Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 60754 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #170 Gepost op: 25 februari 2016, 19:45:47
Citaat van: scorpio link=msg=1408846 date=1456422706
De discussie of het soms, vaak, of de hele dienst gebruikt wordt en/of het zin heeft, is pas aan de orde op het moment dat is geregeld dat het ook mag.
Dat zal allemaal best, maar mijn reactie komt voort uit de hier aangedragen argumenten en gaat niet over de rechtsgeldigheid van het gebruik.

Je zou het al kunnen ondervangen door een wijk in te rijden en om de X aantal meter even stil te gaan staan, groen aan te gooien om daarna weer door te rijden zonder signalering.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #171 Gepost op: 25 februari 2016, 20:16:50

Dat zal allemaal best, maar mijn reactie komt voort uit de hier aangedragen argumenten en gaat niet over de rechtsgeldigheid van het gebruik.

Je zou het al kunnen ondervangen door een wijk in te rijden en om de X aantal meter even stil te gaan staan, groen aan te gooien om daarna weer door te rijden zonder signalering.
Je kan ook de Touran parkeren en op de voetjes de straatjes doorlopen.
Zo ben je bezig om recht te l...llen wat krom is. Punt blijft dat de groene lamp daar niet voor is bedoeld en het ook niet mag.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #172 Gepost op: 25 februari 2016, 20:21:27
Ik ben ook geen voorstander van de groene lamp, echter het idee hierachter is helemaal zo gek nog niet. Een bekende politie tactiek is 'tegenhouden', het compleet blauw verven van bepaalde hotspots waar veel wordt ingebroken. Doel is om zoveel mogelijk politie aanwezigheid te laten zien zodat men daar niet eens in wil breken. Een beproefde tactiek, want hij werkt vrijwel altijd.

Het rijden met een groen licht hoort ook in dat rijtje thuis, laten zien dat er veel politie aanwezig is en de criminelen als het ware af laten schrikken.
Nogmaals, zelf ben ik er geen voorstander van; maar het idee erachter snap ik wel!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #173 Gepost op: 25 februari 2016, 20:37:23
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1408814 date=1456411500

Bovendien vind ik dat de politie voor veiligheid moet zorgen, niet voor een veiligheidsgevoel. Dat laatste is erg subjectief en lastig meetbaar (hoewel het ook bij ons gemeten wordt). Aantallen inbraken zijn wel meetbaar.

Is natuurlijk niet zo, dat weet je als politicus als geen ander. Als de politiek het zou gaan om absolute veiligheid dan zouden we niet rondrijden in fel gekleurde politiewagens. Wij rijden rond om zichtbaar te zijn en zo mensen een goed gevoel te geven. Als de politiek echt zou willen dat we voor absolute veiligheid zouden gaan dan zou er op hele andere dingen worden ingezet en de prioriteiten ook heel anders, om te beginnen om de verhouding opvallend t.o.v. onopvallend om te draaien. Maar waarschijnlijk kruip je dan in een hoekje met de boodschap dat je slechts een lokale politicus bent en weinig macht hebt.
Citaat
We hebben al jaren hele slechte opsporingscijfers in NL (en daarvan geef ik helemaal de politie niet de schuld, eerder OM en ZM) en de burger voelt zich vaak onveilig. Het veiligheidsgevoel vergroten lijkt me juist eerder een politieke truc die meer aan symptoombestrijding doet dan aan de oorzaken. En daar zou ik voor passen, als agent.
Ben benieuwd naar de onderbouwing van deze cijfers, zover ik weet wonen wij in één van de veiligste landen ter wereld.

En het is zeker geen symptoombestrijding, het is onderdeel van het begrip veiligheid. Zolang een groot deel van de inbraken bestaan uit inbraken zonder verbreking (d.w.z. insluipingen) dan zou de politiek daar eens op moeten letten. We kunnen 100x vertellen dat je de deuren moet afsluiten, maar de 101e keer staat er toch een minder vriendelijk persoon in de woonkamer. We handhaven ook op gordels, waarom niet op het fatsoenlijk beveiligen van je huis?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #174 Gepost op: 25 februari 2016, 20:48:48
Je kan ook de Touran parkeren en op de voetjes de straatjes doorlopen.
Zo ben je bezig om recht te l...llen wat krom is. Punt blijft dat de groene lamp daar niet voor is bedoeld en het ook niet mag.
Als je kennis van politiewerk zou hebben zou je snappen dat dat wat te kort door de bocht is...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #175 Gepost op: 25 februari 2016, 20:52:29
Citaat van: Bert65 link=msg=1408866 date=1456427810
Je kan ook de Touran parkeren en op de voetjes de straatjes doorlopen.
Zo ben je bezig om recht te l...llen wat krom is. Punt blijft dat de groene lamp daar niet voor is bedoeld en het ook niet mag.
Je opmerking over het parkeren laat ik links liggen omdat die hele opmerking niets toevoegt in deze discussie.

Het gaat niet om recht lullen wat krom is. Wettelijk gezien mag het groene licht alleen stilstaand gevoerd worden. Dat is een van de voorwaarden. Door even stil te gaan staan voldoe je daar dus aan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #176 Gepost op: 25 februari 2016, 20:59:11
Citaat van: Red link=msg=1408887 date=1456429949
Het gaat niet om recht lullen wat krom is. Wettelijk gezien mag het groene licht alleen stilstaand gevoerd worden.....
.... uitsluitend om het voertuig van de hoogst betrokken leidinggevende aan te geven

Citaat van: Red link=msg=1408887 date=1456429949
Dat is een van de voorwaarden. Door even stil te gaan staan voldoe je daar dus aan.

Inderdaad, het is slechts 1 van de voorwaarden. Het lijkt mij dat jij nu naar een manier aan het zoeken bent om recht te lullen wat krom is.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #177 Gepost op: 25 februari 2016, 21:08:41
Overigens zal het mij een worst wezen of de politie met gepaste snelheid met groen licht door een woonwijk rijdt. Maar ik snap alleen niet waarom sommige politieambtenaren zich zo blijven verzetten tegen regels die voor hen van toepassing zijn, terwijl in dit geval het mij overduidelijk lijkt dat het gewoon niet mag.

En of het wat betreft woninginbraken zoden aan de dijk zet waag ik te betwijfelen! Ik loop regelmatig 's avonds/'s nachts met mijn hond door de wijk heen, en kom dan regelmatig politie tegen zonder groen licht. Pas op het moment dat ze vlak bij zijn zie ik pas dat het politie is, wanneer ik inbreker zou zijn lijkt me dat veel lastiger als dat ik ze al mijlenver zie aankomen. door de opzet van de wijk is 1 mannetje op de uitkijk dan voldoende om de broeders die in een woning bezig zijn te waarschuwen en via allerlei smalle weggetjes weg te komen.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #178 Gepost op: 25 februari 2016, 21:11:26
Citaat van: Red link=msg=1408887 date=1456429949
Je opmerking over het parkeren laat ik links liggen omdat die hele opmerking niets toevoegt in deze discussie.

Het gaat niet om recht lullen wat krom is. Wettelijk gezien mag het groene licht alleen stilstaand gevoerd worden. Dat is een van de voorwaarden. Door even stil te gaan staan voldoe je daar dus aan.
Red normaal ben ik het met je eens, maar volgens mij sta je nog steeds op de openbare weg en los van het stil staan staat er ook waarvoor je het groene licht mag gebruiken (leidinggevend en PD) en volgens mij is er van beide geen sprake...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #179 Gepost op: 25 februari 2016, 21:23:47

Als je kennis van politiewerk zou hebben zou je snappen dat dat wat te kort door de bocht is...
Je weet niet of ik wel of geen kennis van politiewerk heb. Verder blijf ik erbij dat je het toch weer recht probeert te l..llen.