Voordat je gaat organiseren op dit soort incidenten, komt er eerst een risico-analyse aan te pas. Wat is de kans, wat zijn de gevolgen en is het risico dan acceptabel of moet je erop gaan organiseren?
Mijn uit-de-losse-pols-inschatting is dat het risico op massale wanorde op zo'n schip laag zal uitpakken. Het is dan weinig zinvol om daar uitgebreid op te gaan organiseren. De maatregelen die je treft, moeten dan in mijn optiek ook vooral aan de voorkant gezocht worden. Dus: voorkomen dat dergelijke wanorde kan uitbreken, met de reder als eerstverantwoordelijke. Als je het in dit scenario van repressief optreden moet hebben duurt het óf veel te lang, óf het wordt veel te duur.
Daarnaast is één van de krachten van de politie om te improviseren. De unieke inrichting van zo'n schip kun je daarmee ook in je voordeel laten werken. Denk aan de vele mogelijkheden die zo'n schip kent om te compartimenteren. Op die manier kun je stuk voor stuk 'veroveren' en hoef je het niet tegen 1200 m/v tegelijk op te nemen (wat m.i. sowieso al een theoretisch aantal is). Als je überhaupt al op dat schip moet gaan werken. Hoe lang zou het duren voordat ze zelf naar buiten komen als er geen eten, drinken, etc. meer wordt verstrekt en het schip nergens meer naartoe gaat?
Als het op volle zee uit de klauwen loopt zou ik zeggen: kwestie van de brug en machinekamer veiligstellen zodat je je primaire werk kunt blijven doen en het in de dichtstbijzijnde haven verder uitzoeken. Politie-optreden komt wat mij betreft pas in de haven, hooguit in de kustwateren aan de orde, wil je verantwoord kunnen opereren. Als de primaire functies van het schip wel worden bedreigd (brug wordt bijv overlopen) hebben we daar aparte clubs voor die wel snel te mobiliseren zijn. Is misschien wat drastisch, maar het leven van honderden personen wordt in dat geval bedreigd wat dit optreden dan legitimeert (misschien mogen we dan ook wel over terrorisme spreken, o.b.v. artikel 83 en 83a WvSr.?).
Met uitzondering van deze extreme situatie (waarop de kans heel erg klein is) heeft het m.i. weinig nut om te fantaseren over zeer onwaarschijnlijke inzet van defensie of anti-terreureenheden voor ordeproblematiek op een passagiersschip.