Grote brand (boerderij) Gouwe - Hoogwoud 15-02-2014

Auteur Topic: Grote brand (boerderij) Gouwe - Hoogwoud 15-02-2014  (gelezen 16634 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2014, 23:01:52
Citaat van: Fireball link=msg=1244425 date=1392501155
Dat is een aanname. De TS is 5 minuten later gealarmeerd, maar dat hoeft niet te betekenen, dat de TS toen pas is gaan rijden. Bij zowel de SIV als de TS worden de A- en B-ploeg gealarmeerd, dus kan de TS (vrijwel) direct achter de SIV aangereden zijn.

Kortom, naast de precieze melding, weten we dit ook niet....
Precieze melding is helder. Woningbrand, en ook nog eens een woningbrand in een buitengebied en ook nog eens een woning met rieten kap.
En dan mag je inderdaad hopen dat men zo wakker is om die tweede TS op eigen initiatief mee te sturen, al is het een keukenbrand ook dan dien je rekening te houden met plan+. Ook dan dien je rekening te houden met je waterwinning, ook dan dien je er rekening mee te houden dat het wel eens gierend uit de klauw kan lopen. Maar ik geloof dat we het er ook over eens zijn dat het eigenlijk uit den boze is als een TS uit rukt zonder dat deze daadwerkelijk is geallarmeerd. Ik denk dat we al genoeg ellende hebben gehad in den verleden. Dit is nu exact de discussie die al veel vaker is gevoerd over het inzetten van een variabele voertuigbezetting, en het regelen van back-up.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #21 Gepost op: 15 februari 2014, 23:02:44
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1244410 date=1392497833
Als ik dan zo de foto's zie vindt ik 't op z'n zachtst bizar te noemen dat het 5 minuten duurt voordat men een TS de weg op stuurt. Iedereen voelt toch aan dat je hier met een Busje met 4 man en zeepsop niets kunnen beginnen?
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1244427 date=1392501518
Ik mag toch vragen stellen over hoe het 1 en ander gelopen is? Ik heb nog nergens conclusies getrokken. Schoenmaker blijf bij je leest is volgens mij wel de makkelijkste manier om een degelijke discussie te winnen cq. dood te maken.
In je eerste bericht stel je geen vraag, je hebt je conclusie allang klaar. Je vind het namelijk bizar dat...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #22 Gepost op: 15 februari 2014, 23:16:01
Citaat van: Red link=msg=1244430 date=1392501764
In je eerste bericht stel je geen vraag, je hebt je conclusie allang klaar. Je vind het namelijk bizar dat...

Klopt. Dat vind ik bizar. Verder heb ik nergens een conclusie getrokken omdat ik verder nog niets weet.

Maar stel dat het zo is. Dat de AC alleen weet Brand Woning op het Gouwe in Hoogwoud. Men weet niet dat 't uitslaand is, men weet niet dat 't buitengebied is, men weet niet wat er brand of waar dat startte, men weet niet dat het een rietenkap is. Dan is het toch al bijzonder dat men enkel een SIV Stuurt?

Volgens mij stuur je een SIV op pad als helder is dat de inzet met de SIV behapbaar is, wanneer je daarover twijfelt denk ik dat de SIV al niet meer voldoende is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #23 Gepost op: 16 februari 2014, 00:01:50
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1244431 date=1392502561
Maar stel dat het zo is. Dat de AC alleen weet Brand Woning op het Gouwe in Hoogwoud. Men weet niet dat 't uitslaand is, men weet niet dat 't buitengebied is, men weet niet wat er brand of waar dat startte, men weet niet dat het een rietenkap is. Dan is het toch al bijzonder dat men enkel een SIV Stuurt?

Men stuurt niet, men voert meldingsgegevens in en vervolgens komt GMS met een inzetvoorstel. Die voorstellen zijn misschien niet altijd even logisch, maar in geval van SIV's en dergelijken voortgevloeid uit bezuinigingen, etc. Misschien vond de centralist het ook een beetje vreemd, maar als de hoge legerleiding zo graag SIV's wil inzetten omdat dat goedkoper is, dan kun je het als centralist natuurlijk niet maken om elke melding maar direct op te schalen, alleen maar omdat "het niet goed voelt". Als een bevelvoerder een ander plaatje aanvraagt, dan wordt deze gedraaid door de dienstdoende DJ op de meldkamer. Natuurlijk wordt van een centralist een stukje gezond boerenverstand gevraagd, maar je kunt niet altijd schoppen tegen zaken die de hoge legerleiding door wil drukken.

Nu wil ik niet stellen dat dit verhaal volledig op gaat, maar het zou zomaar een rol kunnen spelen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #24 Gepost op: 16 februari 2014, 00:03:28
Dit is een schoon voorbeeld waarin je dus NIET met een SIV alleen op pad moet gaan.

SIV voor een verstedelijkt gebied is nog uit te leggen (alhoewel dat in een boatload van scenario's ook vragen is om problemen) maar in dit geval had men nooit moeten beginnen met een SIV.

Ongeacht de melding. Het is voor mij trouwens absoluut flauwekul waarom uitgerekend een gemeente als Opmeer zo'n project heeft lopen.
Het is een landelijke omgeving met een vrij groot dekkingsgebied voor wat betreft kilometers. Dat betekent dat een voertuig sowieso een lange aanrijtijd heeft.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #25 Gepost op: 16 februari 2014, 00:17:39
Citaat van: Diamondback link=msg=1244439 date=1392505408
Ongeacht de melding. Het is voor mij trouwens absoluut flauwekul waarom uitgerekend een gemeente als Opmeer zo'n project heeft lopen.

Helemaal mee eens, maar het is wel speculatie. Er kunnen zoveel factoren meespelen waar wij geen weet van hebben. Misschien is het wel een fout in het inzetvoorstel, maar weet de centralist niet beter dan dat er een SIV-project loopt en voelt men tevens de hete adem van het management in de nek omdat er te vaak wordt afgeweken van inzetvoorstellen waardoor dergelijke projecten niet goed geëvalueerd kunnen worden. Ik noem maar een scenario, maar we weten te weinig van de feiten om er een oordeel over te kunnen vellen. De waarheid zou zomaar ergens in het midden kunnen liggen..


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #26 Gepost op: 16 februari 2014, 00:18:48
Even een leuke zijstap:

p2kflex
00:16:06 16-02-14GROUP-1Prio 1 (vrijstaand) LINDENGRACHT 9 OPMEER Brand Woning
0202239BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Lichtkrant Gemeente)
0202238BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Lichtkrant Kazerne)
0202229BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Ploeg A + B)
p2kflex
00:12:00 16-02-14GROUP-1Prio 1 (vrijstaand) LINDENGRACHT 9 OPMEER Brand Woning 5151
0201778BRW Noord-Holland Noord (Hoorn Centrum) (Blusploeg)
0200176BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Dynamische afsluiting)
0200132BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Dynamische afsluiting)
0200131BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Dynamische afsluiting)
0201789BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Gemeente)
0201788BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Kazerne)
0202239BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Lichtkrant Gemeente)
p2kflex
00:11:32 16-02-14GROUP-1Prio 1 LINDENGRACHT 9 OPMEER Brand Woning 5561
0202239BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Lichtkrant Gemeente)
0202238BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Lichtkrant Kazerne)
0202223BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Ploeg A)
0202225BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Ploeg A2)
0202226BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Ploeg B)


Alarmering SIV, wel op voorhand de hoogwerker van Hoorn op pad sturen en daarna alsnog de volle TS...

Waar zit nu eigenlijk de besparing...?


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #27 Gepost op: 16 februari 2014, 00:49:20
Citaat van: Diamondback link=msg=1244447 date=1392506328
Even een leuke zijstap:

00:16:06 16-02-14   GROUP-1   Prio 1 (vrijstaand) LINDENGRACHT 9 OPMEER Brand Woning
00:12:00 16-02-14   GROUP-1   Prio 1 (vrijstaand) LINDENGRACHT 9 OPMEER Brand Woning 5151
00:11:32 16-02-14   GROUP-1   Prio 1 LINDENGRACHT 9 OPMEER Brand Woning 5561

Alarmering SIV, wel op voorhand de hoogwerker van Hoorn op pad sturen en daarna alsnog de volle TS...

Waar zit nu eigenlijk de besparing...?
Daarna alsnog de TS? Dat staat er niet. Dan had er namelijk wel het voertuignummer 553x in de melding gestaan. Er wordt gewoon extra gealarmeerd, op de capcode voor het volledige korps i.p.v. specifieke groepen. Onderbezetting, inderdaad de TS mee, personele problemen omdat men daar nu al de 2e inzet van de dag en de 3e brand in 3 dagen heeft, daar kunnen wij allemaal slechts naar raden. Ik zou dus even voorzichtiger zijn met de conclusies die je nu trekt...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2014, 00:54:22
Naast mijn gemekker over de tweede alarmering waar je me dus nu over aanspreekt, heb ik het ook over het op voorhand laten uitrukken van de hoogwerker van Hoorn.

Wat is daar dan het nut van?

Gaat die SIV even de hoogwerker voeden en dan ook nog eens de eerste inzet doen? En kijk nog eens naar de eerste alarmering van de inzet in Gouwe. Zelfde verhaal. Eerst de SIV en meteen daarna de hoogwerker.

Als die hoogwerker mee gaat in de alarmering, dan moet je er ook voor zorgen dat je capaciteit hebt om dat kreng te voeden. Doe je dat niet, laat dat ding dan lekker op de Nieuwe Wal staan.

Dit is gewoon stierenexcrament van achter een burotje.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2014, 00:56:02
Verbeter de Veiligheidsregio en stuur ze je CV...