Maar de vraag die meteen dekkend is voor alle type cruiseschepen, ferry's en andere drijvende notendoppen met veel te veel mensen aan boord:
Als de kapitein van een schip varend onder welke
dan ook, het niet meer in de hand heeft, vraagt hij om hulp aan het dichtstbijzijnde land?
Regels maken dan toch even heel weinig uit?
Bij hulp op het water is het toch zo dat 1 ieder die tot macht is om te helpen gaat helpen?
En het lijkt mij, in een land als dit, dat er vast wel ergens een teampje of 2 is die opgeleid is om terreur vanaf of op zee de kop in te drukken. Zo weet ik dat er een waterscooter team bestaat als arrestatie team. Zo weet ik dat diverse ME eenheden jaarlijks trainen met overstappen van de diverse P boten op andere schepen. (ik ben er tenslotte zelf bij geweest)
Dus resume, we hebben de teams, we hebben cruiseschepen, ferry's en andere notendoppen, en wij luisteren 16 uit. Met andere woorden, zodra de kapitein niet meer in staat is het schip en zijn opvarende in de hand te houden, dan hebben wij het materieel en de mensen. Het is alleen wachten op de hulpvraag.
Het enige is dat de kustwacht aan het desbetreffende schip moet vragen of zij mogen ingrijpen met al de noodzakelijke middelen. Als de schipper ja zegt heb je vrijbrief.