ik bedoelde meer in de algemene zin... waarom een blauwe lamp op een boot...
Dat schreef ik ook:
De Rotterdam Port Authority is (zoals de naam al zegt) een autoriteit. Autoriteiten op het water mogen blauw licht voeren. De RPA mag bijvoorbeeld ook aanwijzingen geven voor de scheepvaart.
Dit betreft artikel 3.27 van het binnenvaart politiereglement:
Artikel 3.27. Bijkomend teken van schepen van handhavingsdiensten en van brandweerboten
Een schip van ambtenaren belast met toezicht of opsporing mag, om zich kenbaar te maken, als bijkomend teken een blauw gewoon rondom schijnend flikkerlicht of snel flikkerlicht tonen. Hetzelfde geldt voor een brandweerboot die hulp biedt of daartoe op weg is.
Bevoegde autoriteiten in de zin van die wet zijn:
- Minister van Verkeer en Waterstaat
- Directeur generaal van het Directoraat Generaal Rijkswaterstaat
- Ambtenaren van het Directoraat Generaal Rijkswaterstaat
- Havenmeester van Rotterdam (betreft havengebied Rotterdam), waaronder dus ook de RPA
- Souschef faciliteren van de Koninklijke marine (betreft marinehavens). Hieronder valt denk ik ook het Marine Beveiligingskorps, welke ook over blauw zwaailicht beschikt.
Deze autoriteiten zijn niet voor alle zaken uit het binnenvaartpolitiereglement bevoegd. Waar ze bevoegd voor zijn kun je lezen in de Beschikking aanwijzing bevoegde autoriteiten Binnenvaartpolitiereglement.
Daarnaast zijn er nog wel meer toezichthoudende partijen op het water die blauw licht voeren, zoals:
Binnenwaterbeheer Amsterdam
Port of Amsterdam (havenautoriteit)
Provincie (beheerder / toezichthouder)
Diverse gemeentelijke toezichthouders (o.a. Aalsmeer)