https://www.youtube.com/watch?v=N0logwk3ZZo&feature=em-uploademailPolitie #PRO247 Valse melding - "112 bellen is geen geintje"Gepubliceerd op 29 dec. 2016 Politie #PRO247#PRO247 video Valse Melding - "112 bellen is geen geintje"
We hebben ochtenddienst. Het is halverwege de middag en we hebben net onze lunch achter de kiezen als de meldkamer roept.
We worden met spoed naar de wijk Nieuwland gestuurd voor een melding van een onwelwording. Het slachtoffer zou pijn op de borst hebben en de verbinding hebben verbroken. Meestal is dit een slecht teken. We maken het als hulpdiensten vaker mee. Een slachtoffer dat met een uiterste krachtinspanning nog 112 weet te bellen, maar tijdens het gesprek niet meer reageert, wegvalt of door verslechterende omstandigheden de verbinding verbreekt.
De ambulance was al aanrijdend, maar voor de zekerheid worden we meegestuurd om bijvoorbeeld snel een deur te kunnen openen voor de ambulance, hand- en spandiensten aan hen te verlenen of indien nodig te reanimeren. Hetgeen vaak voorkomt in ons werk.
Met spoed gaan we ter plaatse. De ambulance is er gelukkig al. Eenmaal boven bij de desbetreffende woning aangekomen zien we het personeel van de ambulance in gesprek met de bewoner. Uit de enigszins gefrustreerde reactie maken we op dat er niks (meer) aan de hand is. Het neefje van de bewoner blijkt een grapje te hebben uitgehaald en een valse melding te hebben gemaakt. De dader in kwestie bleek al te zijn gevlogen. Het personeel van de ambulance laat op duidelijke wijze weten hier niet van gediend te zijn. Begrijpelijk. We zijn met elkaar not amused! We rijden hier met spoed naar toe met de verwachting dat er dringend iemand hulp nodig heeft. Ondertussen zijn er een ambulance en een politievoertuig in tijden van een krappe sterkte niet beschikbaar voor een ander en is een spoedrit voor ons en andere verkeersdeelnemers ook vaak niet zonder gevaar.
112 bellen is geen geintje!