Grote brand (boerderij) Gouwe - Hoogwoud 15-02-2014

Auteur Topic: Grote brand (boerderij) Gouwe - Hoogwoud 15-02-2014  (gelezen 16417 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #50 Gepost op: 16 februari 2014, 12:35:01
Citaat van: Peter71 link=msg=1244503 date=1392549344
Ik mag van een centralist toch verwachten dat hij goed uitvraagt, en daar zijn melding op baseert. Goed, hij kan niet alles weten. Maar ook weet hij wat hij op pad gaat sturen als hij dit korps gaat alarmeren. Deze brand is het volgende bewijs dat je niet zomaar een SIV de straat op kunt sturen voor dit soort branden. Maar goed, we kunnen ook gewoon klakkeloos onze ogen sluiten, en net doen of het allemaal wel goed is.
Dat beweert helemaal niemand volgens mij. Maar ook jij trekt conclusies die je (nog) niet kan trekken.

Dat je een SIV niet zomaar naar dit soort branden kan sturen staat natuurlijk ook niet ter discussie. Maar bij de eerste alarmering is het maar de vraag of men weet dat het om "dit soort brand" gaat.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #51 Gepost op: 16 februari 2014, 12:44:36
Citaat van: Red link=msg=1244508 date=1392550501
Maar bij de eerste alarmering is het maar de vraag of men weet dat het om "dit soort brand" gaat.

Hier heeft Red een heel goed punt. De brandweer kwam na 6-8 minuten ter plaatse en in die tijd kan er, zeker gezien de omstandigheden, al aardig wat zijn gebeurt. Nog 6 minuten later stond de hele kap in de brand. Ik denk dat toen de eerste melding eruit ging dat de brand nog lang niet zo hevig was.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #52 Gepost op: 16 februari 2014, 12:59:57
Citaat van: Peter71 link=msg=1244470 date=1392536650
Als je een SIV al niet vol kunt krijgen, dat is immers de eerste TS in het KVT, wat heeft het dan uberhaupt nog nut om een SIVproject te lanceren? En dan nog eens 5 minuten wachten, in de ijdele hoop dat ding alsnog vol te krijgen.
Om op basis van 1 casus, wat in mijn ogen zelfs een bijzondere situatie is, een heel project af te schieten, gaat mij echt te ver. Ze hadden 3 branden in 3 dagen, de tweede van de avond en uit de info van Kevin R blijkt zelfs dat de TS nog ingezet was. Dat je dan een keertje buiten je dienstdoende ploeg moet alarmeren vindt ik niet zo heel erg..

En als je een half-gevulde wagen hebt, en je kan nog en half korps bij-alarmeren voor die lege plaatsen, denk je dan echt dat het beter is om een heel ander korps te alarmeren voor een "nieuwe" TS, die van verder moet komen?
Ik vind dit zo gek niet, en blijkbaar heeft het gewerkt ook. Dus zo ijdel was die hoop niet.
Ik twijfel nu zelfs of Opmeer niet al met PreCom pagers werkt, en ze dus vantevoren bijna zeker wisten dat er genoeg zouden opkomen op het korpsalarm..
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,334
Reactie #53 Gepost op: 16 februari 2014, 14:18:12
Ik denk dat er bij alle rietenkapbranden van de laatste tijd (en dat zijn er nog al wat) maar 1 les te leren valt: huiseigenaren: laat uw schoorstenen regelmatig vegen!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #54 Gepost op: 16 februari 2014, 22:27:50
Hoogwoud Boerderij film film
Hoogwoud Boerderij film film
Douwe de Vries
Gepubliceerd op 16 feb 2014
Citaat
HOOGWOUD - Aan de Gouwe in Hoogwoud is zaterdagavond een grote brand uitgebroken. Er zijn geen gewonden gevallen, maar de boerderij is volledig afgebrand.

De brand ontstond rond kwart over zeven en greep door de harde wind meteen wild om zich heen. Bij aankomst van de brandweer sloegen er al metershoge vlammen uit de boerderij. De brandweer kwam met groot materieel ter plaatse om het vuur te bestrijden.

Ondanks deze snelle- en grote inzet is de boerderij volledig afgebrand. Wel kon de brandweer nog enkele fotoboeken van de bewoners redden. De bewoners zijn niet gewond geraakt. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #55 Gepost op: 16 februari 2014, 22:43:12
Citaat van: André Welten link=msg=1244534 date=1392556692
Ik denk dat er bij alle rietenkapbranden van de laatste tijd (en dat zijn er nog al wat) maar 1 les te leren valt: huiseigenaren: laat uw schoorstenen regelmatig vegen!

Het regelmatig vegen van een schoorsteen is belangrijk.
Maar niet minder belangrijk is een goede warmte isolatie van de schoorsteenpijp en de omliggende bebouwing. Te beginnen met een dubbelwandig rookkanaal dat wordt opgehangen op voldoende afstand van "hittegevoelige" zaken.
Daarnaast is periodieke controle op lekkages, zeker bij ouderwets gemetselde rookanalen, te adviseren.