CPR-ezy

Auteur Topic: CPR-ezy  (gelezen 13272 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 4 februari 2014, 15:14:10
Wie kent dit feedbackapparaat? http://aedcompany.nl/cprezy Graag een review.




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2014, 16:21:42
Ik. Wat wil je weten?


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2014, 17:49:15
Stelt het toestel me in staat om de borstkas tot de juiste diepte (5 tot 6cm) in te drukken?
Zie ik op het toestel dat de borstkas volledig naar omhoog komt?
Als ik mijn handen plaats op de borstkas moeten die in het midden van de borstkas op het borstbeen. Waar moet ik het toestel plaatsen?
Is de metronoom luid genoeg om een degelijk ritme aan te kunnen houden?
Wat voor batterij moet er in?
Worden er gegevens van de rea in het toestel opgeslagen?
Zijn er testresultaten beschikbaar?
Is er een instructiefilmpje te vinden?
Een ander feedback toestel is de cprmeter van Laerdal http://www.laerdal.com/be-nl/CPRmeter


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2014, 18:16:10
Stelt het toestel me in staat om de borstkas tot de juiste diepte (5 tot 6cm) in te drukken?
Ja

Zie ik op het toestel dat de borstkas volledig naar omhoog komt?
Ja

Als ik mijn handen plaats op de borstkas moeten die in het midden van de borstkas op het borstbeen. Waar moet ik het toestel plaatsen?
In het midden van het borstbeen

Is de metronoom luid genoeg om een degelijk ritme aan te kunnen houden?
Ja, en je ziet een led-lampje flitsen in het ritme

Wat voor batterij moet er in?
9V blok batterij

Worden er gegevens van de rea in het toestel opgeslagen?
Nee

Zijn er testresultaten beschikbaar?
Ja, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=cprezy

Is er een instructiefilmpje te vinden?
Ja, http://www.youtube.com/results?search_query=cprezy

Een ander feedback toestel is de cprmeter van Laerdal http://www.laerdal.com/be-nl/CPRmeter


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2014, 06:09:45
misschien heel kort door de bocht.... maar wat een onzin apparaat....... Mijn ervaring: herhalen van de vaardigheden totdat het bijna routine word. Persoonlijk wil ik niet vertrouwen om zo'n apparaat, en daarbij ben je (in je hoofd) nog drukker met dat ding dan met de reanimatie zelf. Terwijl je focus daar hoort te liggen ipv op een apparaatje.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2014, 11:59:24
Citaat van: broeder1986 link=msg=1243154 date=1391922585
misschien heel kort door de bocht.... maar wat een onzin apparaat....... Mijn ervaring: herhalen van de vaardigheden totdat het bijna routine word. Persoonlijk wil ik niet vertrouwen om zo'n apparaat, en daarbij ben je (in je hoofd) nog drukker met dat ding dan met de reanimatie zelf. Terwijl je focus daar hoort te liggen ipv op een apparaatje.

Ik heb een redelijk aantal reanimaties uitgevoerd met de CPR-ezy en ik vind het een prima apparaat. Je hoeft de masseur minder bij te sturen als AVP en de masseur is zich meer bewust van zijn handelen.
Verder is het voor de masseur handig omdat de masseur de metronoom beter hoort omdat deze onder zijn hoofd en handen ligt.

Wat mij betreft...invoeren...standaard naast de AED.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2014, 20:53:32
Ik zou er geen standaard van maken en het ook niet bij lessen gebruiken. Het werkt vast heel handig/goed (daar oordeel ik niet over) maar je wilt niet dat iemand niet durft te handelen als het toevallig ontbreekt. Houdt de leken hulpverlening vooral zo simpel mogelijk, dan is het al lastig genoeg in de praktijk.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2014, 22:17:05
Citaat van: auditor link=msg=1243288 date=1391975612
Ik zou er geen standaard van maken en het ook niet bij lessen gebruiken. Het werkt vast heel handig/goed (daar oordeel ik niet over) maar je wilt niet dat iemand niet durft te handelen als het toevallig ontbreekt. Houdt de leken hulpverlening vooral zo simpel mogelijk, dan is het al lastig genoeg in de praktijk.

Daarom...standaard invoeren die CPR-ezy....het masseren word er alleen maar makkelijker op!!!!

en net zoals een AED is een CPR-ezy niet heilig. En als mensen niet durven te reanimeren zonder deze hulpmiddelen...dan heeft de instructeur een stuk scholing en begeleiding laten liggen!!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2014, 18:29:21
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1243301 date=1391980625
En als mensen niet durven te reanimeren zonder deze hulpmiddelen...dan heeft de instructeur een stuk scholing en begeleiding laten liggen!!

Helemaal mee eens, maar het gebeurt in de praktijk dat die begeleiding en scholing blijft liggen. Dat hoeft ook niet persee aan de instructeur te liggen, de cursist moet er wel voor open staan.
Zoals ik zei, ik ben geen tegenstander van goed werkende hulpmiddelen, helemaal niet zelfs, maar betwijfel of je ze in iedere cursus mee moet nemen.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2014, 18:47:41
Ik denk dat er tijdens de cursus wel aandacht aan besteed moet worden, maar dat dit zeker niet ten koste moet gaan van 'het normale reanimatieonderwijs'.

Als er tijdens de cursus teveel de nadruk wordt gelegd op dit soort hulpmiddelen verwacht ik dat de cursist zich meer focust op wat het apparaat aangeeft dan op wat hij zelf aan het doen is. En dat is zeker niet de kant die het op moet.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.