Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?

Auteur Topic: Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?  (gelezen 51557 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #30 Gepost op: 9 februari 2014, 10:23:18
Volgende vragen:
- Welke regels pas je toe - die van het land van vertrek, het land van aankomst of het land van registratie van het schip indien afwijkend? We hebben nog niet eens binnen de EU eensluidende regels over alcoholge- en -misbruik...
- Gewoon weer mee terug laten varen: moeilijk bij besproken plaatsen en volle bak. Maak je geen pluspunten mee.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #31 Gepost op: 9 februari 2014, 10:31:23
Citaat van: Doruz link=msg=1243148 date=1391908051
zoals ik al eerder heb aangehaald is het marine schip van de wacht een papieren tijger: 9 van de 10 keer ligt het schip in Den Helder en is de bemanning gewoon thuis. Met een uitvaarttijd van 24 uur heb je hier dus, bij niet van te voren bekende incidenten, niets aan.
De tijd dat het schip van de wacht daadwerkelijk standaard op zee voer is lang geleden.

Los van het feit dat een scheepsbemanning niet is opgeleid voor 'crowd control' of 'het beteugelen van woelingen'

Inderdaad een hele tijd geleden. In de oorlog werden de loodsboten van het type Deneb etc. door de Duitsers op stapel gezet. Na de oorlog werden deze loodsboten door het Loodswezen (onderdeel van defensie) in gebruik genomen o.a. met als taak de kustverdediging etc. voorzien van een waar kanon op het voorschip. Deze schepen waren 24/7 operationeel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 9 februari 2014, 11:11:40
Zolang aan boord van deze schepen onbeperkt drank wordt geschonken en verkocht en bepaalde groepen niet onder begeleiding aan boord gaan kun je dit soort uitspattingen blijven verwachten.
Het is volledig aan de betrokken vervoerders om het een en ander binnen de perken te houden.
Doen ze dit niet of onvoldoende dan is het aan de bevoegde autoriteiten om ze daartoe te gaan dwingen.

Interventie van buitenaf is altijd te laat en praktisch gezien een moeilijke zaak.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #33 Gepost op: 9 februari 2014, 11:20:12
Citaat van: Highfield link=msg=1243140 date=1391899675
Onvergelijkbaar, met name de inrichting van het object "ferry" is een uitdaging ;) Hoe dan ook, een hele grote bult werk. Ik ben benieuwd waar VRK op uitkomt!

Het ging mij meer om de aantallen mensen, maar ik denk dat je wel een klein beetje aan het zoeken bent naar extreme situaties. Sowieso zullen er van die 1200 man slechts altijd een deel zijn die rellen, bovendien moet er wel heel veel gebeuren als een groep relschoppers zich gaat verschansen aan boord. Zij willen namelijk vechten, niet verstoppen en vooral niet als ze bezopen zijn. Zeker niet op een schip waar je geen kant op kunt en toch altijd gevonden gaat worden.
Dit zou je m.i. eerder zien bij situaties waar het AT/DSI moet optreden (gijzeling, vuurwapens etc).

Overigens wordt er wel degelijk met regelmaat geoefend:
Defensie helpt politie in Vlissingen tijdens oefening Wake Up in Zeeland

Ook regelmatig een oefening waarbij de veerboot van Vlissingen naar Breskens gekaapt wordt of er grootschalige rellen optreden. Vorig jaar tijdens de havenfeesten in Breskens zijn er grote vechtpartijen uitgebroken aan boord bij de laatste afvaart. Vergeet niet dat de politie niet alleen is, er is zeker in havensteden veel specialisme aanwezig bij bijv de KMar en de Douane die ook dagelijks doorzoekingen uitvoeren, ME die getraind is op water en bepaalde scenario's die uitgedacht zijn.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #34 Gepost op: 9 februari 2014, 11:30:45
Kan mn bericht niet meer aanpassen, ook na een voetbal toernooi is er een vechtpartij uitgebroken waarbij een groep van +/- 60 personen liepen te rellen. Dit is een kleinere schaal dan op een P&O ferry, maar vergeet niet dat er hier in de regio ook veel minder dienders aanwezig zijn dan in IJmuiden.

http://www.hvzeeland.nl/nieuws/19690-massale-vechtpartij-op-veerboot/
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #35 Gepost op: 9 februari 2014, 12:40:53
Citaat van: Highfield link=msg=1243162 date=1391935551
Dat, maar in dit scenario kan het zijn dat er passagiers zijn die niet van boord willen uit angst voor de gevolgen van hun gedrag tijdens de reis. Die moet je er dan af gaan halen. Een groot passagiersschip is echt een doolhof, dat is geen gemakkelijke opgave.
Niet van boord willen is geen optie. Zelfs passagiers voor een dagtrip moeten van boord en moeten ook al hun spullen menemen. Verstoppen kan natuurlijk altijd, maar kunnen dronken mensen zich stil houden?

Verder is een groot gedeelte van het schip niet veel anders dan een hotel. Dat geldt ook voor de niet-toegankelijke ruimtes. Autodek, sloepen, machinekamer en andere 'scheepvaart'-ruimtes zijn wat meer doolhof. En uiteraard zijn veel opschriften niet in het Nederlands.

Citaat van: Thor link=msg=1243166 date=1391938283
Inderdaad een hele tijd geleden. In de oorlog werden de loodsboten van het type Deneb etc. door de Duitsers op stapel gezet. Na de oorlog werden deze loodsboten door het Loodswezen (onderdeel van defensie) in gebruik genomen o.a. met als taak de kustverdediging etc. voorzien van een waar kanon op het voorschip. Deze schepen waren 24/7 operationeel.
En toen het kanon een keer werd afgevuurd donderstraalde de ramen uit de brug. Daarnaast was er geen bemanning aan boord voor ingrepen zoals hier genoemd worden.

Overigens is er een aantal jaren geleden nog geoefend op de ferries in IJmuiden. Een stuk of 15 bussen volg ME-ers, onder andere van de politie Groningen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 9 februari 2014, 19:33:49
Voordat je gaat organiseren op dit soort incidenten, komt er eerst een risico-analyse aan te pas. Wat is de kans, wat zijn de gevolgen en is het risico dan acceptabel of moet je erop gaan organiseren?

Mijn uit-de-losse-pols-inschatting is dat het risico op massale wanorde op zo'n schip laag zal uitpakken. Het is dan weinig zinvol om daar uitgebreid op te gaan organiseren. De maatregelen die je treft, moeten dan in mijn optiek ook vooral aan de voorkant gezocht worden. Dus: voorkomen dat dergelijke wanorde kan uitbreken, met de reder als eerstverantwoordelijke. Als je het in dit scenario van repressief optreden moet hebben duurt het óf veel te lang, óf het wordt veel te duur.

Daarnaast is één van de krachten van de politie om te improviseren. De unieke inrichting van zo'n schip kun je daarmee ook in je voordeel laten werken. Denk aan de vele mogelijkheden die zo'n schip kent om te compartimenteren. Op die manier kun je stuk voor stuk 'veroveren' en hoef je het niet tegen 1200 m/v tegelijk op te nemen (wat m.i. sowieso al een theoretisch aantal is). Als je überhaupt al op dat schip moet gaan werken. Hoe lang zou het duren voordat ze zelf naar buiten komen als er geen eten, drinken, etc. meer wordt verstrekt en het schip nergens meer naartoe gaat?

Als het op volle zee uit de klauwen loopt zou ik zeggen: kwestie van de brug en machinekamer veiligstellen zodat je je primaire werk kunt blijven doen en het in de dichtstbijzijnde haven verder uitzoeken. Politie-optreden komt wat mij betreft pas in de haven, hooguit in de kustwateren aan de orde, wil je verantwoord kunnen opereren. Als de primaire functies van het schip wel worden bedreigd (brug wordt bijv overlopen) hebben we daar aparte clubs voor die wel snel te mobiliseren zijn. Is misschien wat drastisch, maar het leven van honderden personen wordt in dat geval bedreigd wat dit optreden dan legitimeert (misschien mogen we dan ook wel over terrorisme spreken, o.b.v. artikel 83 en 83a WvSr.?).

Met uitzondering van deze extreme situatie (waarop de kans heel erg klein is) heeft het m.i. weinig nut om te fantaseren over zeer onwaarschijnlijke inzet van defensie of anti-terreureenheden voor ordeproblematiek op een passagiersschip.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #37 Gepost op: 9 februari 2014, 20:55:23
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1243165 date=1391937798
Volgende vragen:
- Welke regels pas je toe - die van het land van vertrek, het land van aankomst of het land van registratie van het schip indien afwijkend? We hebben nog niet eens binnen de EU eensluidende regels over alcoholge- en -misbruik...
- Gewoon weer mee terug laten varen: moeilijk bij besproken plaatsen en volle bak. Maak je geen pluspunten mee.
Zodra ze in en op ons land zijn gelden toch onze regels?


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #38 Gepost op: 9 februari 2014, 23:52:44
In Scandinavie heeft men uitgebreide ervaring met drankgebruik aan boord van schepen.
En de gevolgen: mensen die met alcohol in hun bloed van de boot komen.

Voor truckers is er al een mondstukloos systeem gemaakt waarbij de chauffeur naar een buis moet blazen (of fluiten) om toegang tot het land te krijgen. De analyse duurt 2 seconden.

De bedoeling is dat iedere chauffeur, die van de veerboot komt, daar straks in moet blazen.
http://www.nykterhetskontroll.nu/en/why/

Zo'n snel analyse-systeem kun je natuurlijk ook anders inzetten.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #39 Gepost op: 10 februari 2014, 12:42:17
Citaat van: JJ75 link=msg=1243290 date=1391975723
Zodra ze in en op ons land zijn gelden toch onze regels?
Niet helemaal. Het schip blijft vallen onder het vlagland. De laatste keer dat ik op de ferry was om foto's te maken moest ik toch echt mijn paspoort meenemen.

Bij brand dient (voor zover ik weet) de kapitein de brandweer toegang te verlenen. Maar wie heeft het opperbevel over het schip en de brand?

In geval van vechtpartijen zal de kapitein een verzoek moeten doen aan de politie en dus ook toestemming moeten geven.


Citaat van: T4tinus link=msg=1243324 date=1391986364
Voor truckers is er al een mondstukloos systeem gemaakt waarbij de chauffeur naar een buis moet blazen (of fluiten) om toegang tot het land te krijgen. De analyse duurt 2 seconden.
Ja, maar je kan moeilijk een niet-bestuurder met een beetje alcohol weigeren. Dat doen we aan de grens ook niet.