Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 60775 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #190 Gepost op: 26 februari 2016, 12:39:34
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1409011 date=1456480327
Parkeren met groene lampen is vast leuk, maar aanhoudingen op heterdaad doe je er niet mee, tenzij er iemand dronken tegen je motorkap oprijdt omdat-ie dacht dat hij groen kreeg... ;)

Dát is het probleem dat ik hier aansnijd.
Citaat van: Red link=msg=1240833 date=1391021554
Alsof die groene lamp dan ook maar iets uit maakt. In een stille woonwijk hoor je de dieselmotor 's nachts al van verre aan komen. Tijd genoeg om in de bosjes te duiken dus, nog voordat er een groene lamp de hoek om komt zetten.

Het gaat er eerder om, om te verstoren. Op het moment dat een inbreker een groene lamp (of uberhaupt een politieauto) ziet dan weet hij dat de politie echt heel dicht bij is. De kans dat hij dan alsnog toeslaat is dan echt een stuk kleiner.
Citaat van: YvanLeeuwen link=msg=1398229 date=1452250769
-Inbrekers zien je van ver aan komen. : Ja dat is de bedoeling om aan potentiële inbrekers/criminelen je aanwezigheid te laten zien. Ook geeft je aanwezigheid een
sterkere uitstraling dan normaal door de straat te rijden omdat je laat zien dat je in dat gebied extra toezicht houdt. De kans op een heterdaadje die je ZELF vanuit je bus in het donker ziet is nihil.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1398248 date=1452256789
Met de auto is de pakkans sowieso bijna nul.

[...]

Waar we het van moeten hebben zijn oplettende burgers. Zolang veel mensen nog niet eens bellen als ze iemand over de schutting zien klimmen of iemand zich een tijdje in hun tuin verstopt...
Citaat van: Red link=msg=1408838 date=1456419392
Een politieauto is een magneet, of hij nou groen zwaailicht voert of niet, inbrekers zien hem altijd aankomen. Daar zijn ze gewoon super scherp op. (al dan niet met jongens in de buurt op de uitkijk) Of je het zwaailicht nou voert of niet dat maakt echt vrij weinig uit voor die groep mensen.

-

Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1409011 date=1456480327
Overigens wordt er er gefocust op inbraak, maar er gebeuren 's nachts meer zaken, uiteraard.

Citaat van: YvanLeeuwen link=msg=1398229 date=1452250769
- Voor diverse doeleinden te gebruiken wanneer zichtbare politie wordt verwacht: DDO (overvallen), horeca, stroomuitval

Citaat van: Live link=msg=1384333 date=1447437157
Groen licht zet inbrekers op rood

"Haarlemmermeer - In de aanpak tegen straatroven, overvallen en woninginbraken (high impact crimes) gaat politie Haarlemmermeer gericht surveilleren met behulp van het groene zwaailicht op de politieauto’s."

Citaat van: NavySeals link=msg=1384449 date=1447456585
Zichtbaarheid is erg belangrijk en tijdens surveillance bij de horecadienst of bij een groot festival etc. is het leuk.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #191 Gepost op: 26 februari 2016, 12:46:14
En wat wil je nu duidelijk maken?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #192 Gepost op: 26 februari 2016, 13:00:38
En wat wil je nu duidelijk maken?
Waarschijnlijk dat veel al is uitgelegd in meerdere topics... en daar heeft ie een punt.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #193 Gepost op: 26 februari 2016, 13:41:31
Citaat van: CopVR3 link=msg=1409040 date=1456488038
Waarschijnlijk dat veel al is uitgelegd in meerdere topics... en daar heeft ie een punt.
Sterker nog, alles komt alleen al uit dit topic. Burgerpoliticus komt wederom met argumenten die al lang gegeven en weerlegd zijn door mede-forumers.

Zelfs gisteren nog heeft Red haarfijn uitgelegd dat groen licht niet zal leiden tot minder betrappen op heterdaad wanneer het gaat om inbraken. EN ALSNOG flikt burgerpoliticus het om deze uitspraak compleet te negeren, en te komen met het argument dat je "aanhoudingen op heterdaad er niet mee doet". Ik vind dat hij dat niet kan maken.

Laat hem maar eens voor de verandering ingaan op argumenten, en niet alleen maar herhalen van wat al gezegd is. Dat kun je namelijk geen bijdrage noemen.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #194 Gepost op: 26 februari 2016, 14:58:19
Leg me maar een argument voor dat ik moet ontkrachten... ;)

Men focust zich nu erg op inbraak, maar er zijn veel meer misdrijven die 's nachts gepleegd worden. Daar hoor ik niemand over. Een fietsendief zal gewoon wachten tot het groene licht voorbij is, maar een gewone politieauto ziet hij pas veel later, in het donker. Over verkeersovertredingen heb ik het al gehad: je voorsprong van onopvallendheid in het donker ben je 100% kwijt: dronken rijders zullen even afslaan, en vandalisten zullen het bushokje even heel laten tot de groene lampen weg zijn.

Dan nog: posten op een straathoek geeft met al dat geknipper 6 omwonenden een veilig gevoel, als ze de gordijnen niet dicht hebben. Alle inbrekers die net wegrijden (en alle andere overtreders) zullen een blokje om rijden. Heterdaadjes zijn uitgesloten op die straathoek, zelfs fietsers zonder licht gaan plotseling een stukje lopen.

Overigens zitten inbrekers vaak binnenshuis, daar hoor je (ook dieselauto's) veel minder goed aankomen. Groene knipperlichten zie je dan wél, of in ieder geval eerder. Geldt ook voor gastjes die op de uitkijk staan, hoewel ik meen dat de meeste inbrekers solitair werken en gelegenheidsinbraken plegen. Groene lampen zie je al van mijlen aankomen, des nachts, een donkere auto kan verrassender werken, hoewel ik nogmaals erken dat het dieselgeluid niet meehelpt.

Ik zeg niet dat ik tegen ben, en zie de voordelen ook wel. Maar de nadelen ook, en daar hoor ik niemand over. Wat zouden de groen lampen moeten opleveren? Veiligheidsgevoel? Ben ik al op ingegaan: is geen kerntaak van de politie (wel veiligheid), bovendien doe je dat door de misdaadcijfers te verlagen, niet door gevoelens te versterken. Bovendien kun je voor veiligheidsgevoel beter de achterdeur op slot draaien, zoals veel mensen nog steeds niet doen.

Verder: verstoring? Als politie auto's zonder lampen al 100% opvallen voor inbrekers (zoals jullie steeds beweren), wat voegen de lampen dan nog toe? Ik doe mijn best dit argument te volgen, maar het lukt me maar niet. Kan aan mij liggen... ;)

Als LSPD overigens in het echt net zo snel kwaad en beledigend wordt als hier zal hij snel in een agressiebeheersingscursus terecht komen, vrees ik. ;) Cheer up!


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #195 Gepost op: 26 februari 2016, 15:02:52
Schiet me net te binnen: ik heb, als burger, onlangs in nachtelijk Amsterdam 2 autokrakers aangehouden, gewoon door goed uit mijn doppen te kijken en door 2 gastjes op de achterbank van een dure geparkeerde auto te hebben opgemerkt. (Na inroepen hulp politie en zeer snelle actie van plm. 15 dienders, die binnen 1,5 minuten ter plaatse waren, zijn ze helaas toch te voet ontsnapt over allerlei grachtjes.)

Ik denk dat die gastjes bij het zien van allerlei groen geflits wel even waren weggedoken op die achterbank. Dan had ik ze nooit opgemerkt.

Ik neem aan dat dit argument alle andere overbodig maakt.


YvanLeeuwen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #196 Gepost op: 26 februari 2016, 15:19:04
Aan de ene kant denk ik, ga ik hier nog reageren of laat ik het maar gewoon gaan..

Tsja dat niet reageren zit niet in m'n aard maar het kost me wel energie om telkens opnieuw de verdediging op te moeten zoeken.
Ik ben wel blij dat er een aantal zijn die het begrijpen ook al hoeft het groene licht niet van ze.
Laat even duidelijk zijn dat ik 11 jaar een hardwerkende boeven vanger ben ik een redelijk criminele stad naast Rotterdam.
Het is geen idee van 1 of andere beleidsmedewerker op kantoor. Het is een idee van de straat wat inmiddels in 30 teams in NL draait en door politiemensen van de straat is opgezet.

Maar ik hou het kort. Die oneindige discusie over de wet en regelgeving ben ik klaar mee. Het is uitgezocht door juristen en beleidsmedewerkers, het kan!
Het doel is dan ook om de regeling wel aangepast te krijgen.

Verder is er onderzoek naar gedaan. Loopt er een onderzoek in de omgeving van Haarlem en komt er binnen enkele weken een onderzoek in Rotterdam.

Collega's kunnen intern bij me op de lijn komen voor info.

Met vriendelijke groet,
Y. van Leeuwen


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #197 Gepost op: 26 februari 2016, 15:22:52
Aan je persoonlijke betrokkenheid twijfel ik ook geen seconde, hoor. Probeer alle argumenten voor en tegen op een rijtje te krijgen, en dat blijken er best veel te zijn... ;)


YvanLeeuwen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #198 Gepost op: 26 februari 2016, 15:28:17
Ja dat geloof ik graag.  Ik wilde nog even m'n Twitter account melden: Pol_groenlicht.
Staat inmiddels veel info op en reacties vanuit de burger. Bijv een poll van een wijkagent die vraagt of de burgers de politie met groen licht willen zien rijden in hun wijk als er veel wordt ingebroken. 80% zegt ja met 150 stemmen. Mij zegt het genoeg.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #199 Gepost op: 26 februari 2016, 15:32:56
Mij helaas minder. Kan me best voorstellen dat de burger het veilig en geruststellend vindt. Als je niet de hele avond uit het raam kijkt kun je makkelijk denken dat de politie erg ver weg is, zonder die groene lampen.

Ik wil afwegen of het ook echt bijdraagt aan veiligheid, of syptoombestrijding is. Van dat laatste ben ik niet zo. Ben er nog niet uit, eerlijk gezegd.