maar die ene minuut sneller maakt bij een reanimatie misschien net het verschil...
Droom rustig verder........ zucht
Er is geen enkele maar ook geen enkele inzet denkbaar waarbij je eigen veiligheid en de veiligheid van ''het publiek'' ondergeschikt is aan het belang van je inzet. Het argument dat voor een reanimatie opeens alles in het verkeer geoorloofd is kul. Als jij je als hulpdienst onderweg naar een reanimatie helemaal kapot rijd dan duurt het nog langer voor dat een slachtoffer hulp krijgt.
Snel ter plaatse komen prima maar wel veilig. Het is het gewoon simpelweg niet waard om jezelf en je collega in gevaar te brengen omdat de melding toevallig een reanimatie is. Ook als je als bestuurder tijdens zo'n rit een niets vermoedende omstander aan barrels rijd, dan ga je dat jezelf niet vergeven of slaap je de eerste beste tijd in ieder geval niet best.
Denk gewoon eens na, een melding van een reanimatie hoeft geeneens een reanimatie te zijn en dit kan net zo goed een flauwte zijn of iets dergelijks. Als je dan aanrijdend een kind/omstander schept en later blijkt het loos te zijn dan is een onverantwoorde rijstijl dus nergens voor nodig geweest en het door jou veroorzaakte ongeval dus totaal zinloos.
Er zijn helaas nog een hoop mensen die nog steeds in sprookjes geloven en denken dat iedereen met een hartstilstand na reanimatie weer helemaal gezond wakker word maar de feiten leren helaas dat circa. 70% van de reanimatie's niet slaagt en bij oudere boven de 70 jaar zelfs 90%.
Iedereen moet zich afvragen of het dan waard is om voor die respectievelijke 30% en 10% die het wel redden (en meestal nog met de nodige restverschijnselen) je eigen veiligheid en de veiligheid van het publiek maar compleet overboord te gooien om maar zo snel mogelijk ter plaatse te komen. Mijn persoonlijke mening is van niet.
Icare