Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 60788 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #60 Gepost op: 25 juni 2015, 15:51:54
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1357985 date=1435224029
Hoezo niet?

Als je het groene cruiselicht invoert voor de prio ambulance ritten EN voor politie surveillance word het te verwarrend.

Is het groen politie die surveilleert of
Is het groen ambulance met prio rit?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #61 Gepost op: 25 juni 2015, 23:05:56
Ik heb nog nooit een ambulance met groen prio zien rijden....
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #62 Gepost op: 25 juni 2015, 23:19:01
Citaat van: DiNozzo link=msg=1358115 date=1435266356
Ik heb nog nooit een ambulance met groen prio zien rijden....
Wou net zeggen ;D

Citaat van: batoutofhell link=msg=1358046 date=1435240314
Als je het groene cruiselicht invoert voor de prio ambulance ritten EN voor politie surveillance word het te verwarrend.

Is het groen politie die surveilleert of
Is het groen ambulance met prio rit?
Denk dat het cruiselicht gewoon blauw moet uitstralen. Hoezo is het verwarrend. Het doel achter het gebruik bij de politie is inbrekers af te schrikken. Als er bijvoorbeeld een ambu voorbij rijdt, schrikt het die inbreker net zo goed af. Daarnaast geeft het de burger een groter veiligheidsgevoel. Er rijdt immers meer 'blauw' op straat.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #63 Gepost op: 25 juni 2015, 23:28:03
Citaat van: Bert65 link=msg=1357965 date=1435210843
Zo'n soortgelijke proef zou afgelopen winter toch ook in Flevoland plaatsvinden? Daar zou het woord "politie" in de matrix branden maar ik heb daar geen enkele auto mee zien rijden.

Die proef wat heel snel al weer afgelopen. Te veel ellende met weggebruikers die een stopteken menen te zien.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #64 Gepost op: 28 juni 2015, 14:12:41
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1357985 date=1435224029
Hoezo niet?

Omdat het kermis wordt...
net als nodeloos met oranje rijden om "begrip te kweken" tijdens het gebruik maken van een vrijstelling.
de wettelijke kaders zijn duidelijk.
heeft geen enkele nut of toegevoegde waarde om een a2 ambulance met blauw uit te rusten, als het even moet(tegen het verkeer in oid)kun je ook gewoon blauw inschakelen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


satexo

  • Ambulancechauffeur
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #65 Gepost op: 12 juli 2015, 21:20:43

Los van het surveilleren door de politie denk ik dat het ook meerwaarde heeft bij de ambu/brandweer voor A2/prio2 meldingen om met cruise licht te rijden. Zo geef je aan de overige weggebruikers en het publiek aan dat je ergens naar onderweg bent. En daarnaast zorgt er ook voor meer 'blauw op straat' 0098

Extra verlichting bij een A2 melding voor de ambulance heeft naar mijn mening geen meerwaarde. Bij een A2 melding houd ik me netjes aan de verkeersregels. Mocht de aanrijtijd in het geding komen of als we de melding niet vertrouwen dan kunnen we onder A1 verder.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #66 Gepost op: 13 november 2015, 17:34:04
Politie gaat de wijk in met groen zwaailicht

HAARLEMMERMEER - Een primeur in Haarlemmermeer: vanaf dit weekeinde gaat de politie in de poldergemeente met groene zwaailichten door wijken rijden waar veel wordt ingebroken.

Slogan: 'Groen licht zet criminelen op rood'

Het doel is tweeledig: de zichtbaarheid van de politie vergroten en het aantal woninginbraken terugdringen. De groene zwaailichten zullen vooral te zien zijn in buurten die bekend staan als hotspot voor woninginbraken, zoals Bornholm en Hoofddorp-Noord.

Het idee is afkomstig van de Badhoevedorpse wijkagent Kasper Rooyackers.

lees verder: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemmermeer/article27567974.ece/Politie-gaat-de-wijk-in-met-groen-zwaailicht?lref=L2
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Live link=msg=1384282 date=1447432444
Politie gaat de wijk in met groen zwaailicht

Groen licht zet inbrekers op rood

Laatste update: 13-11-2015 | 16:08

Haarlemmermeer - In de aanpak tegen straatroven, overvallen en woninginbraken (high impact crimes) gaat politie Haarlemmermeer gericht surveilleren met behulp van het groene zwaailicht op de politieauto’s. Deze gerichte surveillance is een initiatief van de Badhoevedorpse wijkagent Kasper Rooyackers.

Groen lichtOm de zichtbaarheid van de politie tijdens de donkere dagen te vergroten, gaat de politie gericht met groen zwaailicht surveilleren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de bestaande zwaailichten op politieauto’s. Normaliter wordt het groene zwaailicht gebruikt om aan te geven wat de commandowagen is op een plaats delict. De groene zwaailampen zitten op dezelfde plek als het blauwe zwaailicht.

Door het surveilleren met groen zwaailicht is de politie beter en sneller zichtbaar voor inwoners. De preventieactie stimuleert inwoners om zelf ook extra alert te zijn en verdachte situaties via 112 te melden. Wanneer inwoners de politie met groen licht in de straat zien rijden, hoopt de politie een gedragsverandering teweeg te brengen in de zin van: “heb ik mijn deuren en ramen wel goed op slot gedaan en zijn mijn tijdschakelaars ingesteld als ik straks wegga”. Het vergroot de awareness van burgers! Naast opvallend is de politie ook zonder groen licht (on)opvallend in de wijken aanwezig.

De surveillance met groen zwaailicht gebeurt de komende maanden van zonsondergang tot zonsopgang in gebieden waar voornamelijk woninginbraken gepleegd worden.



Foto('s) politie.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #68 Gepost op: 13 november 2015, 19:10:35
Tip voor door inbrekers geplaagden: installeer een groen knipperlicht ergens buitenshuis.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


NavySeals

  • Selectie politievrijwilliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #69 Gepost op: 14 november 2015, 00:16:25
Opzich is het een erg goed idee. Zichtbaarheid is erg belangrijk en tijdens surveillance bij de horecadienst of bij een groot festival etc. is het leuk. Het feit dat het wangedrag afschrikt lijkt me overdreven, want ze komen na 2 minuten weer uit een steegje en gaan verder met hun dingen. De helderheid van de kleur blauw is vrij hoog, groen is ook niet al te fel, maar oranje is net de zijkant van een bus/vrachtwagen. Rood is duidelijk, maar weerkaatst nauwelijks. Welke kleur dan?
Overigens wil ik even vragen; wordt een blauwe lamp (steady blue) niet al gebruikt bij militaire colonnes? Gevalletje verwarring....
Politievrijwilliger NHN (selectieprocedure) Vrijwilliger ZLSM - HBO-student Fotograaf - Vrijwilliger MVA NS (enkele dagen per jaar) Foto's die ik plaa