Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 60793 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #130 Gepost op: 10 januari 2016, 16:12:35
Citaat van: scorpio link=msg=1398791 date=1452438383
Kan je dit eens beargumenteren?

Het rijdend voeren van groene knipperende verlichting is nergens terug te vinden.
In de regeling OGS staat het voorbehouden aan stilstaande voertuigen.
Ontheffing van de Wegenverkeerswet ter uit oefening van de taak is iets anders dan afwijken van de regeling OGS of Regeling Voertuigen.
De enige afwijking die (uit de regeling voertuigen weliswaar) bij mij bekend is, is de mogelijkheid om de wettelijk verplichte dagrijverlichting uit te schakelen, ter uitoefening van de politietaak (zichtbaarheid verminderen)

Artikel 5 lid 3
groen zwaai-, flits- of knipperlicht: een rondom schijnend groen permanent licht, zwaai-, flits- of knipperlicht, waarmee een voertuig dat is uitgerust met de in het eerste en tweede lid bedoelde signaalverlichting eveneens mag worden uitgerust; het groene licht wordt alleen gebruikt bij een stilstaand voertuig om daarmee het voertuig van de hoogste betrokken leidinggevende van de betrokken hulpverleningsdienst aan te geven.

============================



Citaat van: cavia link=msg=1398404 date=1452296052
Wat een andere optie is (5min werk) is een filtertje over het groen te plaatsen.

Dan is het nog steeds fel genoeg voor de originele toepassing en mogelijk geschikter voor het doel. Flitsen valt mogelijk ook nog wel uit te zetten. Maar dat is beleidsstukje. Filtertje ervoor zetten is gedaan, daardoor betere verspreiding van de lichtbundel en minder prikkelend voor de oogjes O0

Van mij mag het hele groen verdwijnen, het wordt in de praktijk nauwelijks gebruikt (waar het voor dient dan)....
Whelen / Honac levert ook blauwe led's die op die plek kunnen, daar hebben we volgens mij meer baat bij. Links en rechts extra naar voren gericht blauw.
Het wit aan de zijkanten: een van de twee opzij gericht en de andere schuin naar voren.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #131 Gepost op: 10 januari 2016, 16:19:48
Citaat van: Jerommeke link=msg=1398793 date=1452438755
Van mij mag het hele groen verdwijnen, het wordt in de praktijk nauwelijks gebruikt (waar het voor dient dan)....
Whelen / Honac levert ook blauwe led's die op die plek kunnen, daar hebben we volgens mij meer baat bij. Links en rechts extra naar voren gericht blauw.
Het wit aan de zijkanten: een van de twee opzij gericht en de andere schuin naar voren.

Bij ons rijden de OVD's, die die groene lamp zouden kunnen gebruiken in een golf met Honac pit. Daar zit geen groen in.
En alle Tourans en Transporters zien er hetzelfde uit, zonder roepnummer. Daar herken je niks aan. De collega die op dat moment beheerder PD is, blijft echt niet stil in zijn auto zitten.
Dus om dat te ondervangen bestaat een goedkope oplossing. Een groen hesje. Voor de prijzen dat Modiforce/honac/whelen groen levert in 1 balk, koop ik 40 groene hesjes.

Dus dan maar groen er uit en blauw er bij.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #132 Gepost op: 10 januari 2016, 20:15:42
Ik blijf erbij dat als je al wil opvallen tijdens de surveillance, dan blauw steady burn. En uiteraard niet op vol vermogen ;) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #133 Gepost op: 12 januari 2016, 17:03:43
Bron: TV West

BOSKOOP - Het politieteam van Alphen aan den Rijn gaat voortaan groene zwaailichten gebruiken tijdens surveillances in gebieden waar veel wordt ingebroken. Het groene zwaailicht is bedoeld om bewoners te laten zien dat ze er zijn en de boel in de gaten houden.

Binnenkort wordt met deze manier van surveilleren gestart in Boskoop. Het groene licht heeft volgens de politie een rustige knipperfrequentie, maar straalt voldoende licht uit om eventuele personen of situaties in donkere gedeelten goed in het licht te zetten.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #134 Gepost op: 15 januari 2016, 20:02:23
Groen zwaailicht tijdens surveillance woninginbraken

Laatste update: 12-01-2016 | 12:00

Boskoop - Politieteam Alphen aan den Rijn gaat groene zwaailichten tijdens surveillances gebruiken in gebieden waar veel wordt ingebroken. Het zwaailicht wordt ingezet als attentieverlichting voor bewoners.

Binnenkort wordt met deze manier van surveilleren gestart in Boskoop. De inzet zal voornamelijk in de avond- en nachtelijke uren zijn. De groene verlichting geeft een rustige knipperfrequentie en straalt voldoende licht uit om eventuele personen of situaties in donkere gedeelten goed in het licht te zetten. In januari 2014 is in de politie-eenheid Rotterdam  het groene zwaailicht al als proef gebruikt tijdens een woninginbrakenproject. Het licht geeft aan dat de politie specifiek aanwezig is voor het bestrijden van woninginbraken.
Samen sterk in de hulpverlening!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #135 Gepost op: 16 januari 2016, 07:52:32
Citaat van: EvEs link=msg=1398796 date=1452439188
Bij ons rijden de OVD's, die die groene lamp zouden kunnen gebruiken in een golf met Honac pit. Daar zit geen groen in.
En alle Tourans en Transporters zien er hetzelfde uit, zonder roepnummer. Daar herken je niks aan. De collega die op dat moment beheerder PD is, blijft echt niet stil in zijn auto zitten.
Dus om dat te ondervangen bestaat een goedkope oplossing. Een groen hesje. Voor de prijzen dat Modiforce/honac/whelen groen levert in 1 balk, koop ik 40 groene hesjes.

Dus dan maar groen er uit en blauw er bij.

Helemaal mee eens. Daarbij de verlichting naar de voorzijde (witte Leds) ook op knipperen als je blauwe signalering aan hebt en je valt enorm op....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #136 Gepost op: 16 januari 2016, 15:49:12
Citaat van: grizz link=msg=1400072 date=1452927152
Helemaal mee eens. Daarbij de verlichting naar de voorzijde (witte Leds) ook op knipperen als je blauwe signalering aan hebt en je valt enorm op....

Volgens mij kan er ook gekozen worden om die naar voren scbijnende schijnwerper of groene leds blauw uitgevoerd te laten. Half wit en half blauw aan de voorzijde.

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #137 Gepost op: 16 januari 2016, 16:14:31
Citaat van: Jerommeke link=msg=1398787 date=1452437836
Misschien kan een van de Amsterdamse lezers eens een foto of filmpje maken.
(0:13) links van de bus en (2:12) 2e wagen voor de bus is steady burn te zien.
! No longer available
Olim Bajmat


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #138 Gepost op: 24 februari 2016, 14:36:34
Beste mensen,

ik ben hier nieuw. Ben een politicus met veiligheid in de portefeuille. Heb soms behoefte aan feedback van professionals, zoals nu.

Ik zie in verschillende gemeente proeven met het surveilleren met groen licht. De bedoeling is dat inwoners extra alert zijn als de politie met het groene licht aan door de wijk rijdt, volgens de pers: https://www.google.nl/search?hl=nl&q=politie+surveilleren+groen+licht&gws_rd=ssl

Mij lijkt het een slecht idee, vooral de inbrekers zullen hiervan profiteren, hoewel het dieselgeluid in een stille wijk natuurlijk ook niet meehelpt. Dat er een burger is die toevallig uit het raam kijkt en een zucht van opluchting slaakt lijkt me zeer hypothetisch.

Zijn er onderzoeken naar geweest?

Enkele citaten van dit onderwerp tot nu toe:

'Maar het groene licht is rustgevend. Dat geeft een vertrouwd gevoel als wij voorbijrijden en de mensen het in hun woonkamer zacht zien reflecteren.'


Hmmm... ik ben niet zo van de zachte heelmeesters...

Mij spreekt meer aan:

Wel een grappige paradox: door een politiesurveillance beter op te laten vallen vang je minder boeven, maar neem het veiligheidsgevoel toe....


en

Het liefst rij ik rond in een zwarte politieauto. Ik kies liever voor een boef vangen, dan een boef wegjagen.


Zichtbaar aanwezig zijn is helemaal prima, moet je alleen niet verwachten dat je inbrekers vangt.
Wil je die wel vangen, moet je inderdaad met de voetjes of op het fietsje en lekker in burger.

Schijnveiligheid voor de burger.

Door met groen licht te surveilleren verplaats je je probleem toch alleen maar? Want in de wijken waar men met groen rijdt zullen de inbrekers minder inbreken maar dan gaan ze opzoek na een andere wijk. Zonder groen licht aan en ook lopend/fietsend te surveilleren heb je toch gewoon een grotere pakkans? En verplaats je je probleem niet.


Ik hoor graag de ervaringsdeskundigen.

En: is het nou toegestaan of niet: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/133907/Groen-zwaailicht-mag-niet.
Volgens mij is het verboden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/2015-04-01

Overigens is het enige dat echt zal helpen om inbrekers 3 jaar cel te geven, maar dat vinden we zielig in NL. Maar dat is een eigen topic waard... ;)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #139 Gepost op: 24 februari 2016, 15:06:07
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1408532 date=1456320994
..................

Overigens is het enige dat echt zal helpen om inbrekers 3 jaar cel te geven, maar dat vinden we zielig in NL. Maar dat is een eigen topic waard... ;)

En na een 2 jaar komen ze alweer vrij wegens goed gedrag... Als ze 3 jaar zitten.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel