Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?

Auteur Topic: Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?  (gelezen 51250 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #70 Gepost op: 13 februari 2014, 12:12:43
Citaat van: Dinges link=msg=1243887 date=1392287606
Misschien had ik mijn vraag wat moeten specificeren. Ik vroeg me af wie zo'n schip nou beveiligen; ingehuurde beveiligers, hebben ze aanvullende opleidingen of eisen om aan boord te mogen werken, werken ze voor de rederij zelf, etc. Ik kom op het net wel heel veel vage sites tegen die zeggen allerlei mensen en beveiligers te kunnen leveren, maar verder kan ik er weinig over vinden. Even een klein zijstapje in dit topic, puur nieuwsgierigheid.

Ik vermoed dat dit aan de regels van de vlaggestaat gebonden is, aangezien die in principe rechtsmacht heeft.
Bijdragen op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #71 Gepost op: 13 februari 2014, 12:46:12
Zonder hier al te veel een persoonlijke discussie van te maken, reageer ik hier op:

Citaat van: Dinges link=msg=1243857 date=1392250222
Ik kom niet dagelijks op cruiseschepen, maar heeft een beetje cruiseschip (overzee, geen Rijncruisertjes) een eigen beveiligingsdienst aan boord? Om gewoon de kleinere incidentjes (die ook in een doorsnee kroeg voorkomen) te beteugelen? Ruzietjes, een diefstal, lastige personen, etc?

In mijn ogen wordt hier gesproken over een cruiseschip en geen ferry. Daar haak ik dus verder op in en maak zelfs nog een verwijzing naar mijn eerdere post. Juist ja, die ging over de grote cruiseschepen.
Mijn neus bloedt gelukkig niet, volgensmij is mijn citaat heel duidelijk. Maar misschien zie ik verbanden te makkelijk of jij te moeilijk, laten we de waarheid in het midden houden.

Citaat van: Highfield link=msg=1243898 date=1392289871
Daarnaast komen ferries in veel meer havens veel frequenter aan dan cruiseschepen en gaan er vele malen meer passagiers op mee die korter verblijven. Waar komt je kennis vandaan dat het andersom zou zijn?

Deze moet je me even uitleggen, ik zie namelijk nergens staan dat ik dit geplaatst heb. Ik bedoel namelijk precies hetzelfde als jij hier zegt en dus niet andersom.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #72 Gepost op: 13 februari 2014, 12:48:01
Citaat van: Highfield link=msg=1243876 date=1392286383
Als dat zo is, waarom maakt de veiligheidsregio zich dan zo druk? Blijkbaar is er aanleiding om precies die stelling die jij aangeeft te betwijfelen. Nogmaals, we hebben het hier niet over de normale gang van zaken. Geen twijfel dat die beveiligers behoorlijk van wanten weten. Op zee sta je er immers alleen voor. De vraag is of, en zo ja hoe, er escalatiemogelijkheden zijn. Bij brand, averij en overige nautische uitdagingen (man overboord, verlaatrol) zijn die processen wel geregeld. Maar hoe zit dat bij grotere ordeverstoringen aan boord? Die security is geen peloton mariniers en ook geen peloton ME, en dat is ook niet gewenst denk ik. Hoe is dat bijvoorbeeld georganiseerd bij voetbalreizen (staan zelfs specifiek genoemd in de algemene voorwaarden van reders, met aanvullende eisen aan de passagier!)?

Maakt de veiligheidsregio zich zo druk en ook na enige maanden ook nog ? Het is de burgemeester die gedurende de calamiteit toevallig aan boord was en heet van de naald reageerde.
De reactie luide o.a. "Het leek wel een ordinaire nachtclub, dronken Engelsen kregen liters bier in de bar.
...
Wat mij betreft onbestaanbaar dat we strenge eisen aan onze eigen horeca stellen en dat op zo’n schip alles maar mag.’
"Op zo'n schip alles maar mag".Ja en dan heeft de burgemeester het alleen nog maar even over overmatig drankgebruik. De burgemeester heeft wel gelijk met haar opmerkingen.

o.a. Het grote drankverbruik aan de bars en de belastingvrije verkoop vormen niet onaanzienlijke bronnen van inkomsten voor de meeste veerdiensten en dat zullen ze zich niet zonder slag of stoot laten afnemen.

(Jaren geleden moest de Tor Anglia in IJmuiden na het passeren van de Middensluis worden geevacueerd omdat het schip zich had lek gevaren en zinkende was.
Deze veerboot voer zeer regelmatig tussen Zweden, Nederland en Groot Brittanie.
Het bleek dat o.a. de noodgenerator al maandenlang uit elkaar lag en er van noodstroomvoorziening geen sprake kon zijn. Drie landen dus met instituten als scheepvaartinspectie !)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #73 Gepost op: 13 februari 2014, 12:52:08
Mijn heren, voordat we rollend over straat gaan denk ik dat we een onderscheid moeten maken in soorten schepen:

(Cruise)Ferry: Zeegaand schip wat tussen twee landen vaart met een regelmatige dienstregeling en slaapgelegenheid voor de passagiers. Passagiers zijn over het algemeen tussen de 6 en en 20 uur aan boord. Deze schepen zijn eigenlijk en vorm van openbaar vervoer. (IJmuiden-Newcastle, Hoek van Holland - Dover, etc). Deze schepen heben autovervoer en hutten voor overnachting.

Cruiseschip: Zeegaand passagiersschip wat als vakantiebestemming een rondvaart maakt tussen verschillende havens/landen. Passagiers zijn over het algemeen tussen de 5 en de 20 dagen aan boord. Deze schepen zijn eigenlijk een varend hotel waar alle soorten van vertier geboden worden. Geen autovervoer, wel hutten.

Ferry/Pont/Veerdienst: (Zeegaand) schip wat korte overzetdiensten verzorgt zonder slaapgelegenheid. Passagiers zijn over het algemeen 0,30 tot 3 uur aan boord. Deze schepen hebben autovervoer. (Waddeneilanden, etc). Meestal geen hutten.

Fast Ferry: (Zeegaand) schip wat korte overzetdiensten verzorgt zonder slaapgelegenheid en autovervoer.. Passagiers zijn over het algemeen een half uur aan boord. (Vlissingen - Breskens).

-------------------------------------------------

Dit topic is toegespitst op de (Cruise)ferries, meer specifiek die van IJmuiden - Newcastle. Passagiers komen tussen 14:30 en 17:00 aan boord en gaan tussen 09:30 en 11:00 weer van boord. De netto vaartijd is 15-16 uur. Slaapgelegenheid is verplicht in hutten. Er zijn geen slaapstoelen e.d. Er zijn meerdere uitgaansgelegenheden aan boord: Taxfree winkel, restaurants, speelhal, bioscoop, bar en nachtclub. De laatste blijft het langst open.

De bemanning bestaat globaal uit Denen, Nederlanders, Engelsen (leiding nautisch en hotel), Aziaten (bediening) en Polen/Russen (Laden/lossen).

De voetbalreizen worden georganiseerd aangeboden. Mogelijk dat men dan extra beveiliging meeneemt. In het geval van de brand en ongeregelheden waar het topic over gaat ging het om een vrijgezellenfeest. Of dit vooraf bij de rederij bekend was weer ik niet. De rederij bied wel groepsreizen aan.

Princess Seaways: Aantal passagiers: 1332 in 469 hutten .
King Seaways: Aantal passagiers: 1534 in 505 hutten.
Bronnen: www.dfdsseaways.nl en www.dfdsgroup.com


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #74 Gepost op: 13 februari 2014, 13:05:13
Citaat van: Thor link=msg=1243905 date=1392292081
Maakt de veiligheidsregio zich zo druk en ook na enige maanden ook nog ? Het is de burgemeester die gedurende de calamiteit toevallig aan boord was en heet van de naald reageerde.
De reactie luide o.a. "Het leek wel een ordinaire nachtclub, dronken Engelsen kregen liters bier in de bar.
...
Wat mij betreft onbestaanbaar dat we strenge eisen aan onze eigen horeca stellen en dat op zo’n schip alles maar mag.’
"Op zo'n schip alles maar mag".Ja en dan heeft de burgemeester het alleen nog maar even over overmatig drankgebruik. De burgemeester heeft wel gelijk met haar opmerkingen.
Ik ben bang dat de veiligheidsregio formeel weinig in te brengen heeft. Nederland heeft tenslotte ook weinig te vertellen over bars in Kopenhagen. Wel kan ik me voorstellen dat men afspraken maakt met de rederij. Maar dan zullen de Engelsen ook mee moeten doen en de rederij moet me willen werken.

En ik let er nooit op, maar volgens mij gaat de nachtclub net als de winkel pas open buiten de territoriale wateren.
Wel is er boven op het achterdek altijd meteen een kiosk open. Of deze alcohol verkoopt weet ik niet. Ik drink namelijk vrijwel nooit alcohol ;-)


Citaat van: Thor link=msg=1243905 date=1392292081
o.a. Het grote drankverbruik aan de bars en de belastingvrije verkoop vormen niet onaanzienlijke bronnen van inkomsten voor de meeste veerdiensten en dat zullen ze zich niet zonder slag of stoot laten afnemen.
Klopt. Aan dat zakje chips en ontbijt met thee zullen ze aan mij niet veel verdienen ;-)

Citaat van: Thor link=msg=1243905 date=1392292081
(Jaren geleden moest de Tor Anglia in IJmuiden na het passeren van de Middensluis worden geevacueerd omdat het schip zich had lek gevaren en zinkende was.
Deze veerboot voer zeer regelmatig tussen Zweden, Nederland en Groot Brittanie.
Het bleek dat o.a. de noodgenerator al maandenlang uit elkaar lag en er van noodstroomvoorziening geen sprake kon zijn. Drie landen dus met instituten als scheepvaartinspectie !)
Ik stapte net af op de Noordersluis en zag hem scheef vallen ;-)
Was begin tachtiger jaren.


Overigens heeft de King Seaways (toen nog King of Scandinavia) lange tijd op drie motoren gevaren omdat de vorige Franse eigenaren slecht voor het schip hadden gezorgd. Dat had vooral gevolgen voor de snelheid van het schip. DFDS heeft vooral aan de King veel werk gehad om er weer een fatsoenlijk schip van te maken.

In stukken van de gemeente Velsen m.b.t. walstroom en milieumaatregelen komt overigens naar voren dat deze twee schepen aan het einde van hun termijn zitten en de komende jaren vervangen worden door moderne schepen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #75 Gepost op: 13 februari 2014, 13:08:05
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1243907 date=1392292328
Er zijn meerdere uitgaansgelegenheden aan boord: Taxfree winkel, restaurants, speelhal, bioscoop, bar en nachtclub. De laatste blijft het langst open.

Ik vergeet er eentje. Er is ook nog een apart chauffeurscafe voor de vrachtwagenchauffeurs.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #76 Gepost op: 13 februari 2014, 13:35:11
Fast Ferry: (Zeegaand) schip wat korte overzetdiensten verzorgt zonder slaapgelegenheid en autovervoer.. Passagiers zijn over het algemeen een half uur aan boord. (Vlissingen - Breskens).

Er zijn legio Fast Ferries die wel auto's meenemen (en slaapgelegenheid, hutten) hebben te denken, in deze regio, valt aan de diensten tussen Denemarken en Noorwegen, UK Ierland,UK Frankrijk, (Harlingen Vlieland Terschelling) en waar de passagiers meerdere uren aan boord zijn.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #77 Gepost op: 13 februari 2014, 13:58:15
Citaat van: Thor link=msg=1243917 date=1392294911
Fast Ferry: (Zeegaand) schip wat korte overzetdiensten verzorgt zonder slaapgelegenheid en autovervoer.. Passagiers zijn over het algemeen een half uur aan boord. (Vlissingen - Breskens).

Er zijn legio Fast Ferries die wel auto's meenemen (en slaapgelegenheid, hutten) hebben te denken, in deze regio, valt aan de diensten tussen Denemarken en Noorwegen, UK Ierland,UK Frankrijk, (Harlingen Vlieland Terschelling) en waar de passagiers meerdere uren aan boord zijn.
Klopt, maar ik had het over de Nederlandse situatie. Zijn er in Nederland Fast Ferries die auto's meenemen?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #78 Gepost op: 13 februari 2014, 14:10:08
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1243919 date=1392296295
Klopt, maar ik had het over de Nederlandse situatie. Zijn er in Nederland Fast Ferries die auto's meenemen?

Van Harlingen naar Terschelling en v.v.  
Veerdienst ca. 2 uur
Sneldienst (rechtstreeks) ca. 45 min.
Sneldienst (via Vlieland) ca. 1 uur en 30 min.
  

Van Harlingen naar Vlieland en v.v.          
Veerdienst ca. 1 uur en 30 min.
Sneldienst (rechtstreeks)* ca. 45 min.
Sneldienst (via Terschelling) ca. 1 uur en 30 min.

* ca. 50 min. op zondagavond van 27 april t/m 30 september


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #79 Gepost op: 13 februari 2014, 14:10:31
Overigens, de verbindingen met de Waddeneilanden en Vlissingen - Breskens blijven binnen Nederlands gemeentelijk ingedeeld gebied. Als de schepen onder Nederlandse vlag varen dan is de situatie geheel anders.