar het is niet (nee, echt niet) de insteek bij verkeerscontroles. Het doel van een verkeerscontrole is het verhogen van de verkeersveiligheid. Heel politiek correct en misschien abstract, maar dat is wel de reden dat IK daar sta. Dat dat soms geneuzel oplevert wat wordt aangezien als mierenneuken, dat is maar zo. De wet (inclusief controlerende bevoegdheden) is er op een democratische manier gekomen, de gevolgen van een overtreding (boetes en de hoogte daarvan) is langs democratische weg opgesteld, dus ik kan mijn werk uitleggen. Maar als er een voertuig de controleplaats op komt rijden sta ik daar niet met de instelling ‘ik hoop dat er iets mis mee is.’
Dat gezegd hebbende, nu jouw vraag
‘zet je mij bij een algemene controle langs de kant en heb ik maar toe te staan dat je de hele KLF leeg haalt’. Dit is niet het geval. Ja, wij hebben toegang tot het vervoermiddel, maar slechts om onze toezichthoudende taak uit te voeren. De toegang tot het vervoermiddel moet een doel dienen, namelijk controle op het gestelde in de WVW, RVV en RV. En dus controle op correcte werking van voorzieningen die zich bevinden in bijvoorbeeld de cabine. Maar bevindt zich een verplichte voorziening, dat kan ook best het chassisnummer zijn, zich in de laadruimte van het te controleren voertuig, dan is het redelijkerwijs noodzakelijk de laadruimte in te gaan. Jij stelt dat je hebt ‘toe te staan dat je de hele KLF leeg haalt’. Dat is niet het geval, tenzij dat voor onze toezichthoudende taak noodzakelijk is. Ik kan dat persoonlijk niet bedenken, ik controleer dan namelijk niet op naleving van het RVV of de RV. Is dat uitruimen nodig om bij het chassisnummer te komen: ja, dat mag. Is het uitruimen van je bus het doel op zich om te kijken wat je bij je hebt: nee, dat mag niet.
Afsluitend wil ik hier nog wel aan toevoegen dat bovenstaand geldt voor de algemene verkeerscontrole waarbij gecontroleerd wordt op de wegenverkeerswet (WVW), het reglement verkeerregels en verkeerstekens (RVV) en de regeling voertuigen (RV). Er zijn nog veel meer wetten en regelingen die veel specifieker op zaken ingaan, zoals ADR, belastingwetten, douanewetten etc. Het kan zomaar zijn dat het voor die wetten/regelingen standaard de achterklep open moet en de laadruimte + inhoud bekeken wordt.