Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?

Auteur Topic: Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?  (gelezen 51566 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2014, 14:19:00

Passenger Ship Fires - 1979 to Current

MV = motor vessel RMS = royal mail ship RV = research vessel SV = sailing vessel
MS = motor ship FV = fishing vessel SS = steam ship  

 

Maritime incidents/accidents involving injuries and/or fatalities rarely happen. And considering the number of passenger ships sailing worldwide, it's highly unlikely you will experience any problems during your cruise. The following examples are provided to help cruisers recognize the issues concerning cruise ship safety.



Carnival Triumph (2013) Grandeur of the Seas (2013)
Allure of the Seas (2012) Azamara Quest (2012)
Costa Allegra (2012)  Romantica (1997)
MS Nordlys (2011)  Celebration (1995)
Carnival Splendor (2010) Regency Star (1995)
 Deutschland Achille Lauro (1994)
Zenith (2009) MS Seaward (1992)
 Royal Princess (2009) Pallas Athena (1992)
Sea Wind (2008)  Sovereign of the Seas (1991)
Queen of the West  Pegasus (1991)
Calypso (2006) Fairstar (1990)
Star Princess (2006) Regent Star (1990)
Infinity (2006) Crystal Harmony (1990)
Majesty of the Seas(2005) Scandinavian Star (1988)
SS Norway (2003)  Scandinavian Sun (1984)
 Enchantment of the Seas (1999)  Scandinavian Sea (1984)
Sun Vista (1999) SS Norway (1982)
SS Norway (1999)  Prinsendam (1980)
Carnival Ecstasy (1998) Angelina Lauro (1979)
 Vistaford (1997) Skyward (1979)


http://www.shipdetective.com/advice/safety/fires.htm


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2014, 15:47:25
Ik vind dat er wel onderscheid gemaakt moet worden tussen 'cruise schepen' waarmee je op vakantie gaat, waar je 3+ nachten aan boord verblijft en langs allerlei mooie oorden gaat en een cruise schip dat 'simpelweg' de oversteek tussen Nederland en Engeland maakt. Laatstgenoemde vind ik een ferry, waar veel op gezopen wordt en waar je voor een habbekrats aan boord kan.

Voor die eerste groep wordt relatief veel geld betaald, ik heb zelf recentelijk ook op een cruise gezeten (royal caribbean) en het valt heel erg mee met dronken lui. Natuurlijk wordt er wel gedronken, maar het publiek is toch vaak van een ander niveau dan dat je op de P&O lines ziet. Ook is de 'dichtheid' aan boord veel kleiner.
Een maatje van mij is 1st officer aan boord bij de HAL, hij vaart al heel wat jaren maar heeft nog nooit (grote) vechtpartijen of wanordelijkheden meegemaakt. Er loopt ook relatief veel beveiliging aan boord van deze cruiseschepen.

Citaat van: Highfield link=msg=1242995 date=1391805870
is de ME/politie voorbereid op optreden aan boord van een schip met onwijs veel gangen en kamers?

Zeeland heeft 'water' ME, die speciaal worden getraind voor inzet op/vanaf schepen.  Er zijn geloof ik 3 'regio's' die dit specialisme hebben.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2014, 16:17:30
Daar zul je dus tijdens een incident ,zoals een aanvaring of brand op zee ,niet zoveel aan hebben.
Mogelijk, maar het topic gaat over een zeer specifiek incident (of iets wat een incident zou kunnen worden), niet over brand of incidenten in het algemeen.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2014, 16:34:51
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1243081 date=1391872650
Mogelijk, maar het topic gaat over een zeer specifiek incident (of iets wat een incident zou kunnen worden), niet over brand of incidenten in het algemeen.

Enig idee hoelang het duurt voordat er maritieme noodhulp ter plaatse is bij een schip op de Noordzee? Dat kan zo enkele uren duren, om het schip in een haven te krijgen duurt zo mogelijk nog langer...


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2014, 18:06:52
Enig idee hoelang het duurt voordat er maritieme noodhulp ter plaatse is bij een schip op de Noordzee? Dat kan zo enkele uren duren, om het schip in een haven te krijgen duurt zo mogelijk nog langer...

Interessante vraag. Zijn er gespecialiseerde eenheden "on call" om per boot of heli naar een schip te gaan waar een stelletje dronkenlappen heisa maakt? Is dit al eens voorgekomen?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2014, 18:20:13
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1243081 date=1391872650
Mogelijk, maar het topic gaat over een zeer specifiek incident (of iets wat een incident zou kunnen worden), niet over brand of incidenten in het algemeen.

Jazeker daar gaat dit topic juist wel over. Ook het gelinkte incident gaat over brand aan boord.
Daarom heb ik dit topic juist gestart: hulpverlening op cruiseschepen/ferries is al een hoofdpijn dosier wegens het grote aantal passagiers maar als daar ook nog eens groepen stomdronken lui tussen zitten heb je mogelijk een rampscenario op zee bij brand/averij.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2014, 18:24:09
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1243094 date=1391879212
Interessante vraag. Zijn er gespecialiseerde eenheden "on call" om per boot of heli naar een schip te gaan waar een stelletje dronkenlappen heisa maakt? Is dit al eens voorgekomen?

We hebben in NL wel iets onder de knop voor terroristische acties aan boord van schepen, maar verder is het vooral het reddingswezen en de kustwacht (hebben een handhavende taak) die op zee kan optreden. Deze eenheden zijn niet bedoeld, uitgerust en voorbereid om aan boord van een veerboot de uitsmijter te gaan uithangen...

Met veel geluk heb je een marineschuit in de buurt met een heli en wat mariniers aan boord...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #17 Gepost op: 8 februari 2014, 18:44:22
Citaat van: -Joost- link=msg=1243098 date=1391880249
We hebben in NL wel iets onder de knop voor terroristische acties aan boord van schepen, maar verder is het vooral het reddingswezen en de kustwacht (hebben een handhavende taak) die op zee kan optreden. Deze eenheden zijn niet bedoeld, uitgerust en voorbereid om aan boord van een veerboot de uitsmijter te gaan uithangen...

Met veel geluk heb je een marineschuit in de buurt met een heli en wat mariniers aan boord...

Ook dat gaat niet zo makkelijk:
1.ferries/cruisschepen varen zelden onder NL vlag dus is het geen NL grondgebied
2.Militaire bijstand is juridisch zo complex dat het schip eerder in de haven ligt dan dat er toestemming is om te boarden door militairen (m.u.v. drugs/terrorisme)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #18 Gepost op: 8 februari 2014, 18:59:55
Ik weet niet hoeveel het er zijn. Maar op de genoemde ferry (King Seaways) lopenb 's nachts toch heel andere beveiligers rond dan overdag. Dat zijn geen mannen met wie je ruzie wilt krijgen.
Verder is naar aanleiding van eerdere branden de kwaliteit van de hulpverlening door eigen bemanning wel opgevoerd (o.a. brandbestrijding) maar of dat ook zo  is voor ongeregeldheden weet ik niet. Wel weet ik dat ze zogeheten 'ophoudkamers' hebben. Het mag namelijk geen cel heten. Eenmaal aan de kant worden de aangehouden personen van boord begeleid naar een HOvJ. Daar wordt dan beslist of ze terug gaan aan boord (geen toegang tot het land), met de politiebus naar Schiphol worden gebracht of dat de politie ze meeneemt.

Maar hoe het juridisch zit weet ik op dit moment ook niet. Bespreken binnen de Veiligheidregio Kennemerland klinkt leuk, maar op 'open zee' (buiten de 12 mijls zone) op een Deens schip wordt het waarschijnlijk lastig. En uit ervaring weet ik dat politie Kennemerland snel een ontvangstcomité klaar heeft staan op de terminal:

http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2013/06-11-2013-celtic-fans-arriveren-in-een-vrolijke-bui-ijmuiden/

Niet op de foto's te zien, mar binnen mochten inderdaad een paar Schotten kennis maken met de HOvJ die ze terug stuurde naar het schip.

P.S.: De verwarring in de titel komt mogelijk omdat de ferry IJmuiden-Newcastle wordt aangeduid als Cruiseferry ;-)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #19 Gepost op: 8 februari 2014, 21:12:20
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1243094 date=1391879212
Interessante vraag. Zijn er gespecialiseerde eenheden "on call" om per boot of heli naar een schip te gaan waar een stelletje dronkenlappen heisa maakt? Is dit al eens voorgekomen?

In theorie zijn er gespecialiseerde eenheden die "on call" per heli of boot naar een gebeurtenis buitengaats te gaan. Het is ook wel geoefend o.a. bij een terroristische inname van een offshore installatie. Maar in de harde praktijk gaat dit door allerlei regels en regeltjes en de nodige vergaderingen, bevoegdheden /competenties etc. wel de nodige tijd nemen.
Naast de mankracht moet je als kustwacht natuurlijk ook kunnen beschikken over de middelen om deze mankracht te kunnen transporteren en ook aan boord te kunnen brengen.
De kustwacht heeft maar enkele grotere vaartuigen die op redelijk grote afstand vanuit de kust zouden kunnen worden ingezet en geschikte helikopters op dit moment...... ?
De M.E. oefent vwb de inzet op en aan de binnenwateren zo nu en dan. Het eigen natte M.E. materieel voor dit soort acties is nu niet bepaald het "meest eigentijdse".