Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?

Auteur Topic: Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?  (gelezen 51563 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #80 Gepost op: 13 februari 2014, 14:12:10
Citaat van: Thor link=msg=1243920 date=1392297008
Van Harlingen naar Terschelling en v.v.  
Veerdienst ca. 2 uur
Sneldienst (rechtstreeks) ca. 45 min.
Sneldienst (via Vlieland) ca. 1 uur en 30 min.
  

Van Harlingen naar Vlieland en v.v.          
Veerdienst ca. 1 uur en 30 min.
Sneldienst (rechtstreeks)* ca. 45 min.
Sneldienst (via Terschelling) ca. 1 uur en 30 min.

* ca. 50 min. op zondagavond van 27 april t/m 30 september

Ja, maar die sneldiensten met de Tiger of de Koegelwieck vervoeren geen auto's ;-)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #81 Gepost op: 13 februari 2014, 14:34:23
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1243922 date=1392297130
Ja, maar die sneldiensten met de Tiger of de Koegelwieck vervoeren geen auto's ;-)

Maar de snelboot Vlieland wel :

Vertrek veerboot vanaf Vlieland


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #82 Gepost op: 13 februari 2014, 14:50:00
Citaat van: Thor link=msg=1243928 date=1392298463
Maar de snelboot Vlieland wel :
Vertrek veerboot vanaf Vlieland
Die doet 15 knopen. Dat kan je geen snelboot noemen, alhoewel hij er wel zo uit ziet:

Citaat
Ms Vlieland (IV, 2005)
Dit moderne schip werd in 2004 op de Filippijnen voor Rederij Doeksen gebouwd en werd in 2005 in gebruik genomen op de lijn Vlieland-Harlingen v.v. Het is ruim 68 meter lang en 17 meter breed. Op het ms Vlieland is voor de allereerste keer het catamaranmodel op een passagiersveerboot van Rederij Doeksen toegepast. Aan boord is plaats voor 1200 passagiers en 57 personenauto's. Bijzonder is dat de rompen en het autodek van staal zijn gemaakt en de bovenbouw van het veel lichtere materiaal aluminium. Vier motoren van elk 630 kW, gekoppeld aan vier schroeven zorgen voor een snelheid van 14 mijl per uur (ca. 25 km/u).

Bron: http://www.rederij-doeksen.nl/over-rederij-doeksen/58-schepen?locale=nl#ms%20vlieland


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #83 Gepost op: 15 februari 2014, 02:51:24
Citaat van: silque link=msg=1243890 date=1392287789
@Dinges ik ga dat is voor je navragen bij een maatje van me, hij vaart als 1st officer op de holland america line. Niet vergelijkbaar met een ferry, maar ik ben zelf ook wel benieuwd.

 O0


guest11765

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 15 februari 2014, 08:35:44
Maar de vraag die meteen dekkend is voor alle type cruiseschepen, ferry's en andere drijvende notendoppen met veel te veel mensen aan boord:

Als de kapitein van een schip varend onder welke  98uiye dan ook, het niet meer in de hand heeft, vraagt hij om hulp aan het dichtstbijzijnde land?
Regels maken dan toch even heel weinig uit?
Bij hulp op het water is het toch zo dat 1 ieder die tot macht is om te helpen gaat helpen?

En het lijkt mij, in een land als dit, dat er vast wel ergens een teampje of 2 is die opgeleid is om terreur vanaf of op zee de kop in te drukken. Zo weet ik dat er een waterscooter team bestaat als arrestatie team. Zo weet ik dat diverse ME eenheden jaarlijks trainen met overstappen van de diverse P boten op andere schepen. (ik ben er tenslotte zelf bij geweest)

Dus resume, we hebben de teams, we hebben cruiseschepen, ferry's en andere notendoppen, en wij luisteren 16 uit. Met andere woorden, zodra de kapitein niet meer in staat is het schip en zijn opvarende in de hand te houden, dan hebben wij het materieel en de mensen. Het is alleen wachten op de hulpvraag.

Het enige is dat de kustwacht aan het desbetreffende schip moet vragen of zij mogen ingrijpen met al de noodzakelijke middelen. Als de schipper ja zegt heb je vrijbrief.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #85 Gepost op: 15 februari 2014, 10:56:42
Dat ligt eraan. Bij "witte" en "rode" incidenten wel, maar bij "blauwe" niet zomaar hoor! Dan gaat rechtsmacht een rol spelen en daar zijn staten nogal principieel in.

Daarnaast is het de vraag of we de middelen hebben om genoeg mensen binnen afzienbare tijd a/b te krijgen. Een ME-oefening is leuk, maar dan wordt alles op de juiste plek in gereedheid gebracht en kan je voorwaarts. De realiteit kan heel anders zijn als er op een woelige herfstzondag tijdens de voetbal een hulpvraag 40 mijl uit de kust ontstaat.

De eerste verantwoordelijkheid ligt bij de reder. De vraag is of ze die nemen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #86 Gepost op: 15 februari 2014, 11:16:04
De veerdiensten zijn in hoge mate geinteresseerd in de omzet aan drank aan de bar en de taks-free verkopen en zolang dit beduidend hoger is dan de kosten van mogelijke schades zullen deze bedrijven echt geen belangstelling hebben voor wat voor interventies dan ook.

De mogelijkheden om snel en effectief door de (Nederlandse) autoriteiten te kunnen ingrijpen worden nmm zwaar overschat. Als het ooit echt nodig zou zijn moet ik nog zien hoe het allemaal zal gaan en zal aflopen.
Het op de binnenwateren aan boord gaan van schepen gebeurt al "eeuwen" door de politie te water en RWS en dat valt echt niet te vergelijken met een schip op zee.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #87 Gepost op: 15 februari 2014, 11:49:29
Citaat van: Thor link=msg=1244282 date=1392459364

De mogelijkheden om snel en effectief door de (Nederlandse) autoriteiten te kunnen ingrijpen worden nmm zwaar overschat. Als het ooit echt nodig zou zijn moet ik nog zien hoe het allemaal zal gaan en zal aflopen.
Het op de binnenwateren aan boord gaan van schepen gebeurt al "eeuwen" door de politie te water en RWS en dat valt echt niet te vergelijken met een schip op zee.

Als je al ziet hoeveel telefoontjes het kost om een jachtje op 200 meter uit de kust gecontroleerd te krijgen, dan moet het bij rellen aan boord van een veerboot 40 mijl uit al helemaal een drama worden..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #88 Gepost op: 15 februari 2014, 13:23:35
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1244267 date=1392449744
En het lijkt mij, in een land als dit, dat er vast wel ergens een teampje of 2 is die opgeleid is om terreur vanaf of op zee de kop in te drukken. Zo weet ik dat er een waterscooter team bestaat als arrestatie team. Zo weet ik dat diverse ME eenheden jaarlijks trainen met overstappen van de diverse P boten op andere schepen. (ik ben er tenslotte zelf bij geweest)

Terreur dreiging gaat dit onderwerp niet over en los van het juridische verhaal hoe denk jij die ME op open zee aan boord te krijgen?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #89 Gepost op: 15 februari 2014, 16:30:43
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1244267 date=1392449744
Maar de vraag die meteen dekkend is voor alle type cruiseschepen, ferry's en andere drijvende notendoppen met veel te veel mensen aan boord:

Als de kapitein van een schip varend onder welke  98uiye dan ook, het niet meer in de hand heeft, vraagt hij om hulp aan het dichtstbijzijnde land?
Regels maken dan toch even heel weinig uit?
Bij hulp op het water is het toch zo dat 1 ieder die tot macht is om te helpen gaat helpen?

En het lijkt mij, in een land als dit, dat er vast wel ergens een teampje of 2 is die opgeleid is om terreur vanaf of op zee de kop in te drukken. Zo weet ik dat er een waterscooter team bestaat als arrestatie team. Zo weet ik dat diverse ME eenheden jaarlijks trainen met overstappen van de diverse P boten op andere schepen. (ik ben er tenslotte zelf bij geweest)



De ME inzet bij ongeregeldheden te water heeft volgens mij tot heden alleen maar bestaan uit een groot machtsvertoon op de wal.

Waterscooters kunnen heel bruikbaar en effectief zijn maar een arrestatieteam met waterscooters,
Hoe moet ik mij dat voorstellen ?
Daarbij de politie heeft volgens mij hoogstens 6 waterscooters echt operationeel. De politieboot van Enkhuizen bijvoorbeeld heeft een waterscooter aan boord die vaak samen met de rubberboot wordt ingezet op het IJssel en Markermeer.