Ben ik niet met je eens...
Sterker nog... ik kan mijzelf veel beter verdedigen als ik een aanrijding heb mét OGS dan zonder OGS, want ik ben dan een voorrangsvoertuig.
Of ik al dan niet toestemming heb gekregen is een conflict tussen mij en mijn werkgever en staat helemaal los van het strafrechtelijke gedeelte wat speelt bij de aanrijding.
Kortom: ik heb zelf de bevoegdheid om wel of niet van mijn vrijstelling (RVV) gebruik te maken, doe ik dat op een hele drukke kruising dan zet ik ons clublied aan om anderen te attenderen én om ervoor te zorgen dat ik een voorrangsvoertuig word. Het probleem is groter als ik iemand schep zonder OGS.
Mag iedere politieman/vrouw zelf zomaar OGS inschakelen, zonder toestemming van de meldkamer?
Zijn er verschillen tussen het rijden met OGS met toestemming en zonder toestemming, bijvoorbeeld juridisch?
Formeel heb je toestemming nodig van de meldkamer om OGS in te schakelen; daar houdt iedereen zich in principe ook aan (zelfs ik).. maar soms gebeurt het dat je zelf de beslissing maakt.
Ja die verschillen zijn er, maar dan alleen wel of geen OGS. Met OGS ben je een voorrangsvoertuig en zonder OGS ben je dit niet. Het rijden met OGS zonder toestemming kan je hoogstens een arbeidsconflict opleveren omdat je de brancherichtlijn niet hebt gevolgd.