Dispensatie verlenen aan vrijwilligers!

Auteur Topic: Dispensatie verlenen aan vrijwilligers!  (gelezen 5884 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

fireman77

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2005, 11:47:54
Laat ik zo stellen,dat ik het volledig met je eens ben. ;D
Maar die vergelijkingen worden wel gemaakt.Een vrijwilliger wordt hooguit 1x per dag of week belast met een uitruk.Terwijl een beroeps wel 3 of 4 x per dag een uitruk heeft,en dus zwaarder wordt belast

Ja, dat is waar de uitruk frequentie ligt in de meeste gevallen lager. Maar ondanks dat gegeven moeten we niet gaan afwijken van deze leeftijd. Ik begrijp heel goed dat sommige op hun 55-ste nog in een dergelijke conditie verkeren dat ze absoluut nog zouden kunnen uitrukken. Maar je moet ergens een grens trekken hoe moeilijk dat ook voor sommige zullen zijn.

mus

• Forum gebruiker
  • veiligheid boven alles
Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2005, 13:08:21
Een vrijwilliger kan op elke leeftijd beslissen wanneer hij stopt, dus in die optiek kan deze zelf bepalen wanneer hij stopt. Er zijn vrijwilligers die maximaal 25 uitrukken op jaarbasis hebben, dus je moet het wel per korps bekijken. En inderdaad moet je ergens een grens trekken. Maar daarin moet je toch zelf de vrijheid hebben om hierover te beslissen. Indien de vereiste conditie en de juiste mentaliteit is de leeftijdsgrens oprekken een goede optie om de sterkte op peil te houden. Hieraan moet je wel je opleidingsplan aanpassen. Ook bij ons zijn er voldoende vrijwilligers die van te voren aangeven om op de 55ste te stoppen.
Een kwestie van goede afspraken.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 16 juni 2005, 14:30:10
Ik denk dat dat het aller belangrijkste is.Laat het aan de mensen zelf over wat ze willen,stel wel de grens van 55 jaar.Maar geven de vrijwilligers zelf aan nog een jaar of 2 jaar door te willen gaan dat dat ook moet kunnen.
Maar in principe moet de 55 jaarsgrens heilig zijn

Smitfire

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 1 juli 2005, 01:05:51
Laat ik zo stellen,dat ik het volledig met je eens ben.  ;D
Maar die vergelijkingen worden wel gemaakt.Een vrijwilliger wordt hooguit 1x per dag of week belast met een uitruk.Terwijl een beroeps wel 3 of 4 x per dag een uitruk heeft,en dus zwaarder wordt belast

Sorry, maar vandaag en anderhalve week geleden ging het piepertje weer 5 !!!!!!!!!!!!!! keer; ik ken beroepsposten die daar een natte droom van krijgen  ;D.
Maar ik ben van mening dat je geen onderscheid moet maken in de FLO van beroeps of vrijwilligers. Stel nou gewoon 1 lijn, dat maakt het strijden van vandaag de dag makkelijker om samen te doen. Straks zeggen de VNG: "kijk naar de vrijwilligers, die gaan ook gewoon door tot hun 60e". Oke de vergelijking loopt in de meeste gevallen mank, maar dat zal de VNG ook niet uitmaken, ben ik bang >:(

firemanr

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 3 juli 2005, 03:43:52
Gelukkig hebben we allemaal onze eigen mening en ikke dus ook.... ;D

Van mij mogen ze rustig door gaan met de brandweer na 55 jaar. Bij vrijwillige korpsen dan. Het is inderdaad zo, dat je op dit moment heel moeilijk aan vrijwilligers kan komen. (Als ze horen wat ze allemaal moet en allemaal moeten laten, keren de meesten hun kar... :-X)

Beroeps zullen inderdaad meer uitrukken hebben, dus daar kun je de FLO voor laten gelden. ;)

fireman77

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 3 juli 2005, 12:17:27

Van mij mogen ze rustig door gaan met de brandweer na 55 jaar. Bij vrijwillige korpsen dan. Het is inderdaad zo, dat je op dit moment heel moeilijk aan vrijwilligers kan komen. (Als ze horen wat ze allemaal moet en allemaal moeten laten, keren de meesten hun kar... :-X)

Beroeps zullen inderdaad meer uitrukken hebben, dus daar kun je de FLO voor laten gelden. ;)

55 jaar betekent FLO, voor zowel vrijwilliger als beroeps. Als we nou eens een keer solidair zouden zijn in  brandweer nederland. Maar nee hoor dat kan blijkbaar niet. Blijft het jammer vinden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 3 juli 2005, 12:17:38

Er wordt deze maand in de Brand&brandweer veel aandacht besteed aan dit verhaal.En daar is ook te lezen dat vrijwilligers eventueel langer door kunnen gaan na een 55ste

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 3 juli 2005, 12:20:55

55 jaar betekent FLO, voor zowel vrijwilliger als beroeps. Als we nou eens een keer solidair zouden zijn in  brandweer nederland. Maar nee hoor dat kan blijkbaar niet. Blijft het jammer vinden.
Ik denk dat het er vingerdik opligt dat voor de beroepsdienst de 55 jaar gewoon moet blijven,maar dat het voor vrijwilligerskorpsen het een uitkomst is om mensen wat langer door te laten draaien.Ik vindt het jammer dat daardoor een beroeps meteen dat gaan zien als broodroof  :-X

fireman77

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 3 juli 2005, 12:27:05
Ik denk dat het er vingerdik opligt dat voor de beroepsdienst de 55 jaar gewoon moet blijven,maar dat het voor vrijwilligerskorpsen het een uitkomst is om mensen wat langer door te laten draaien.Ik vindt het jammer dat daardoor een beroeps meteen dat gaan zien als broodroof :-X

Broodroof hoor je mij niet noemen, alleen een stukje solidariteit mis ik. Dat is natuurlijk heel anders.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 3 juli 2005, 12:54:05
Broodroof hoor je mij niet noemen, alleen een stukje solidariteit mis ik. Dat is natuurlijk heel anders.

Ik heb dat van jou ook niet gehoort maar het is al wel genoemt in deze discussie ;)
Maar die solidariteit is er echt wel,alleen er is weinig begrip vanuit de beroepsdienst dat een vrijwilliger bij een vrijwilligerskorps een jaar of 2 jaar langer wil doorgaan.

Dus