benadering van deur bij vermoede brand

Auteur Topic: benadering van deur bij vermoede brand  (gelezen 12927 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2005, 12:42:58
Mocht je tijdens een "brand situatie" een woning betreden en je wilt weten of een deur warm is kan er er een beetje water opspuiten, mocht dit nou gelijk verdampen dan weet je zeker dat je die deur niet moet openen of juist wel  :D

Je heb tegenwoordig ook al van die klemmen die je op een deur zet, dat zijn van die plastic dingen en die zet je ergens op een deur waar je al geweest bent geloof ik.
Wij werken niet met deze dingen maar misschien weten mensen uit een ander korps die er wel ervaring mee hebben hoe ze werken.
ik weet welke klemmen je bedoeld,dat zijn die REFRA-klemmen.Er schijnt zelfs een protocol voor te zijn,wat betreft aanbrengen vandie dingen.Je kan met de manier van het aan de deur klikken van die dingen laten zien aan andere ploegen welke ruimtes al doorzocht zijn

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 29 mei 2005, 13:22:21
Ze zijn ook erg handig als je tijdens een controle deuren tegen komt, met dranger, die maar aan één kant beslag hebben  ;D ;D ;D

Ze zijn ook HVT (voor verhuizingen)  ;)

Siebert

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 29 mei 2005, 15:04:55
Citaat
ik weet welke klemmen je bedoeld,dat zijn die REFRA-klemmen.Er schijnt zelfs een protocol voor te zijn,wat betreft aanbrengen vandie dingen.Je kan met de manier van het aan de deur klikken van die dingen laten zien aan andere ploegen welke ruimtes al doorzocht zijn

Positie 1 = veilige route naar binnen of naar buiten

Positie 2 = achter deze deur bevindt zich een vuurhaard

Positie 3 = ruimte is verkend en veilig bevonden

Daarnaast kan met de geleidelijke verplaatsing van de deurklem ook gedoseerd worden geventileerd.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 29 mei 2005, 15:11:31

Positie 1 = veilige route naar binnen of naar buiten

Positie 2 = achter deze deur bevindt zich een vuurhaard

Positie 3 = ruimte is verkend en veilig bevonden

Daarnaast kan met de geleidelijke verplaatsing van de deurklem ook gedoseerd worden geventileerd.

yess,dat bedoelde ik,dank je wel Siebert  ;)

Siebert

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2005, 12:53:55
ach ja, netjes gejat van de site van de fabrikant:
www.eme.nl

;D

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #25 Gepost op: 3 juni 2005, 14:27:33
ik zal proberen niet de wijsneus uit te hangen maar waarom zet je een klem op een deur waar vuur achter zit?
Of je bent in deze ruimte bezig met blussen/redden of de deur is gesloten zodat er geen zuurstof bij komt en geen rook uit de ruimte komt om nevenschade e.d. te beperken.

Wil je richting flashover gaan dan gaat het in ieder geval de goede kant op......'

Wij hebben ze ook en maken er alleen maar gebruik van om een deur niet in het slot te laten vallen.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 3 juni 2005, 15:18:39
(......)

Wij hebben ze ook en maken er alleen maar gebruik van om een deur niet in het slot te laten vallen.

Zitten standaard in m'n (preventie) jas!!! Tijdje geleden was mijn jas in de was geweest en was ik ze vergeten er weer in te stoppen. En daar stond ik 's-nacht bij een discotheek op een binnenplaats tijdens een horeca-actie.... Ik had een deur open gelaten maar een portier trok hem even later gewoon dicht want hij dacht dat iedereen weer binnen was  :-X (heeft ff geduurt voor ik weer binnen was!!!)

;D ;D

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 3 juni 2005, 15:21:03
Zitten standaard in m'n (preventie) jas!!! Tijdje geleden was mijn jas in de was geweest en was ik ze vergeten er weer in te stoppen. En daar stond ik 's-nacht bij een discotheek op een binnenplaats tijdens een horeca-actie.... Ik had een deur open gelaten maar een portier trok hem even later gewoon dicht want hij dacht dat iedereen weer binnen was  :-X (heeft ff geduurt voor ik weer binnen was!!!)

;D ;D
regende het toen?  ::)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 3 juni 2005, 15:25:55
Gelukkig niet.... (en onze jassen zijn waterdicht  ;D) maar ik heb daarna wel ff extra gezocht of ik niet iets kon vinden wat niet in orde was want mijn vingers zaten nog half in de sponning van de deur!!!! Portiers zijn niet het slimste volk op de wereld!! (gelukkig voor hun was alles in orde!!!  ;))

Rene de Laat

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 5 juli 2005, 21:05:55
Ik het juiste antwoord voor je vraag.Ik heb de "deurklem nl. zelf ontwikkeld!Deze is in 1999 op de markt gebracht om de veiligheid van de hulpverlener(zeker de brandweer) te verhogen. Door de klem met een systematiek 123 techniek te plaatsen heb je nooit geen problemen met het dichtvallen de deuren en een gewaarborgde ( en gemarkeerde) route veilig naar buiten....De werkwijze staat in de nibra module 103 brandwacht persoonlijke bescherming. Wil je meer weten van de 123 techniek dan kun op mijn website kijken: www.total-safety.nl of met een zoekmachine zoeken op REFRA deurklem. Je kunt met de 123 -methode, die je kunt downloaden, een oefenavond vullen. en er jullie voordeel mee doen,zeker met de brandweer wedstrijden. Veel succes, ook voor je collega's.