Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)

Auteur Topic: Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)  (gelezen 406094 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #720 Gepost op: 10 januari 2016, 10:53:33
Citaat van: 0501 link=msg=1398679 date=1452383266
Verdachte tracht zich aan zijn aanhouding te onttrekken? Even goed luisteren, want geen enkel moment wordt medegedeeld dat hij is aangehouden ;)

Verder: goed gewerkt en mooie aanhouding. Maar of het slim is om deze video te plaatsen? Lijkt mij voer voor de advocaat.
Er staat niet in de ambtsinstructie dat het moet gaan om een aangehouden verdachte, het gaat om een verdachte die zich aan zijn aanhouding probeert te onttrekken. Na de pepper wordt er wel verteld dat hij is aangehouden. Dat had moet worden aangevuld met "inzake poging inbraak / inbraak / vernieligng*. Persoonlijk zeg ik er zelf ook altijd bij dat hij/zij niet verplicht is om te antwoorden op vragen over wat er gebeurd is en dat hij/zij mee gaat naar het bureau waar hij/zij zal worden voorgeleid aan een HovJ die zal beslissen wat er verder gat gebeuren en dat hij/zij recht heeft op een advocaat. Met alle jurisprudentie elke keer weet ik niet welke van deze zaken verplicht is, maar liever teveel informatie dan een zaak erop laten stuk lopen. En ja, soms is dat even omschakelen nadat je hebt moeten zweten.

Overigens weet ik niet of wellicht enige minuten later of tussendoor dit nog is gedaan, dat hoop ik in ieder geval wel.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #721 Gepost op: 10 januari 2016, 18:43:30
Wat is de definitie dan van je aan je aanhouding onttrekken? Volgens mij dien je eerst mede te delen dat iemand is aangehouden, als hij er dan vandoor gaat is het een ander verhaal en onttrekt hij zich aan zijn aanhouding.

Even heel rechtlijnig gekeken: hoe kan een verdachte weten dat de politieagent de intentie had om hem aan te houden?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #722 Gepost op: 10 januari 2016, 19:37:15
Citaat van: 0501 link=msg=1398838 date=1452447810
Wat is de definitie dan van je aan je aanhouding onttrekken? Volgens mij dien je eerst mede te delen dat iemand is aangehouden, als hij er dan vandoor gaat is het een ander verhaal en onttrekt hij zich aan zijn aanhouding.

Even heel rechtlijnig gekeken: hoe kan een verdachte weten dat de politieagent de intentie had om hem aan te houden?
"om een persoon aan te houden die zich aan aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken"

Dat is de letterlijke tekst uit de ambtsinstructie over wanneer er pepperspray mag worden gebruikt mag worden. Een staande houding kan onder de laatste worden gevat en daarbij hoef je dus niet te zeggen dat iemand is aangehouden. Puur het zeggen "staan blijven" kan dus al genoeg zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #723 Gepost op: 10 januari 2016, 21:40:58
Citaat van: kaasje link=msg=1398571 date=1452358528
Leer jij nou maar eerst eens dat Haaglanden niet bestaat.

Het is wel conform de ambtsinstructie, er was nou niet echt de mogelijkheid om eerst te waarschuwen. Daarnaast is het een verdachte die zich aan zijn aanhouding probeert te onttrekken.

Wat volgens mij niet volgens het boekje is, is dat er geen Salduz wordt gegeven en ook de cautie achterwege wordt gelaten terwijl er wel gevraagd wordt naar de identiteit (of valt dat niet onder verhoor?).

Als ik jou dan kan leren dat er in het filmpje geknipt en geplakt is, kan je ook niet oordelen wat er in die momenten gezegd is.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #724 Gepost op: 11 januari 2016, 09:19:56
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1398854 date=1452451035
"om een persoon aan te houden die zich aan aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken"

Dat is de letterlijke tekst uit de ambtsinstructie over wanneer er pepperspray mag worden gebruikt mag worden. Een staande houding kan onder de laatste worden gevat en daarbij hoef je dus niet te zeggen dat iemand is aangehouden. Puur het zeggen "staan blijven" kan dus al genoeg zijn.

Dus wat jij wilt zeggen is dat je tegenwoordig al iemand mag pepperen die zich aan zijn staande houding onttrekt?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #725 Gepost op: 11 januari 2016, 12:55:17
Citaat van: Fletwed link=msg=1398885 date=1452458458
Als ik jou dan kan leren dat er in het filmpje geknipt en geplakt is, kan je ook niet oordelen wat er in die momenten gezegd is.

Het filmpje wil een inkijk geven in de politiewereld. Als dit eruit geknipt is, terwijl het wel degelijk onderdeel is van de aanhouding, dan is het slecht geknipt en geplakt. Daarnaast zeg ik zelf al:
Citaat van: kaasje link=msg=1398711 date=1452419613
Overigens weet ik niet of wellicht enige minuten later of tussendoor dit nog is gedaan, dat hoop ik in ieder geval wel.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #726 Gepost op: 11 januari 2016, 13:40:32
Citaat van: 0501 link=msg=1398960 date=1452500396
Dus wat jij wilt zeggen is dat je tegenwoordig al iemand mag pepperen die zich aan zijn staande houding onttrekt?
Als iemand zich aan zijn staande houding onttrekt dan heb je al een strafbaar feit en dan kan ik mij zeker situaties bedenken waarbij het gerechtvaardigd is om de pepperspray te gebruiken om de persoon onder controle te krijgen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #727 Gepost op: 11 januari 2016, 14:13:26
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1399002 date=1452516032
Als iemand zich aan zijn staande houding onttrekt dan heb je al een strafbaar feit en dan kan ik mij zeker situaties bedenken waarbij het gerechtvaardigd is om de pepperspray te gebruiken om de persoon onder controle te krijgen.
Ik kon tot je vorige post je gedachtegang prima volgen maar volgens mij is onttrekking van staandehouding geen strafbaar feit. Je hoeft immers niet mee te werken aan je eigen veroordeling en mag dus weglopen etc (zolang het geen wederspanningheid is).
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #728 Gepost op: 11 januari 2016, 16:16:38
Staandehouden is weliswaar vrijheidsbeperkend, maar het is geen vrijheidsbeneming zoals genoemd in het artikel over pepperspray- en vuurwapengebruik.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #729 Gepost op: 11 januari 2016, 18:27:39
https://www.youtube.com/watch?v=ue1tQsqD82k&feature=em-uploademail
Politie #PRO247 Politie Eenheid Rotterdam

Gepubliceerd op 11 jan. 2016 Politie #PRO247
Rotterdam. Een stad met een regio om trots op te zijn. Dat zijn we als politie met ons werk in deze eenheid ook. Samen zorgdragen voor de handhaving van de openbare orde en hulp bieden aan een ander.

Soms met minder leuke kanten van het politievak, moeilijke of emotionele omstandigheden. Maar wat ons vooral drijft, is het dankbare werk om er te zijn voor de mensen.

Kijk mee en krijg een indruk van nieuwe #PRO247 video’s die we komend jaar in beeld willen gaan brengen!
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen