Leg me maar een argument voor dat ik moet ontkrachten...
Men focust zich nu erg op inbraak, maar er zijn
veel meer misdrijven die 's nachts gepleegd worden. Daar hoor ik niemand over. Een fietsendief zal gewoon wachten tot het groene licht voorbij is, maar een gewone politieauto ziet hij pas veel later, in het donker. Over verkeersovertredingen heb ik het al gehad: je voorsprong van onopvallendheid in het donker ben je 100% kwijt: dronken rijders zullen even afslaan, en vandalisten zullen het bushokje even heel laten tot de groene lampen weg zijn.
Dan nog: posten op een straathoek geeft met al dat geknipper 6 omwonenden een veilig gevoel, als ze de gordijnen niet dicht hebben. Alle inbrekers die net wegrijden (en alle andere overtreders) zullen een blokje om rijden. Heterdaadjes zijn uitgesloten op die straathoek, zelfs fietsers zonder licht gaan plotseling een stukje lopen.
Overigens zitten inbrekers vaak binnenshuis, daar hoor je (ook dieselauto's) veel minder goed aankomen. Groene knipperlichten zie je dan wél, of in ieder geval eerder. Geldt ook voor gastjes die op de uitkijk staan, hoewel ik meen dat de meeste inbrekers solitair werken en gelegenheidsinbraken plegen. Groene lampen zie je al van mijlen aankomen, des nachts, een donkere auto kan verrassender werken, hoewel ik nogmaals erken dat het dieselgeluid niet meehelpt.
Ik zeg niet dat ik tegen ben, en zie de voordelen ook wel. Maar de nadelen ook, en daar hoor ik niemand over. Wat zouden de groen lampen moeten opleveren? Veiligheidsgevoel? Ben ik al op ingegaan: is geen kerntaak van de politie (wel veiligheid), bovendien doe je dat door de misdaadcijfers te verlagen, niet door gevoelens te versterken. Bovendien kun je voor veiligheidsgevoel beter de achterdeur op slot draaien, zoals veel mensen nog steeds niet doen.
Verder: verstoring? Als politie auto's zonder lampen al 100% opvallen voor inbrekers (zoals jullie steeds beweren), wat voegen de lampen dan nog toe? Ik doe mijn best dit argument te volgen, maar het lukt me maar niet. Kan aan mij liggen...
Als LSPD overigens in het echt net zo snel kwaad en beledigend wordt als hier zal hij snel in een agressiebeheersingscursus terecht komen, vrees ik.
Cheer up!