Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 60798 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Sarge

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #50 Gepost op: 18 juni 2015, 23:25:27
Citaat van: Jerommeke link=msg=1356838 date=1434658704
Ik heb het al eerder geroepen, steady burn blauwe verlichting... cruise modus.
Het Amsterdamse GVB rijd er mee in Amber.

Bij Whelen is dat gewoon een standaard optie, zelfs nog in te stellen qua felheid...
Er worden nu allemaal kermisoptie's gebruikt terwijl het redelijk eenvoudig kan worden opgelost.
Testen, invoeren en een kleine wetsverandering. (Net zoals met de knipperende koplampen is gedaan)

Ik heb voor een half jaar in Spanje gewoond (zaterdag ga ik weer terug). Hier rijdt de guardia civil, policia nacional en de policia local zodra het begint te schermeren met de blauwe verlichting alleen maar aan. Valt goed op!
's Avonds met bijvoorbeeld uitgaan zie je direct wie niets van de politie moet hebben, die verdwijnen direct..
Intensive care verpleegkundige


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #51 Gepost op: 18 juni 2015, 23:33:35
Los van het surveilleren door de politie denk ik dat het ook meerwaarde heeft bij de ambu/brandweer voor A2/prio2 meldingen om met cruise licht te rijden. Zo geef je aan de overige weggebruikers en het publiek aan dat je ergens naar onderweg bent. En daarnaast zorgt er ook voor meer 'blauw op straat' 0098


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #52 Gepost op: 19 juni 2015, 00:49:08
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1356851 date=1434663215
Los van het surveilleren door de politie denk ik dat het ook meerwaarde heeft bij de ambu/brandweer voor A2/prio2 meldingen om met cruise licht te rijden. Zo geef je aan de overige weggebruikers en het publiek aan dat je ergens naar onderweg bent. En daarnaast zorgt er ook voor meer 'blauw op straat' 0098

Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat veel mensen het dan weer niet snappen. Verder vind ik het wel een goed idee, maar met steady burn blauw zullen veel mensen ook niet snappen, moet weer een campagne aan hangen. Zelf denk ik dat groen misschien nog wel de beste optie is, wel steady burning dan. Totaal nieuw, dus geen associatie met andere kleuren, dus sneller in mensen hun hoofd en dan zouden misschien zelfs andere hulpdiensten eraan mee kunnen doen omdat het sowieso nieuw is.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #53 Gepost op: 19 juni 2015, 01:50:46
Ok, even een gedachtegang over een groen (zwaai)licht.  Aangezien dit geen voorgeschreven kleur is die alleen aan HV is toegewezen, zou het kunnen gebruiken voor de 'overige HV'. Ik denk dan aan bergers, anwb, ambulances met prio 1. Ze kunnen er geen extra rechten aan ontlenen, maar laten zien dat ze onderweg zijn naar een incident. Het is maar een gedachte gang!  998765


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #54 Gepost op: 19 juni 2015, 09:37:37

Ok, even een gedachtegang over een groen (zwaai)licht.  Aangezien dit geen voorgeschreven kleur is die alleen aan HV is toegewezen, zou het kunnen gebruiken voor de 'overige HV'. Ik denk dan aan bergers, anwb, ambulances met prio 1. Ze kunnen er geen extra rechten aan ontlenen, maar laten zien dat ze onderweg zijn naar een incident. Het is maar een gedachte gang!  998765
Voor zover ik weet is groen op een HV voertuig al geregeld in het RVV...


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #55 Gepost op: 19 juni 2015, 10:40:56
Citaat van: Bert65 link=msg=1356903 date=1434699457
Voor zover ik weet is groen op een HV voertuig al geregeld in het RVV...

Ok Bert, je hebt me daar. Maar ik bedoelde meer in de zin van dat blauw is voorgeschreven aan HV voertuigen om er een voorrangsvoertuig van te maken en oranje meer voor wegwerkzaamheden, bijzonder transport ect. Groens staat nu voor commando voertuig, maar zoals al eerder gezegd, is verder bij bijna niemand bekend en als cmdt uit voertuig is, heeft de zwaailamp ook niet echt nut meer. Hooguit dat hij daar eens naar zal terugkeren. lol


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #56 Gepost op: 19 juni 2015, 11:13:31
Citaat van: batoutofhell link=msg=1356920 date=1434703256
Ok Bert, je hebt me daar. Maar ik bedoelde meer in de zin van dat blauw is voorgeschreven aan HV voertuigen om er een voorrangsvoertuig van te maken en oranje meer voor wegwerkzaamheden, bijzonder transport ect. Groens staat nu voor commando voertuig, maar zoals al eerder gezegd, is verder bij bijna niemand bekend en als cmdt uit voertuig is, heeft de zwaailamp ook niet echt nut meer. Hooguit dat hij daar eens naar zal terugkeren. lol
(Praktisch) elke hulpverlener weet waar de groene lamp voor staat. Dat de burger dat niet weet is onbelangrijk. Het aangeven van een commandovoertuig is immers belangrijk voor de hulpdiensten, en niet voor de burgers


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #57 Gepost op: 25 juni 2015, 00:02:25
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1356851 date=1434663215
Los van het surveilleren door de politie denk ik dat het ook meerwaarde heeft bij de ambu/brandweer voor A2/prio2 meldingen om met cruise licht te rijden. Zo geef je aan de overige weggebruikers en het publiek aan dat je ergens naar onderweg bent. En daarnaast zorgt er ook voor meer 'blauw op straat' 0098

Dát moet je dus juist niet doen.... zeker niet als je de cruiselight optie gaat invoeren bij de politie....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #58 Gepost op: 25 juni 2015, 07:40:43
Zo'n soortgelijke proef zou afgelopen winter toch ook in Flevoland plaatsvinden? Daar zou het woord "politie" in de matrix branden maar ik heb daar geen enkele auto mee zien rijden.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #59 Gepost op: 25 juni 2015, 11:20:29
Citaat van: Jerommeke link=msg=1357941 date=1435183345
Dát moet je dus juist niet doen.... zeker niet als je de cruiselight optie gaat invoeren bij de politie....
Hoezo niet?