Mooie discussie met ups & downs in de beargumentering.
Zonder te willen herhalen twee puntjes die we vergeten in de "advisering" richting de heer van Leeuwen en de politicus;
1. Wellicht zou het goed zijn om met écht onderzoek hier iets van te vinden om vervolgens eventuele beleidsmatige en politieke besluiten te kunnen onderbouwen. Ik mis bijvoorbeeld een criminoloog die mij kan vertellen wat het effect is van opvallende surveillance op zowel de vergroting of verkleining van de pakkans binnen de verschillende dadergroepen ('beroeps'-inbrekers of gelegenheidsdieven) en vergrijpen (gerichte inbraak - hangjeugd/vernieling). Een (omgevings)psycholoog zou wellicht wat (groen) licht kunnen laten schijnen op de effecten die deze methode van surveillance hebben op de veiligheidsgevoelens van burgers. Een jurist kan onderscheid aanbrengen in het doolhof van AMvB's, regelingen en beleidsregels binnen het gebruik van het groene licht. In welke mate dit reeds is gedaan is mij niet duidelijk. Het komt in ieder geval niet terug in deze discussie. Kortom; meer onderbouwing vanuit wetenschap (inclusief de bijbehorende referenties en bronnen) is écht nodig om iets zinvols te kunnen zeggen over dit onderwerp.
2. De politie in Schiedam heeft een groot probleem in de omvang van inbraken. Dat ze alternatieve methoden proberen om dit tegen te gaan is simpelweg lovenswaardig. Innovatie moet je toejuichen, en zeker niet op basis van huidige regelgeving afbranden of negeren omdat er personen zijn die roepen "ik heb het gevoel dat het niet werkt..". Regels worden door ons (lees; de politiek) gemaakt, en als wij met zijn allen (lees; een meerderheid van de kamer) vinden dat dit mogelijk moet zijn dan passen we de regels aan. Of de innovatie echt werkt weten we pas na grondig onderzoek en een brede pilotperiode incl. belevingsonderzoeken en inschatting van de daling van het aantal voorkomen misdaden. Maar bij voorbaat zeggen dat de innovatie een slecht plan is zonder iets uit te proberen? Ik zeg; geef de politie Schiedam een dik compliment dat ze hun kop boven het maaiveld durven uit te steken! Een idee uitproberen is de eerste stap van de grootste innovaties, en de politie(k) zou dit moeten ondersteunen.