http://www.youtube.com/watch?v=xOyb1u4vyUQDe KMar krijgt 172 nieuwe patrouille motorfietsen. Vanaf volgend jaar stroomt de nieuwe Yamaha FJR 1300A gefaseerd in. De oude motorfietsen zijn namelijk aan het einde van hun levensduur. Adjudant René Evers, senior medewerker sectie Logistieke Diensten en voorzitter van de gebruikersgroep Motoren, is nauw betrokken geweest bij het samenstellen van het pakket van wensen en het testen van de nieuwe dienstfiets.
Binnen de gebruikersgroep is voor de aanschaf van de nieuwe motoren besproken welke verbeteringen er moesten komen op en aan de nieuwe motorfiets. Zo wilden de motorrijders onder andere een navigatiesysteem, vertelt Evers. Ze werkten vaak met kaarten of schreven een route met stift op de tank. Dat is nu niet meer nodig.
Van K naar ADe nieuwe motorfiets is een doorontwikkeling van de Yamaha FJR1300K die de KMar nu gebruikt. De Yamaha FJR1300A is meer gestroomlijnd en heeft een hoger verstelbaar windscherm en een bredere kuip dan zijn voorganger. De motor is voor de specifieke taken van de Marechaussee, zoals Mobiel Toezicht Veiligheid en begeleiding van militaire colonnes, op maat gemaakt.
De grootste aanpassingen zijn doorgevoerd op het dashboard. Er is een nieuwe cockpit ontworpen met een bedieningspaneel bij het linker en rechter handvat waarmee de rijder alle vormen van licht, geluid en communicatiemiddelen (c2000 en/of analoog) kan bedienen. Ook is er aandacht besteed aan veiligheid door de zichtbaarheid van de motorfiets te vergroten met verschillende extra (LED)-lichtsignalen in blauw en amber.
BeproefdWe hebben de motorfiets flink beproefd. En dat moet ook wel, want dat gebeurt ook in de praktijk, blikt Evers terug op de proof of concept. Als je een auto tijdens een controle vanuit stilstand snel moet inhalen, vraag je het uiterste van de motorfiets. De topsnelheid en acceleratie zijn uitgebreid getest.
Handvatverwarming, leeslampje, bluetooth-functie voor de mobiele telefoon, maar ook een C2000-mobilofoon die alle andere systemen overruled, somt Evers tevreden op. En
mocht de accu van de motor leeg zijn, dan kun je heel eenvoudig de starthulpaansluiting bereiken om de accu weer op te laden. Voor een leek verschilt de motor qua uiterlijk misschien niet veel van zijn voorganger, maar met deze nieuwe motorfiets zien we de toekomst met een positieve blik tegemoet.
AantallenVan de 172 nieuwe motorfietsen die de KMar gaat gebruiken zijn er 130 bestemd voor operationele taken zoals het Mobiel Toezicht Vreemdelingen, het begeleiden van transporten (militaire colonnes), VIPs en het uitvoeren van politietaken op burgerluchthavens. 12 motoren zijn speciaal uitgerust voor speciale transporten te begeleiden en dertig stuks zullen er in duo- en enkelzit uitvoering naar het OTCRij gaan voor opleidingsdoeleinden.
Bron:
http://magazines.defensie.nl/kmarmagazine/2014/06/index