Mijn heren, voordat we rollend over straat gaan denk ik dat we een onderscheid moeten maken in soorten schepen:
(Cruise)Ferry: Zeegaand schip wat tussen twee landen vaart met een regelmatige dienstregeling en slaapgelegenheid voor de passagiers. Passagiers zijn over het algemeen tussen de 6 en en 20 uur aan boord. Deze schepen zijn eigenlijk en vorm van openbaar vervoer. (IJmuiden-Newcastle, Hoek van Holland - Dover, etc). Deze schepen heben autovervoer en hutten voor overnachting.
Cruiseschip: Zeegaand passagiersschip wat als vakantiebestemming een rondvaart maakt tussen verschillende havens/landen. Passagiers zijn over het algemeen tussen de 5 en de 20 dagen aan boord. Deze schepen zijn eigenlijk een varend hotel waar alle soorten van vertier geboden worden. Geen autovervoer, wel hutten.
Ferry/Pont/Veerdienst: (Zeegaand) schip wat korte overzetdiensten verzorgt zonder slaapgelegenheid. Passagiers zijn over het algemeen 0,30 tot 3 uur aan boord. Deze schepen hebben autovervoer. (Waddeneilanden, etc). Meestal geen hutten.
Fast Ferry: (Zeegaand) schip wat korte overzetdiensten verzorgt zonder slaapgelegenheid en autovervoer.. Passagiers zijn over het algemeen een half uur aan boord. (Vlissingen - Breskens).
-------------------------------------------------
Dit topic is toegespitst op de (Cruise)ferries, meer specifiek die van IJmuiden - Newcastle. Passagiers komen tussen 14:30 en 17:00 aan boord en gaan tussen 09:30 en 11:00 weer van boord. De netto vaartijd is 15-16 uur. Slaapgelegenheid is verplicht in hutten. Er zijn geen slaapstoelen e.d. Er zijn meerdere uitgaansgelegenheden aan boord: Taxfree winkel, restaurants, speelhal, bioscoop, bar en nachtclub. De laatste blijft het langst open.
De bemanning bestaat globaal uit Denen, Nederlanders, Engelsen (leiding nautisch en hotel), Aziaten (bediening) en Polen/Russen (Laden/lossen).
De voetbalreizen worden georganiseerd aangeboden. Mogelijk dat men dan extra beveiliging meeneemt. In het geval van de brand en ongeregelheden waar het topic over gaat ging het om een vrijgezellenfeest. Of dit vooraf bij de rederij bekend was weer ik niet. De rederij bied wel groepsreizen aan.
Princess Seaways: Aantal passagiers: 1332 in 469 hutten .
King Seaways: Aantal passagiers: 1534 in 505 hutten.
Bronnen:
www.dfdsseaways.nl en
www.dfdsgroup.com