Grote brand (boerderij) Gouwe - Hoogwoud 15-02-2014

Auteur Topic: Grote brand (boerderij) Gouwe - Hoogwoud 15-02-2014  (gelezen 16637 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #30 Gepost op: 16 februari 2014, 00:58:28
Als de veiligheidsregio dit soort scenario's niet zelf kan bedenken, dan ga ik mij cv daar niet eens aan verspillen.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #31 Gepost op: 16 februari 2014, 01:05:29
Citaat van: Diamondback link=msg=1244451 date=1392508462
Naast mijn gemekker over de tweede alarmering waar je me dus nu over aanspreekt, heb ik het ook over het op voorhand laten uitrukken van de hoogwerker van Hoorn.

Wat is daar dan het nut van?

Gaat die SIV even de hoogwerker voeden en dan ook nog eens de eerste inzet doen? En kijk nog eens naar de eerste alarmering van de inzet in Gouwe. Zelfde verhaal. Eerst de SIV en meteen daarna de hoogwerker.

Als die hoogwerker mee gaat in de alarmering, dan moet je er ook voor zorgen dat je capaciteit hebt om dat kreng te voeden. Doe je dat niet, laat dat ding dan lekker op de Nieuwe Wal staan.

Dit is gewoon stierenexcrament van achter een burotje.
Zonder enige kennis van wat er daar aan de hand is, kan ik met dezelfde mate van inhoudelijke relevantie je hele betoog omverwerpen: Schoorsteenbrand. Is die hoogwerker vanaf de Nieuwe Wal verdomde handig, heb je geen druppel water nodig.

Dus, nogmaals, zolang je geen idee hebt wat er aan de hand is, zou ik gewoon even wachten met conclusies trekken en daar heel hard van de toren over brullen. Maar misschien ben ik, dit zeggende, wel in strijd met je eigen regel B... En daarmee meteen met mijn eigen regel..
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2014, 01:18:05
Nogmaals:

Waar is dan de besparing?

Men gaat meteen met een SIV op weg, voor een klus waar je misschien van zegt, ken net. HW voor de schoorsteenbrand. Is uit te leggen.

En dan toch weer korpsalarm voor het motivatiebusje (geen TS 6 geweest dus) voor meer personeel?

Ga gewoon van het begin af met 6 man weg. Scheelt in ieder geval weer brandstof.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #33 Gepost op: 16 februari 2014, 01:35:46
Citaat van: Diamondback link=msg=1244456 date=1392509885
Nogmaals:

Waar is dan de besparing?
4 man i.p.v. 6 man. Ze passen toch niet allemaal in de korf...

Citaat van: Diamondback link=msg=1244456 date=1392509885
Men gaat meteen met een SIV op weg, voor een klus waar je misschien van zegt, ken net. HW voor de schoorsteenbrand. Is uit te leggen.
Net was het nog allemaal onzin en was de VR je CV niet waardig...
Nogmaals, ik weet niet wat er nu aan de hand was, net zo min als jij dat weet. Wat ik probeer te zeggen is dat je soms beter even af kan wachten met roeptoeteren, totdat je ook daadwerkelijk met onderbouwde argumenten kunt komen. Misschien heb je gelijk, maar nu komt het nogal over als "ik weet alles beter"...

Citaat van: Diamondback link=msg=1244456 date=1392509885
En dan toch weer korpsalarm voor het motivatiebusje (geen TS 6 geweest dus) voor meer personeel?
Waar baseer je dit nou op? Korpsalarm voor motivatiebusje?!?! Hoezo voor meer personeel? Nogmaals, we kunnen alleen maar gissen naar de reden, maar de meest voor de hand liggende is dat er simpelweg te weinig mensen zijn opgekomen vanuit de dienstdoende ploeg. Om alsnog uit te kunnen rukken, wordt dan het volledige korps geallarmeerd om z.s.m alsnog uit te kunnen rukken.
Er wordt geen extra voertuig gealarmeerd, wij hebben hier geen aanwijzing dat er extra voertuigen op weg zijn gegaan. Dus hoezo motivatiebusje? Wat een onzinargument om dat in deze discussie aan te halen!

Citaat van: Diamondback link=msg=1244456 date=1392509885
Ga gewoon van het begin af met 6 man weg. Scheelt in ieder geval weer brandstof.
Moet je wel die 6 man hebben... En brandstof kun je juist besparen door met een SIV te gaan rijden i.p.v. die volledige TS. Weer een argument down the drain...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2014, 01:43:41
Nogmaals:

Onzin.

Te weinig personeel = 6-minutenregeling en de volgende in de KVT. Maar dat hoeft niet, want we hebben SIV.

Dat is dus vragen om extra problemen in dit scenario als je straks ook nog eens door die personele bezetting de TS 6 niet vol krijgt.

Je loopt nu net zo hard uit de speculaaspot te grabbelen als ik.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #35 Gepost op: 16 februari 2014, 02:02:20
Citaat van: Diamondback link=msg=1244460 date=1392511421
Nogmaals:

Onzin.

Te weinig personeel = 6-minutenregeling en de volgende in de KVT. Maar dat hoeft niet, want we hebben SIV.
Ja die "regel" bestaat, maar die wordt (hier in NHN) niet zo automatisch toegepast als je doet voorkomen.
Dat heeft echt NIETS met de SIV te maken.
Als je nog X aantal brandweerlieden kan alarmeren om de eerste wagen van de KVT alsnog te kunnen laten rijden, is dat dan niet gewoon veel slimmer dan een compleet nieuw voertuig, van verder, te laten komen?


Citaat van: Diamondback link=msg=1244460 date=1392511421
Dat is dus vragen om extra problemen in dit scenario als je straks ook nog eens door die personele bezetting de TS 6 niet vol krijgt.
Dit scenario? Welk scenario dan? We hebben geen idee wat er aan de hand was! En dan wil jij beweren dat het vragen om problemen was? Ik zie geen extra gealarmeerde TS, ik zie geen opschaling, volgens mij hebben ze het dus prima gered... Dus welke problemen?

Citaat van: Diamondback link=msg=1244460 date=1392511421
Je loopt nu net zo hard uit de speculaaspot te grabbelen als ik.
Dat klopt, dat heb ik vanaf het begin ook gezegd. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik met net zoveel inhoudelijke relevantie, jouw "het is onzin"-verhaal kon weerleggen. Speculaas verslaat speculaas.
Ik heb vanaf het begin geprobeerd het verhaal te nuanceren, dat je beter kunt wachten tot je weet waarover je klaagt. Misschien heb je gelijk, maar dat gaat nu compleet verloren in de speculaas. Je komt alleen maar met reacties "Onzin", "Bullshit" en "Ze zijn mijn CV niet waardig", maar dit kun je nergens onderbouwen. Er wordt een hoop geroepen, maar het mist elk fundament. En daarmee komt het op mij nogal onnozel c.q. "ik weet alles beter" over... En dat is jammer. Want misschien kunnen wij het helemaal met elkaar eens zijn over het nut van een SIV, maar voor mij in ieder geval niet op deze manier...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 16 februari 2014, 08:44:10
Citaat van: Rhonus link=msg=1244462 date=1392512540
Ja die "regel" bestaat, maar die wordt (hier in NHN) niet zo automatisch toegepast als je doet voorkomen.
Dat heeft echt NIETS met de SIV te maken.
Als je nog X aantal brandweerlieden kan alarmeren om de eerste wagen van de KVT alsnog te kunnen laten rijden, is dat dan niet gewoon veel slimmer dan een compleet nieuw voertuig, van verder, te laten komen?
Als je een SIV al niet vol kunt krijgen, dat is immers de eerste TS in het KVT, wat heeft het dan uberhaupt nog nut om een SIVproject te lanceren? En dan nog eens 5 minuten wachten, in de ijdele hoop dat ding alsnog vol te krijgen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2014, 09:06:01
Citaat van: Hunter link=msg=1244438 date=1392505310
Men stuurt niet, men voert meldingsgegevens in en vervolgens komt GMS met een inzetvoorstel. Die voorstellen zijn misschien niet altijd even logisch, maar in geval van SIV's en dergelijken voortgevloeid uit bezuinigingen, etc. Misschien vond de centralist het ook een beetje vreemd, maar als de hoge legerleiding zo graag SIV's wil inzetten omdat dat goedkoper is, dan kun je het als centralist natuurlijk niet maken om elke melding maar direct op te schalen, alleen maar omdat "het niet goed voelt". Als een bevelvoerder een ander plaatje aanvraagt, dan wordt deze gedraaid door de dienstdoende DJ op de meldkamer. Natuurlijk wordt van een centralist een stukje gezond boerenverstand gevraagd, maar je kunt niet altijd schoppen tegen zaken die de hoge legerleiding door wil drukken.

Nu wil ik niet stellen dat dit verhaal volledig op gaat, maar het zou zomaar een rol kunnen spelen.
Ik mag toch hopen dat beslissingen van de hogere legerleiding worden genegeerd op het moment dat een melding bij voorbaat al niet "goed voelt". En als er bij voorbaat al het vermoeden bestaat dat er meer aan de hand is dan een simpele binnenbrand, men ook voor meer allarmeert. En laten we gewoon stellen dat je een binnenbrand in een boerderij in een buitengebied niet met een SIV moet willen gaan bestrijden. Je zit direct met je waterwinning te klungelen daar heb je de mensen niet voor. Het had wat netter gestaan als in de eerste alarmering ook meteen een normale TS had gestaan. En waar die dan vandaan komt is het probleem voor de veiligheidsregio.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #38 Gepost op: 16 februari 2014, 09:09:26
Citaat van: Diamondback link=msg=1244447 date=1392506328
Even een leuke zijstap:

p2kflex
00:16:06 16-02-14GROUP-1Prio 1 (vrijstaand) LINDENGRACHT 9 OPMEER Brand Woning
0202239BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Lichtkrant Gemeente)
0202238BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Lichtkrant Kazerne)
0202229BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Ploeg A + B)
p2kflex
00:12:00 16-02-14GROUP-1Prio 1 (vrijstaand) LINDENGRACHT 9 OPMEER Brand Woning 5151
0201778BRW Noord-Holland Noord (Hoorn Centrum) (Blusploeg)
0200176BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Dynamische afsluiting)
0200132BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Dynamische afsluiting)
0200131BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Dynamische afsluiting)
0201789BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Gemeente)
0201788BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Kazerne)
0202239BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Lichtkrant Gemeente)
p2kflex
00:11:32 16-02-14GROUP-1Prio 1 LINDENGRACHT 9 OPMEER Brand Woning 5561
0202239BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Lichtkrant Gemeente)
0202238BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Lichtkrant Kazerne)
0202223BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Ploeg A)
0202225BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Ploeg A2)
0202226BRW Noord-Holland Noord (Opmeer) (Ploeg B)


Alarmering SIV, wel op voorhand de hoogwerker van Hoorn op pad sturen en daarna alsnog de volle TS...

Waar zit nu eigenlijk de besparing...?

De TS is niet ter plaatse geweest en is ook niet uitgerukt voor deze melding. De TS was tot na 2:00 nog aan het nablussen op de Gouwe in Hoogwoud. Ik denk dat het een foutje is geweest op de meldkamer door de melding nogmaals uit te geven of iets dergelijks.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #39 Gepost op: 16 februari 2014, 09:13:07
De TS is ongeveer 2 minuten na de SIV gaan rijden. Daarna is pas middelbrand gemaakt door de meldkamer. De voertuigen kwamen met enkele minuten verschil na elkaar ter plaatse. De eerste aanval is gedaan door de SIV terwijl de TS de waterwinning is gaan opbouwen. Vanaf aankomst was de brand al niet meer te houden mede door de hevige wind, vliegvuur en de rieten kap.




De brand bij aankomst van de voertuigen. Het is achterin de kap begonnen maar door de wind heel snel naar voren gekomen.