GRIP 2 (veilige noodlanding Airfrance toestel) Postduifweg - Schiphol 03-02-2014

Auteur Topic: GRIP 2 (veilige noodlanding Airfrance toestel) Postduifweg - Schiphol 03-02-2014  (gelezen 20375 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1241894 date=1391450120
Het mag nogal wat kosten, Grip 2 uit voorzorg. Nu snap ik waarom Kennemerland in de financiële problemen zit.
Wat een onzin! Wat kost een grip 2 nou? Er komt een aantal mensen naar kantoor, als ze er niet waren, en een partij brandweermensen naar een copi etc. Een mensenleven is meer waard dan wat uurtjes, laat staan een groot vliegtuig vol met volk.
Bij een vliegtuig in nood is het zinvol om hulpverleners klaar te zetten. Het is een van de weinige incidenttypes waar je een voorwaarschuwing krijgt, maak er gebruik van.

Als je naar kosten kijkt, tel dan het aantal loze OMS'en eens... >:(


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
En hoevaak komt het voor dat er gelijk groot wordt opgeschaald. Meestal blijf het bij een vooralarm klein.


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
en hoe vaak komen bij dit soort vooralarmen  de verschillende disciplines ook daadwerkelijk op ?


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Citaat van: tygerpower link=msg=1241934 date=1391458060
en hoe vaak komen bij dit soort vooralarmen  de verschillende disciplines ook daadwerkelijk op ?

Altijd.

Het zou een beetje raar zijn als men na zo'n alarmering thuis/op de kazerne bleef zitten.

"Ik ga wel als ie echt gecrasht is"...  98uiye

Bij een vliegtuigongeval zijn de eerste vijf minuten eigenlijk de enige tijd die je krijgt om nog mensen uit een wrak te bevrijden etc. Daarom meteen groots aanrijden, niet afwachten.

Dat dat geld kost... Niet boeiend. Je hoeft het maar één keer fout te doen en de schade in mensenlevens en economische schade is vele malen groter dan dat had gehoeven.

Ik heb kosten van een inzet ook nog nooit voorbij zien komen als afweging in welke evaluatie dan ook.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Citaat van: jeroen21 link=msg=1241909 date=1391453648
En hoevaak komt het voor dat er gelijk groot wordt opgeschaald. Meestal blijf het bij een vooralarm klein.

Dat hangt van de melding af die de piloot doet. Aan de hand daarvan word de status bepaald door iemand van de luchthaven.

Gelukkig is de burgerluchtvaart tegenwoordig zo veilig dat er zich weinig calamiteiten voordoen. Als ze er al zijn, dan idd meestal klein van aard.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Waarom het in mijn reactie meer om ging is dat ik het belachelijk vind dat er bij voorbaat Grip2 wordt afgekondigd.

Ik vind het goed dat er uit voorzorg repressief materiaal en manschappen ter plaatse worden gestuurd. Maar dat er ivm Grip vele duur betaalde officieren, plotters, infomatievoorzienaars en dergelijke al in actie komen gaat er bij mij niet in. Dat kan toch ook als de crash daadwerkelijk heeft plaats gevonden? Zij maken echt niet het verschil tussen leven en dood, dat doen de mannen en vrouwen in het veld wel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Jaja. Dus als er een vliegtuig met een mannetje of 100 tegen de grond aan slaat dan heb je geen mensen nodig die zorgen dat de onderlinge communicatie goed verloopt, die gaan bepalen wat de aan en afrijd routes worden, welke ziekenhuizen er beschikbaar zijn etc.

Bij een grote inzet hoort gewoon een leidinggevende staf. Als je die pas oproept op het moment dat het ding al op de grond ligt verlies je gewoon kostbare tijd.

Tot slot, het is niet alsof al die duur betaalde mensen allemaal thuis zitten te wachten tot de pieper gaat. Deze mensen hebben of piket, of zijn gewoon aan het werk met hun dagelijkse werkzaamheden. Dus of het nou echt heel veel uitmaakt qua kosten? Bovendien, hoe vaak worden ze nou daadwerkelijk opgeroepen? Hoogstens een paar keer per jaar.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1242872 date=1391771254
Waarom het in mijn reactie meer om ging is dat ik het belachelijk vind dat er bij voorbaat Grip2 wordt afgekondigd.

Ik vind het goed dat er uit voorzorg repressief materiaal en manschappen ter plaatse worden gestuurd. Maar dat er ivm Grip vele duur betaalde officieren, plotters, infomatievoorzienaars en dergelijke al in actie komen gaat er bij mij niet in. Dat kan toch ook als de crash daadwerkelijk heeft plaats gevonden? Zij maken echt niet het verschil tussen leven en dood, dat doen de mannen en vrouwen in het veld wel.

als jij nou mvj opstelten een brief stuurt met deze info en of hij aub de grip coderingen wil afschaffen..... hij zal vast wel luisteren. 1 april duurt nog even.


zonder dolle, natuurlijk heb je die mensen nodig, zoals al eerder gezegd, wie organiseerd de hulpverlening in het veld dan. die 1 ene ovd-b of ovd-g. denk dat je deze personen met het laatste ritje ook direct mee kan nemen naar het ziekenhuis voor een kalmerend middel.

is een beetje veel snap je. ongv 200-300 slachtoffers. brand, beknelling, verzorging, afvoer ziekenhuis. succes
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1242872 date=1391771254
Waarom het in mijn reactie meer om ging is dat ik het belachelijk vind dat er bij voorbaat Grip2 wordt afgekondigd.

Ik vind het goed dat er uit voorzorg repressief materiaal en manschappen ter plaatse worden gestuurd. Maar dat er ivm Grip vele duur betaalde officieren, plotters, infomatievoorzienaars en dergelijke al in actie komen gaat er bij mij niet in. Dat kan toch ook als de crash daadwerkelijk heeft plaats gevonden? Zij maken echt niet het verschil tussen leven en dood, dat doen de mannen en vrouwen in het veld wel.

Een vooralarm is een situatie waarin je in de luxe positie bent dat je veel kunt regelen vóórdat de fecaliën de ventilator raken. Daar kun je alleen maar blij om zijn.

Het verschil tussen leven en dood wordt in jouw ogen niet gemaakt door mensen die het OT etc bemannen. Dat heb je mis. Ze zijn een onmisbare schakel. Gelukkig hebben we maar heel weinig voorbeelden van hoe onmisbaar ze zijn.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Andere vraag...

Opkomst is naar UGS rond Schiphol. Neem aan dat als de mayday van de piloot komt, het vliegtuig ook nog kan crashen (niet te hopen natuurlijk) op weg naar Schiphol (Bijlmer, maar ook Flevopolder etc.)

Dan heb je al je capaciteit van Kennemerland uit voorzorg bij Schiphol staan... Gaat in het geval van een crash die bende dan naar de crashlocatie, of wordt er in de omgeving van de crashlocatie ook nog groots gealarmeerd?
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)