GRIP 2 (veilige noodlanding Airfrance toestel) Postduifweg - Schiphol 03-02-2014

Auteur Topic: GRIP 2 (veilige noodlanding Airfrance toestel) Postduifweg - Schiphol 03-02-2014  (gelezen 20612 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Dat doen ze goed, Sneek - Schiphol is toch een dikke 120 km
Ja...denk dat ze op moment van alarmering niet in Sneek waren.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: Sven82 link=msg=1242991 date=1391804591
Ben tijdens een VOS3 wel eens een ambu uit Friesland tegen gekomen, dus Groningen moet ook lukken... :-)

De eerste ambu bij de Poldercrash was een buitenregionale ambu omdat die toevallig leeg langs reed.

Je hoeft dus geen 12 op je deur te hebben om in de voorhoede mee te doen...

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: SMK Foxtrot link=msg=1242894 date=1391778159
Het verschil tussen leven en dood wordt in jouw ogen niet gemaakt door mensen die het OT etc bemannen. Dat heb je mis. Ze zijn een onmisbare schakel. Gelukkig hebben we maar heel weinig voorbeelden van hoe onmisbaar ze zijn.

Thanks  ;)

Het OT zal niet direct levens redden, maar organiseert (zeker op Schiphol) de zaken rondom de directe hulpverlening ter plekke. En mede daardoor kunnen levens worden gered.

Groeten,
René

...die vanuit de brandweer nu piket heeft voor het OT-Kennemerland  :)


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Citaat van: Danny722 link=msg=1242932 date=1391786312
Het zou wel ideaal zijn om ten alle tijden dezelfde voertuigen in te kunnen zetten, dat is een groot voordeel bij de hulpverlening (indeling pelotons, bekendheid met vliegtuigcrashes, voorkomen overbelasting C2000 etc.).

Dat is ook het punt van de "voorgeprogrammeerde" opschaling. Bekendheid met processen, verbindingen etc. Misschien niet iedere keer in dezelfde samenstelling, maar wel bijna altijd hetzelfde. Als je dat vaak genoeg beoefent, kun je met de onvermijdelijke uitzonderingen makkelijk omgaan.  :)

Het is niet zo dat de crashtenders altijd mee rijden naar de crashlocatie. Dat is wel degelijk afhankelijk van de locatie, capaciteit en het moet natuurlijk nog wel meerwaarde hebben. De betreffende brandweer zal altijd een beroep kunnen doen op de expertise van de BRW Schiphol/VRK, maar niet altijd in de zin van aanrijdende eenheden. (Er zijn met de omliggende regio's duidelijke afspraken gemaakt over eventuele bijstand. Men weet wat men kan krijgen, maar vooral ook wat niet.)

Het is zo ingeregeld dat als er een toestel, wat onderweg is naar of van Schiphol, crasht, er op Schiphol word opgeschaald. Vanaf de luchthaven kan de getroffen regio worden bijgestaan, maar ook de informatiestroom worden gecoördineerd van en naar de getroffen regio. (Denk aan passagierslijsten, bijzonderheden type toestel, eventueel gevaarlijke stoffen aan boord) Dit loopt in principe via het OT/CVO. (Commissie van Overleg).

Op de luchthaven zelf zal ook een toeloop zijn van afhalers/nabestaanden etc. Ook daar bewijst een voorgeprogrammeerde opschaling zijn meerwaarde.


*best handig, dat CBP-S*


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,389
Er staan in het land zo links en rechts ook crashtenders van Defensie; vermoed dat die bij een dergelijke calamiteit ook wel in beeld zullen komen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: André Welten link=msg=1243042 date=1391857491
Er staan in het land zo links en rechts ook crashtenders van Defensie; vermoed dat die bij een dergelijke calamiteit ook wel in beeld zullen komen.

Alleen zijn de crashtenders gemaakt voor een snelle knock down bij een brandend vliegtuig om zo de vluchtroute voor passagiers veilig te stellen. Daarom hebben zij veel vermogen en veel blusstof en zijn de crashtenders op de luchthaven bij een crash op de luchthaven binnen maximaal 3 minuten ter plaatse. Als een crashtender 20 minuten moet rijden is dat voordeel weg en heb jij eigenlijk alleen nog een groot-vermogen bluspomp met schuim over.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: Sven82 link=msg=1243004 date=1391807870
Ja...denk dat ze op moment van alarmering niet in Sneek waren.

Gebeurt wel vaker! Ik heb ook wel eens een Rotterdamse ambulance in Middelburg een spoedrit zien rijden. Had net een B-rit en patiënt gebracht naar het ziekenhuis in Vlissingen, was simpelweg het meest dichtbij toen er een A1 binnenkwam.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Leg uit.....

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1243003 date=1391807611
De Crashtender van Lelystad is niet geschikt voor het grootste gedeelte van de vliegtuigen welke op Schiphol landen.


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Ze hebben op Lelystad toch een MAC 12+. Zelfde voertuig als Schiphol vroeger had.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Chukkie link=msg=1243080 date=1391872262
Ze hebben op Lelystad toch een MAC 12+. Zelfde voertuig als Schiphol vroeger had.
Inderdaad stond deze vroeger op schiphol. Deze is toen vervangen omdat die niet meer aan de standaard voldeed. Tuurlijk hij blust nog altijd wel een brandtje etc, maar zeker met die ene die zij hebben staan kunnen ze geen grote kisten aan. Laatst nog bij een landing van een (voor lelystadse begrippen) grote vogel geweest en daar hebben zij toen tijdelijk extra mensen moeten oproepen om toch in geval van calamiteit voor een goede eerste aanval konden zorgen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v