Horeca beveiliging valt ook onder de WPBR. Dat betekent dat het bedrijf waar de horecaportier voor werkzaam is een vergunning moet hebben. En dat de portier een blauwe pas moet hebben. Een horeca onderneming is niet verplicht om een beveiligingsbedrijf in te huren en mag ook zelf portiers in dienst nemen. Maar moet dan een vergunning aanvragen als horecaonderneming en die krijgen zover ik weet geen ND vergunning maar een beperkte vergunning voor horecaondernemers. Want de ND vergunning dat is voor bedrijven die beveiligingsdiensten leveren aan derden. De horecaondernemer moet dan wel gewoon een blauwe pas voor de portier aanvragen en kan dus geen grijze pas aanvragen ook al heeft de portier zijn ABM of beveiliger 2.
In beginsel mogen particuliere beveiligers geen handboeien dragen/gebruiken. Dat betekent: niet aan je riem, niet in je zak en ook niet even gaan halen achter de balie vandaan. Een beveiligingsorganisatie mag een vergunning aanvragen om personeel handboeien te laten dragen. De wet biedt die mogelijkheid. Wanneer zo'n vergunning word afgegeven, wat de eisen daarvoor zijn en of er beveiligers zijn die zo'n vergunning hebben weet ik niet. Maar het is dus wel mogelijk.
Het ligt eigenlijk aan het takenpakket van de man aan de deur of er een vergunning en een pas moeten worden aangevraagd. Zolang je geen 'beveiligingswerkzaamheden' verricht: dus deurtje open/deurtje dicht en goedenavond zeggen, dan is er niks aan de hand. Dan hoef je geen vergunning te hebben en ben je geen beveiliger/portier. Alleen dan mag je dus geen Vtje op je jas hebben of "security" op je jas laten zetten. Maar dat betekent dus ook: niet visiteren, geen deurbeleid, geen id/leeftijdcontrole, niet bemoeien met knokpartijtjes en lastige klanten etc.
In de praktijk komt het erop neer dat men geen vergunning aanvraagt omdat het geld kost en omdat je aan bepaalde eisen moet voldoen en dat is lastig. Een "gastheer" die geen Vtje op zijn jas heeft mag dus gewoon een koppelriem dragen met handboeien.
Vanuit de portier: Ik kan het mij voorstellen dat de portier voor zijn eigen veiligheid en die van de verdachte handboeien wil dragen. De wet biedt de mogelijkheid maar is op dit punt ook tegelijkertijd erg restrictief. Maar dat is een andere discussie.