Dispensatie verlenen aan vrijwilligers!

Auteur Topic: Dispensatie verlenen aan vrijwilligers!  (gelezen 5888 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

polki

• Gast
Gepost op: 15 juni 2005, 15:16:09
Hoe moeten we nu omgaan, met vrijwillige korpsen waar de commandant in overleg met burgemeesters en wethouders dispensatie verlenen aan brandweermannen die langer mogen aanblijven dan 55 jaar!

als voorbeeld heb ik voor jullie dat sommige vrijwillige collega's nu mogen door werken tot 56/57 jaar!

ik vind dit een verkeerde zaak, mede om het feit dat we er zo hard voor aan het knokken zijn om de flo gerechtigde leeftijd te behouden.

ik ben benieuwd naar jullie reactie's!

groet Polki

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2005, 15:24:12
Hoe moeten we nu omgaan, met vrijwillige korpsen waar de commandant in overleg met burgemeesters en wethouders dispensatie verlenen aan brandweermannen die langer mogen aanblijven dan 55 jaar!

als voorbeeld heb ik voor jullie dat sommige vrijwillige collega's nu mogen door werken tot 56/57 jaar!

ik vind dit een verkeerde zaak, mede om het feit dat we er zo hard voor aan het knokken zijn om de flo gerechtigde leeftijd te behouden.

ik ben benieuwd naar jullie reactie's!

groet Polki
wat bedoel je met je vraag "hoe moeten we nu omgaan met vrijwillige korpsen"
ten 2e,ik denk dat dit voor een puur vrijwilligers korps,een goede oplossing is..Als een brandweerman 55 is geworden,dan moet hij/zij voor de keuze worden gesteld eruit of nog een jaartje door.

Voor de beroepsdienst ben ik duidelijk,de berooeps gewoon met 55 eruit

polki

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2005, 15:27:57
Ik ben dat helemaal met je eens, maar omdat er nu geruchten gaan dat de vrijwilliger buiten hun reguliere werkzaamheden die ze overdag verrichten, sávonds en s'nachts oproepbaar zijn, is het een mooie gelegenheid om dit op te pakken in de trend van wat de vrijwilllige brandweer kan, kan  de beroepsbrandweerman ook!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2005, 15:34:24
ik weet dat er legio beroepsbrandweermensen ook vrijwilliger zijn bij de brandweer.
Ik vindt dat er beter met de mensen in het veld gepraat moet gaan worden,er wordt nu zo maar lukraak gezegt "we mikken de FLO eruit"Maar dat kun je gewoon weg niet maken.
Ik denk dat het verhaal heel anders was geweest als er met de beroepsmensen eens was gepraat over de mogelijkheid om eventueel langer door te gaan tot 56 of 57,of  toch de mogelijkheid om toch te stoppen met 55.

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2005, 08:17:45
Polki,  het is al moeilijk genoeg om aan vrijwilligers te komen.
Ook de bereidheid om verder te studeren tot bevelvoerder ziet niet iedereen zitten. Zodoende is het bij ons vrij om te zeggen, ik stop bij 55 of ik ga nog een paar jaar door.
Het ligt een beetje aan het werk wat je overdag doet voor je werkgever. Bij zwaar werk zal je direct stoppen, tenminste dat is de ervaring. En bij kantoorwerk zullen de mensen nog wel een paar jaar door kunnen gaan.

Groeten
Guust

mus

• Forum gebruiker
  • veiligheid boven alles
Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2005, 08:40:32
Bij ons in de gemeente mogen vrijwilligers tot hun 60ste doorgaan. Voor officieren was het al 60 dus dit is gewoon gelijk geschakeld. Men kan vrijwiligers niet vergelijken op dat gebied met beroeps. Voor de meeste is het een hobby en dan ga je er anders mee om dan als het je beroep is. En wat is er op tegen dat je langer doorgaat, als het maar niet van rijkswege wordt opgedrongen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.

fireman77

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2005, 11:09:33
Bij ons in de gemeente mogen vrijwilligers tot hun 60ste doorgaan. Voor officieren was het al 60 dus dit is gewoon gelijk geschakeld. Men kan vrijwiligers niet vergelijken op dat gebied met beroeps. Voor de meeste is het een hobby en dan ga je er anders mee om dan als het je beroep is. En wat is er op tegen dat je langer doorgaat, als het maar niet van rijkswege wordt opgedrongen.

Ja maar dan moet de commandant van jullie korps wel dispensatie aanvragen ieder jaar. Anders moeten ze gewoon stoppen op hun 55-ste jaar.

Maar hou het nu maar lekker op 55 voor zowel vrijwilligers als beroepskrachten, lijkt me een mooie leeeftijd om er mee te stoppen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2005, 11:11:36

Maar hou het nu maar lekker op 55 voor zowel vrijwilligers als beroepskrachten, lijkt me een mooie leeeftijd om er mee te stoppen.
waarom zouden vrijwilligers er mee moeten stoppen met hun 55ste,als daarmee het tekort aan vrijwilligers iets mee wordt verlicht?

fireman77

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2005, 11:32:25
waarom zouden vrijwilligers er mee moeten stoppen met hun 55ste,als daarmee het tekort aan vrijwilligers iets mee wordt verlicht?

Tsja, vrijwilligers moeten dezelfde zware arbeid verrichten tijdens een uitruk als een beroeps daar zit echt geen verschil in hoor. En de onderzoeken die ze gedaan hebben naar de zwaarte van het beroep en wat het doet met een mens die gelden voor iedereen, dus ook vrijwilligers.

Dus daarom vindt ik 55 een mooie leeftijd om afscheid te mogen nemen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2005, 11:35:47
Tsja, vrijwilligers moeten dezelfde zware arbeid verrichten tijdens een uitruk als een beroeps daar zit echt geen verschil in hoor. En de onderzoeken die ze gedaan hebben naar de zwaarte van het beroep en wat het doet met een mens die gelden voor iedereen, dus ook vrijwilligers.

Dus daarom vindt ik 55 een mooie leeftijd om afscheid te mogen nemen.
Laat ik zo stellen,dat ik het volledig met je eens ben.  ;D
Maar die vergelijkingen worden wel gemaakt.Een vrijwilliger wordt hooguit 1x per dag of week belast met een uitruk.Terwijl een beroeps wel 3 of 4 x per dag een uitruk heeft,en dus zwaarder wordt belast