Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?

Auteur Topic: Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?  (gelezen 51559 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #110 Gepost op: 17 februari 2014, 22:35:29
Citaat van: Highfield link=msg=1244897 date=1392670215
Je doet nu net alsof een speciale eenheid alleen dodelijk geweld toe kan passen. Dit soort eenheden zijn gespecialiseerd in het beheersen van het complete geweldsspectrum en (misschien nog wel belangrijker) het schakelen binnen dat spectrum. Ik kan een enorm verhaal neerzetten over het hoe en waarom daarvan, maar ik hoop dat je het van me aan wilt nemen. Desalniettemin hoop ik dat je met me eens bent dat de inzet van een eenheid om ervoor te zorgen dat een ferry weer onder controle komt niet door Jan Klaas OvD op de kade genomen zal worden. Dat doe je niet zomaar, dan moet er behoorlijk reden voor zijn. Dan mag er ook flink robuust opgetreden worden. Er worden toch ook geen kamervragen gesteld als een speciale eenheid wordt ingezet om een bezet vliegtuig te ontzetten?

Kleine toevoeging: de reden om een speciale eenheid in te zetten heeft denk ik ook te maken met beschikbaarheid en bekendheid met middelen als helikopters om ter plaatse te komen. Er zijn gewoon door betrokkenen beoefende en bekende procedures om dit soort jongens overal en nergens te krijgen op de meest maffe tijden, die voor een reguliere politie-eenheid wellicht ad-hoc verzonnen moeten worden.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #111 Gepost op: 19 februari 2014, 19:00:45
Citaat van: Highfield link=msg=1244897 date=1392670215
Je doet nu net alsof een speciale eenheid alleen dodelijk geweld toe kan passen. Dit soort eenheden zijn gespecialiseerd in het beheersen van het complete geweldsspectrum en (misschien nog wel belangrijker) het schakelen binnen dat spectrum. Ik kan een enorm verhaal neerzetten over het hoe en waarom daarvan, maar ik hoop dat je het van me aan wilt nemen. Desalniettemin hoop ik dat je met me eens bent dat de inzet van een eenheid om ervoor te zorgen dat een ferry weer onder controle komt niet door Jan Klaas OvD op de kade genomen zal worden. Dat doe je niet zomaar, dan moet er behoorlijk reden voor zijn. Dan mag er ook flink robuust opgetreden worden. Er worden toch ook geen kamervragen gesteld als een speciale eenheid wordt ingezet om een bezet vliegtuig te ontzetten?

Om even een misvatting te bestrijden: ik doe niet alsof die eenheid alleen dodelijk geweld kan toepassen, maar ik kan mij wel een scenario voorstellen waarin de eenheid wordt belaagd en zich genoodzaakt ziet om dat te doen.
En waarom neemt Piet Hein OvD niet de beslissing, maar ligt er een behoorlijke toestemmingslijn voor inzet van dit soort clubs? Omdat de wetgever het als een zwaar middel beschouwt, waarbij je je dus kunt afvragen of 'men' vindt dat dit middel legitiem is bij dergelijke wanorde. Misschien ook niet bij een vliegtuig, als het gaat om dronken lui.

Citaat van: Highfield link=msg=1244897 date=1392670215
"hier en daar een subject uit te schakelen" hint verdomd veel naar een verdenking van argeloze willekeur, "zoals ze dat geleerd hebben" getuigd van zeer, zeer weinig inzicht in de wijze waarop militairen vandaag de dag worden opgeleid en in wat voor situaties men moet werken. Graag zou ik iets meer respect voor en vertrouwen in de eenheden die we hier in NL beschikbaar hebben zien. "Dat soort eenheden" weten verdomd goed waar ze mee bezig zijn. Willekeurig "subjecten" uitschakelen en maar een beetje wild schietend aankloten zijn precies de eigenschappen die men middels kei- en keihard trainen en een zeer strenge selectie wilt uitbannen onder alle militairen en onze SF eenheden in het bijzonder.
Ik vind het jammer dat je mijn reactie in een frame plaatst van een gebrek aan vertrouwen en respect. Dat jij en ik een ander beeld hebben van de competenties van deze mannen (waarbij jij klaarblijkelijk vindt dat jouw beeld het juiste is), maakt mij nog niet minachtend over deze eenheden. Ja, ik ben kritisch over inzet van speciale eenheden in dit verband, omdat ik het beeld heb dat zij minder zullen tolereren (dat bedoelde ik met mores), hetgeen eerder tot escalatie zou kunnen leiden. Als ik het mis heb komt dat voort uit een gebrek aan kennis, niet uit minachting.

De door jou gewraakte passage was misschien wat populistisch geformuleerd t.a.v. dat specifieke Israelische optreden, maar zou ik zeker niet willen veralgemeniseren 'onze' speciale eenheden.



Maar goed, ik houd het voorlopig bij deze bijdrage in dit topic. Zoals in mijn eerste reactie aangegeven, acht ik de kans op totale wanorde op zo'n schip niet groot. In ieder geval niet zodanig dat er apart door de overheid op geprepareerd moet worden. De bal ligt voornamelijk bij de reder. De hele discussie over welke clubs wel dan wel of niet zouden moeten inzetten vind ik dan ook eigenlijk luchtfietserij. Ze zijn er, voor het geval dat. Prima.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #112 Gepost op: 19 februari 2014, 21:30:13
Kreeg net het idee: Kielhaal eenheden oprichten.  :)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #113 Gepost op: 20 februari 2014, 13:13:38
Een andere zaak cruise schepen.


Crewlid naaktcruise wil vrouw na aanranding in zee gooien

Geplaatst op 19-02-2014 met tags Crewlid naaktcruise, in zee gooien, vrouw na aanranding.

Een crewlid van rederij Holland America Line is gearresteerd nadat hij bekende dat hij een opvarende wilde verkrachten en haar daarna overboord probeerde te kieperen. Het incident vond plaats tijdens een zogenaamde naaktcruise waarbij de reizigers enkel kleren dienen te dragen als het schip ergens halt houdt en tijdens het diner.

http://maritiemnieuws.nl/57321/crewlid-naaktcruise-wil-vrouw-na-aanranding-in-zee-gooien/



Affidavit Details Cruise Ship Attack


By Reuters On February 19, 2014
   
Feb 19 (Reuters) – A cruise ship attendant confessed to raping a female passenger on Valentine’s Day and trying to toss her overboard to cover up the crime, according to an arrest affidavit filed on Tuesday in Miami federal court


http://gcaptain.com/affidavit-nieuw-amsterdam-cruise-ship-attack/


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #114 Gepost op: 1 maart 2014, 16:01:04
Het is even geleden, maar er is al een voorbeeld uit 1989 van hoe je dat aanpakt.
Helaas werd toen nog niet alles gelijk op internet gezet: het was even zoeken... e050

Op 4 september 1989 voer de Tor Britannia van Harwich naar Gothenburg.
Tijdens de overtocht veroorzaakte een grote groep Engelse hooligans ernstige ongeregeldheden. Er sprong ook iemand overboord, 60 mijl NW van Texel. Het schip verliet zelfs vanwege de aanhoudende onrust het SAR-gebied en voer terug naar de vertrekhaven, waar een grote politiemacht klaarstond. Meer dan honderd man werden gearresteerd.
Link:
http://www.heraldscotland.com/sport/spl/aberdeen/police-hold-riot-ferry-football-hooligans-1.613316

Het was toen al regel bij de ferries om geen reserveringen van grote groepen mannen te accepteren. De hooligans bleken echter losse kaarten te hebben gekocht.
Een bijzondere rol was er voor een Engelse politieman, die in zijn vrije tijd meevoer. Hij hield o.a. het Kustwachtcentrum op de hoogte tijdens de SAR-operatie.
Deze ongeregeldheden waren mede aanleiding voor de invoering van de Engelse "voetbalwet".

Zie ook het Nederlands Dagblad:
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010559147:mpeg21:a0064


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #115 Gepost op: 20 september 2014, 23:25:21
Wietroker krijgt elf jaar cel voor veroorzaken brand op ferry IJmuiden - Newcastle

Een dronken Brit, die zijn uit Amsterdam meegenomen wiet rookte aan boord van de ferry naar Engeland en de boel in de hens zette, is veroordeeld tot een gevangenisstraf van elf jaar.
De schade aan de boot was enorm: zo'n 800.000 Britse ponden. Daarbovenop kwamen nog de kosten voor ander meer medische zaken, teruggave van reiskosten en vergoeden van verloren bezittingen. De rechter nam het Boden Hughes (27) zeer kwalijk dat hij het leven van 946 andere passagiers in gevaar had gebracht.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/23105115/__Wietroker_krijgt_elf_jaar_cel__.html