Dat staat er wel degelijk in. Artikel 7.
In artikel 7 staat dat amber gevoerd moet worden indien de kans bestaat dat het voertuig niet op tijd opgemerkt wordt. Er staat niet in dat blauw niet gevoerd mag worden. Ik lees dit artikel als een verplichting voor alle voertuigen om tenminste amber te voeren, maar niet als een verbod om blauw te voeren.
Een zijstapje: zodra amber klasse 2 in de lichtbalk komt zal deze aanzienlijk beter opvallen dan nu het geval is.
Gaat mij om de toestemming. Er staat "bij gebruik van de signalen moet toestemming..."
Is te vaag en dus verschillend te interpreteren. Bij welke signalen? optische of alleen bij allebei: O en G? Later wordt alleen gesproken over OGS.
Dat een auto met alleen signalen geen voorrangsvoertuig is is bekend natuurlijk.
Ik hou de term uit de titel aan, die ik in de post ook nog eens deel onderstreept had: Optische
en Geluidssignalen.
In artikel 8 staat bij maximum snelheid geschreven: "in overleg met de meldkamer mag hiervan ... worden afgeweken..."
Is iets anders als alleen meldplicht vooraf, tijdens of na".
Niet juist omschreven dus.
Dat ben ik met je eens! Ik heb hier overheen gelezen en dit gelijk getrokken met de meldplicht. Ik ben hier ook nooit specifiek op gewezen bij scholing en bijscholing.
(edit: volgens Frank. is het er uit gehaald. Ik kan dat alleen vanaf huis niet verifiëren.)
Hiernaast is het natuurlijk raar dat de BR geldt bij rijden met en zonder OGS. "Dat het als maximaal toelaatbaar moet worden gezien."
En vervolgens staat op de laatste pagina artikel 91 RVV:
"bestuurders van voorrangsvoertuigen mogen afwijken van voorschriften in dit besluit".
Dit alles levert teveel onduidelijkheid op. In tegenstelling tot reguliere dienders wordt ik gezien mijn functie 2 x per jaar afgerekend op kennis mbt de BR.
Docenten PA geven hetzelfde aan.
Toch niet zo'n slechte post van mij he?
Ik ben het nog niet helemaal met je eens. Ik ben wel benieuwd waarom jij twee keer per jaar afgerekend wordt op je kennis van de BR
.