aangehouden, technisch onderzoek,, rechtbank

Auteur Topic: aangehouden, technisch onderzoek,, rechtbank  (gelezen 2772 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Aprilia rs rijder Bram

• Gast
Gepost op: 15 juni 2005, 20:24:21
ik ben vorig jaar door de politie aangehouden vanwege dat ik volgens hen was gelaserd op een plek waar ze me dan niet hebben aangehouden, en blijkbaar te hard zou hebben gereden.....
ik heb daar niet gereden... ik kwam na een uur langs een andere lasercontrole waar ik me netjes aan de snelheid heb gehouden.. houden ze me aan en zeggen ze dat ik daar zo hard heb gereden... ik ga er tegen in... en dan nemen ze ineens me brommer in beslag voor technisch onderzoek. nu zeggen ze ook dat ik heb gezegt dat er een of andere 70cc eronder ligt..
en ze gaan hem teste.. dat testen is nooit gebeurt volgens mij.. hij is 5dagen op het bureau geweest... ook te lang volgens mij mag dat maar 3 dagen voor onderzoek en heb ik een boete wegens teveel vermogen 225euro....

wat kan ik zeggen vrijdag in de rechtbank....
ik weet me god niet wat ik kan zeggen.. vaak heeft de politie het laatste woord

iemand iets?
bedankt

???

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2005, 21:45:25
Ik weet niet beter of je moet staande gehouden worden bij een lasercontrole...ik zou dat eerst maar eens nagaan..
  Ta

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2005, 21:57:52
Als je kunt aan tonen dat je niet geweest bent, dan heb je een verhaal. Als je kunt aantonen dat er technisch niets met de brommer aan de hand was dan heb je een verhaal. Als je vermogen en/of cc's te hoog is, dan hoef je niet te hard gereden te hebben om een prent te krijgen voor te veel vermogen / cc

mus

• Forum gebruiker
  • veiligheid boven alles
Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2005, 09:34:38
Er is een procesverbaal geschreven over dit voorval. Als het goed is moet je dit voor de rechtszaak kunnen inzien. Als je ten tijde van de ten laste legging ergens anders was moet je met getuigen komen die dit kunnen aantonen. Technisch onderzoek is vrij normaal dus daar is weinig tegenin te brengen. Bij het vermoeden van een te hoog vermogen kan men je aanhouden en de brommer laten onderzoeken. Is de inbeslagname het gevolg van de eerdere lasershooting dan is dit onrechtmatig. Maar je moet wel aantonen dat je ergens anders was ten tijde van het voorval.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2005, 10:44:25
ja het ligt er totaal aan of hij wel of niet opgevoerd is, ben je niet op die plek geweest ben je alsnog strafbaar (niet voor het feit dat je te hard rijd maar wel omdat je brommer te hard KAN)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

mike

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2005, 17:16:24
"inbeslagname na lasershooting is onrechtmatig"

Nee, is niet onrechtmatig, voor waarheidsvinding is het goed vatbaar voor inbeslagname, zelfs zo dat als de snelheid dudanig hoog is de OVJ eventueel kan besluiten het goed verbeurt te verklaren.

Als het goed lees ben je staandegehouden nadat je gelaserd ben door een opsporingsambtenaar. Dit betekend dat hij een amsedig pvb maakt van de snelheidsovertreding die jij begaat op dat moment volgens de politie ambtenaar. Dit is een rechtmatige bon omdat je bent staandegehouden.

Volgens jou reed jij niet zo hard dat moet jij aannemelijk maken(wet mulder omgekeerde bewijslast, jij moet bewijzen dat je het niet gedaan heb). Dus je moet met feiten op tafel komen.

Je brommer is daarna inbeslaggenome en het vermogen is gemeten. Was dat te hoog dan ben je wederom strafbaar en is ook dit onderzoek naar mij idee weer rechtmatig. Zolang het alleen jou woord is tegen de verbalisanten heb je denk is een erg moeilijke zaak. Politie mensen maken namelijk een ambsedig proces-verbaal op. Hier tillen rechters heel zwaar aan.

mvg
Mike

Merijn

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2005, 12:31:32
Ik begrijp je punt en begrijp ook dat je niet weet wat je moet doen. Maar dat de politie het laatste woord heeft zegt niet veel. Een rechter beslist nog altijd of iets rechtmatig is gegaan en jij dus moet boeten voor je daad of dat je wordt vrijgesproken omdat de betreffende agenten iets verkeerd hebben gedaan. Overigens heb staat in alle andere reacties wat je kunt doen.

Overigens gok ik dat jou scooter niet inbeslag is genomen. Ik ga er vanuit, gezien jou uitleg, dat de scooter "Uit het verkeer is gehaald voor een technisch onderzoek". Dit houdt in dat de betreffende agent een onderzoek verricht aan je brommer en dat hij, na beeindiging van dit onderzoek jou scooter zo snel als mogelijk moet teruggeven aan de eigenaar.

Zo'n onderzoek kan altijd plaats vinden en daar is geen overtreding voor nodig.

Als je scooter in beslag is genomen dan moet de OVJ beslissen of jij je scooter terug krijgt en wanneer. Daar gaan vaak weken, zo niet maanden overheen.

Succes vrijdag en laat even weten wat het geworden is.