27mc kan levens redden

Auteur Topic: 27mc kan levens redden  (gelezen 15509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Gepost op: 30 januari 2014, 12:49:54
27mc waarschuwingssyteem red levens

Die Autobahnmeistereien setzen Alarme vor Baustellen per CB-Funk ab. Das ist kostenlos und zugleich mehrsprachig möglich. Jetzt nutzt das auch die Feuerwehr, um eine Rettungsgasse zu bekommen.

Ist die Feuerwehr auf der Autobahn unterwegs, hat sie es meistens brandeilig. Bei dichterem Verkehr dauert es bisweilen jedoch lange, bis eine Rettungsgasse gebildet ist. Daher erproben die Einsatzkräfte aus Roth in Bayern derzeit eine noch relativ neue Innovation im Straßenverkehr: das CB-Voralarmierungssystem. Dabei kommt auf Knopfdruck in einer Entfernung von bis zu 1.500 Metern die Durchsage "Achtung, bitte bilden Sie eine Rettungsgasse, es folgen Einsatzfahrzeuge" auf die CB-Funkgeräte der Lkw-Fahrer. Das Ganze natürlich auf verschiedenen Kanälen und in verschiedenen Sprachen.

Het onderhoud snelweg van alarmen van de voorkant van bouwplaatsen door CB-radio. Het is gratis en tegelijkertijd meertalige mogelijk. Nu gebruikt de brandweer naar een vluchtstrook te krijgen.
Is de brandweer over de snelweg, heeft ze meestal merk haast. In meer druk verkeer soms duurt het te lang tot een redding steegje wordt gevormd. Daarom worden de krachten van Roth in Beieren test momenteel een relatief nieuwe innovatie in het wegvervoer: de CB Voralarmierungssystem. Het komt op een knop op een afstand van maximaal 1500 meter, de aankondiging "Attentie, alstublieft vormen een redding steegje, gevolgd door voertuigen van hulpdiensten" op de CB-radio's van de vrachtwagenchauffeurs. De hele cursus op verschillende kanalen en in verschillende talen

Warnsystem rettet Leben - EUROTRANSPORT

Feuerwehr Delitzsch

Op 1:18 is te zien wat wordt bedoeld, overigens is het hele filmpje wel het zien waard!

bron: Feuerwehr Delitzsch

Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Blusdebrand

• Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2014, 13:08:28
Zou in NL ook van toepassing kunnen zijn
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT

BartvdB

• Medewerker bij 2 Reddingsbrigades :)
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2014, 15:35:31
als de brandweer over de snelweg onderweg is, hebben ze vaak haast. In drukker verkeer duurt het vaak erg lang voordat er een hulpverlenings-doorgang gecreëerd is.
Daarom proberen de hulpdiensten van Roth in Beieren momenteel een relatief nieuwe innovatie in het verkeer uit. het 'CB-Vooralarmerings-systeem'.
Daarbij word bij een druk op de knop in een straal van 1500 meter het bericht 'Let op!, Maak een doorgang vrij, er volgen hulpdiensten' over de 27MC uitgezonden naar de vrachtwagenchauffeurs.
 Dit is natuurlijk op verschillende kanalen en talen mogelijk.

Zo, even een iets vrijere vertaling ipv google translate, kon meer van het duitse maken dan het nederlandse :P

Wel een mooi systeem, lijkt op dat systeem wat ze in NL hebben getest op de FM kanalen, maar dan wat beter gericht richting vrachtwagens e.d. :)

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2014, 15:41:07
Als ik de regels een beetje ken: Op de 27MC kanalen kan natuurlijk vrij worden gesproken, en ook dit soort dingen gedaan worden, en op de FM zender is dat aan regels gebonden. Is dit niet iets beters om uit te proberen? Want zolang a) wetgeving niet wordt aangepast of b) zenders geen toestemming geven voor gebruik op hun zenders gaat het FM-verhaal niet door.

Wie verbetert cq corrigeert mij?

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2014, 20:09:44
Sorry maar ik vind dit een bijzonder vaag verhaal. Niet elke vrachtwagen heeft een bakkie, laat staan dat ze allemaal aan staan, laat staan dat ze allemaal op hetzelfde kanaal zitten (daar valt of staat het toch wel een beetje bij). Vervolgens is het leuk dat de vrachtwagens misschien aan de kant gaan, maar de rest van het verkeer dan? Ik zie het eerder als een lapmiddel dan een wondermiddel  :-X

mathijs1982

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2014, 20:15:58
Sorry maar ik vind dit een bijzonder vaag verhaal. Niet elke vrachtwagen heeft een bakkie, laat staan dat ze allemaal aan staan, laat staan dat ze allemaal op hetzelfde kanaal zitten (daar valt of staat het toch wel een beetje bij). Vervolgens is het leuk dat de vrachtwagens misschien aan de kant gaan, maar de rest van het verkeer dan? Ik zie het eerder als een lapmiddel dan een wondermiddel  :-X

Als de vrachtwagens aan de kant gaan volgen meestal de personenwagens wel.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2014, 20:29:55
Citaat van: mathijs1982 link=msg=1241275 date=1391195758
Als de vrachtwagens aan de kant gaan volgen meestal de personenwagens wel.

De tijd van 27MC is bij de meeste Nederlandse vrachtwagens al jaren voorbij, soms zit in oude wagens wel zo'n bak alleen die staat bijna nooit aan.
Als 5% nog zo'n 27 MC aan boord heeft is denk ik te hoog geschat en als daarvan 5% die 27MC aan heeft staan, in Nederland is het denk ik ook hoog in geschat.
Tegenwoordig hebben chauffeurs gewoon net als ieder ander een mobiele telefoon en die word gebruikt om contact met collega's te houden.
Dus dat de vrachtwagens in Nederland aan de kant gaan is zeer klein, het is idd wat hunter zegt een lapmiddel waar je niet teveel moet verwachten.

vision

• ar isoleerder brandpreventie harsco infra
  • Forum gebruiker
    • onze hobby
Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2014, 20:52:13
als ik mij goed herinner was op de 27 mc kanaal  14 of 7 altijd voor de truckers  heb al lang geen bakkie meer maar volgens mijn buurman zitten er toch noch redelijk veel truckers op de 27 mc  dus waarom zou het hier niet kunnen

mvg henk

Alwin

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2014, 21:42:07
Citaat van: vision link=msg=1241283 date=1391197933
als ik mij goed herinner was op de 27 mc kanaal  14 of 7 altijd voor de truckers  heb al lang geen bakkie meer maar volgens mijn buurman zitten er toch noch redelijk veel truckers op de 27 mc  dus waarom zou het hier niet kunnen

mvg henk

Dat is/was altijd kanaal 19. Kanaal 9 is/was een oproep kanaal.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2014, 22:41:06
Citaat van: Alwin link=msg=1241300 date=1391200927
Dat is/was altijd kanaal 19. Kanaal 9 is/was een oproep kanaal.
Oproep was altijd kanaal 14..