Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?

Auteur Topic: Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?  (gelezen 51248 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #40 Gepost op: 10 februari 2014, 12:55:41
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1243359 date=1392032537
Niet helemaal. Het schip blijft vallen onder het vlagland. De laatste keer dat ik op de ferry was om foto's te maken moest ik toch echt mijn paspoort meenemen.

Bij brand dient (voor zover ik weet) de kapitein de brandweer toegang te verlenen. Maar wie heeft het opperbevel over het schip en de brand?

De kapitein is eindverantwoordlijk. Zonder uitzondering. Zie o.a. Costa Concordia. De bemanning moet in staat zijn om met de beschikbare middelen alle incidenten op brandbestrijdingsgebied af te handelen, op zee heb je immers ook geen hulp beschikbaar.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #41 Gepost op: 10 februari 2014, 12:58:10
Citaat van: silque link=msg=1243174 date=1391941212
Het ging mij meer om de aantallen mensen, maar ik denk dat je wel een klein beetje aan het zoeken bent naar extreme situaties. Sowieso zullen er van die 1200 man slechts altijd een deel zijn die rellen, bovendien moet er wel heel veel gebeuren als een groep relschoppers zich gaat verschansen aan boord. Zij willen namelijk vechten, niet verstoppen en vooral niet als ze bezopen zijn. Zeker niet op een schip waar je geen kant op kunt en toch altijd gevonden gaat worden.
Dit zou je m.i. eerder zien bij situaties waar het AT/DSI moet optreden (gijzeling, vuurwapens etc).

Overigens wordt er wel degelijk met regelmaat geoefend:
Defensie helpt politie in Vlissingen tijdens oefening Wake Up in Zeeland

Ook regelmatig een oefening waarbij de veerboot van Vlissingen naar Breskens gekaapt wordt of er grootschalige rellen optreden. Vorig jaar tijdens de havenfeesten in Breskens zijn er grote vechtpartijen uitgebroken aan boord bij de laatste afvaart. Vergeet niet dat de politie niet alleen is, er is zeker in havensteden veel specialisme aanwezig bij bijv de KMar en de Douane die ook dagelijks doorzoekingen uitvoeren, ME die getraind is op water en bepaalde scenario's die uitgedacht zijn.

Ik ben zeker op zoek naar extreme situaties. Ik heb geen enkele twijfel dat de bemanning van een ferry in staat is om een groepje zatlappen te controleren. Het gaat hier om situaties waarbij de mogelijkheden van de bemanning en/of de zelfredzaamheid die van een passagier verwacht mag worden in gevaar wordt gebracht of overschreden wordt, en er dus hulp van buiten nodig is. Dan hebben we het niet meer over twee koppeltjes agenten.

Gezien het bericht waar dit topic mee geopend is, is dat ook de insteek van de VRK. De burgemeester die aan het woord is heeft duidelijk zorgen die passen bij een situatie in-extremis.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #42 Gepost op: 10 februari 2014, 13:01:07
Om aan te sluiten op het bovenstaande...

Het is niet zo dat een schip "buitenlands grondgebied" is, zoals ik wel eens hoor zeggen. Zolang een schip in een haven ligt etc. is het een uitbreiding van de extraterritoriale rechtsmacht van de vlaggenstaat binnen gemeentelijk ingedeeld gebied. Daarbij is het schip wel onderhevig aan de Nederlandse rechtsmacht, in het geval van calamiteiten is en blijft de burgemeester dus eindverantwoordelijk voor de incidentbestrijding. Het is uiteraard wel zo dat de kapitein eerst verantwoordelijke is voor de orde en veiligheid aan boord.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #43 Gepost op: 10 februari 2014, 13:14:12
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1243359 date=1392032537
Niet helemaal. Het schip blijft vallen onder het vlagland. De laatste keer dat ik op de ferry was om foto's te maken moest ik toch echt mijn paspoort meenemen.

Bij brand dient (voor zover ik weet) de kapitein de brandweer toegang te verlenen. Maar wie heeft het opperbevel over het schip en de brand?

In geval van vechtpartijen zal de kapitein een verzoek moeten doen aan de politie en dus ook toestemming moeten geven.

Ja, maar je kan moeilijk een niet-bestuurder met een beetje alcohol weigeren. Dat doen we aan de grens ook niet.
Let op de woordjes op ons, daarmee bedoel ik dat ze op vaste wal staan. Bedenk dat op vaste wal duidelijker was.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #44 Gepost op: 10 februari 2014, 13:15:04
Citaat van: -Joost- link=msg=1243362 date=1392033667
Om aan te sluiten op het bovenstaande...

Het is niet zo dat een schip "buitenlands grondgebied" is, zoals ik wel eens hoor zeggen. Zolang een schip in een haven ligt etc. is het een uitbreiding van de extraterritoriale rechtsmacht van de vlaggenstaat binnen gemeentelijk ingedeeld gebied. Daarbij is het schip wel onderhevig aan de Nederlandse rechtsmacht, in het geval van calamiteiten is en blijft de burgemeester dus eindverantwoordelijk voor de incidentbestrijding. Het is uiteraard wel zo dat de kapitein eerst verantwoordelijke is voor de orde en veiligheid aan boord.

Zo vind ik hem ook terug in Handboek Incidentbestrijding op het Water_Deel_C.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #45 Gepost op: 10 februari 2014, 13:20:36
Citaat van: JJ75 link=msg=1243364 date=1392034452
Let op de woordjes op ons, daarmee bedoel ik dat ze op vaste wal staan. Bedenk dat op vaste wal duidelijker was.

Eenmaal aan land zijn het de Nederlandse regels. Voor wat betreft het schip zie boven.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #46 Gepost op: 10 februari 2014, 14:22:21
Citaat van: -Joost- link=msg=1243362 date=1392033667
Om aan te sluiten op het bovenstaande...

Het is niet zo dat een schip "buitenlands grondgebied" is, zoals ik wel eens hoor zeggen. Zolang een schip in een haven ligt etc. is het een uitbreiding van de extraterritoriale rechtsmacht van de vlaggenstaat binnen gemeentelijk ingedeeld gebied. Daarbij is het schip wel onderhevig aan de Nederlandse rechtsmacht, in het geval van calamiteiten is en blijft de burgemeester dus eindverantwoordelijk voor de incidentbestrijding. Het is uiteraard wel zo dat de kapitein eerst verantwoordelijke is voor de orde en veiligheid aan boord.

Dus niet daarbuiten, lees op zee. Het schip zal dus eerst een haven in moeten voordat er dwingend gehandeld kan worden via gemeentelijke lijnen. Hoe de jurisdictie ligt t.a.v. incidenten die zich buiten gemeentelijk ingedeeld gebied voordoen durf ik niet te zeggen, maar ik ben geneigd te zeggen dat de vlaggestaat hier leidend in is op basis van het territorialiteitsbeginsel (aangezien NL dit ook claimt aan boord van Nederlands gevlagde schepen). Nederlanders die zich in het buitenland misdragen kunnen ook in Nederland berecht worden (personaliteitsbeginsel) mits het feit hier ook strafbaar is. Hoe dat voor andere nationaliteiten geldt ligt aan de wetgeving in hun thuisland.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #47 Gepost op: 10 februari 2014, 14:31:55
Citaat van: Highfield link=msg=1243376 date=1392038541
Dus niet daarbuiten, lees op zee. Het schip zal dus eerst een haven in moeten voordat er dwingend gehandeld kan worden via gemeentelijke lijnen. Hoe de jurisdictie ligt t.a.v. incidenten die zich buiten gemeentelijk ingedeeld gebied voordoen durf ik niet te zeggen, maar ik ben geneigd te zeggen dat de vlaggestaat hier leidend in is.
Dat lijkt mij ook. En gemeentelijk ingedeeld gebied is tot 1 kilometer van de laag (of hoog) waterlijn. Territoriale wateren zijn 12 mijl en de rest is open zee en Exclusief Economische Zone.

De vraag is dus of de Nederlandse politie op open zee bevoegd is. Mag men alleen de bemanning assisteren of mag men zelfstandig optreden tegen de passagiers.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2014, 09:02:24
Vraagje m.b.t. territoriale wateren buiten gemeentelijk ingedeeld gebied: is daar eventueel een (politie-)taak voor Defensie en/of Kustwacht?

Zelfde vraagje m.b.t. buitenterritoriale wateren bij Nederlands gevlagde schepen?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #49 Gepost op: 12 februari 2014, 11:31:56
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1243716 date=1392192144
Vraagje m.b.t. territoriale wateren buiten gemeentelijk ingedeeld gebied: is daar eventueel een (politie-)taak voor Defensie en/of Kustwacht?
Zelfde vraagje m.b.t. buitenterritoriale wateren bij Nederlands gevlagde schepen?

1 ja, territoriale wateren vallen onder de soevereiniteit van de kuststaat.
2 ja, op volle zee valt een schip onder de rechtsmacht van de vlaggenstaat

Uitzonderingen zijn piraterij en slavenhandel daar mag op volle zee wel weer tegen opgetreden worden ongeacht de vlag.
Ook als een verdacht schip aantoonbaar uit de territoriale vaart en zich op volle zee bevind mag het worden aangehouden zolang het niet in de TTW van een volgende staat bevind.
Ook statenloze schepen(zonder vlag) mogen worden aangehouden op volle zee.

In de praktijk zitten er echter zoveel juridische addertjes onder het gras dat het allemaal simpeler lijkt dan het is.

Maar volgens mij kan Highfield hier veel meer over vertellen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/VN-zeerechtverdrag